Anbefalt olje. Merke og viskositet...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Hvilken olje bruker DU p? din SAAB?

Halvsyntetisk (f eks 15W-40)
4
16%
Helsyntetisk (f eks 0W-50)
18
72%
SAAB turbo oil
1
4%
Mineralsk
2
8%
 
Stemmer totalt: 25

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Anbefalt olje. Merke og viskositet...

Legg inn av Frode N220 » 07 sep 2004, 21:08

Lurer litt:
Hva anbefaler merkeverkstedene deres for slags olje (ikke SAAB turbo olje - dumt svar) for bruk på deres turbo vogner?

Hva bruker dere?

Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".

Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 07 sep 2004, 21:35

Bruker sjøl Texaco helsyntetisk olje på mine og900. Texaco er faktisk også det som er anbefalt i instruksjonsboka til disse bilene. Det er også den billigste olja jeg får tak i her. Når det gjelder rensing er det vel ikke noen god ide å ta en hestekur som gjør at all møkka løsner på en gang og legger seg i oljekanaler og lignende. Hyppige oljeskift er det som best holder motoren ren. Ny olje har god renseeffekt. Det er faktisk bedre å bruke en billig olje som du bytter ofte enn en dyr en som du bytter sjeldnere.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Olje

Legg inn av Gunnar N326 » 07 sep 2004, 22:32

Enig med Skilpadda, det er viktig å bytte olje regelmessig, minst så ofte som serviceboka sier, det er billi` forsikring. Jeg ville aldri tatt sjansen på det gamle diesel- trikset. Skulle man gjort det med det gamle oljefilteret på plass, og dradd ut masse dritt i motoren, eller ofret et nytt? Diesel rett fra tanken er ikke helt rein.. Dersom man vil rense motoren tror jeg det er bedre å ofre et oljeskift på noen få tusen km. Vi bytter oljefilter på HVER oljeskift, gjør vi ikke... EXTREMT viktig :absolute: :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Gjest

Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...

Legg inn av Gjest » 08 sep 2004, 06:54

Frode N220 skrev:Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".

Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
Har ofte tenkt på dette, høres jo igrunnen lurt ut. Men har ikke tatt sjansen, vet ikke hvor mye diesel det blir igjen inne i motoren og hva med turbolagrene hvor lenge ruller de med diesel?

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 08 sep 2004, 07:17

Vil absulutt ikke anbefale å rense en turbomotor med diesel! Dieselen er for tynn og sniker seg inn overallt i turboen. Det gjør mer skade enn godt. Det er heller ikke så veldig bra med tanke på hydrauliske ventilløftere. Du fyller de opp med diesel og det tar tid før du bytter diesela med olje. Du bør da ta et par oljeskift på rappen, kanskje bare med noe få mil i mellom. Og da er det heller bedre å kjøpe noe billig olje og heller rense med den. Hell på og la motoren gå en halv times tid, tøm ut og hell på ny.

Forøvrig så kjører jeg med Castrol TWS Motorsport olja 10W-50W. Den er dyr, men jeg tar ingen sjanser. Bytter hver 5000km.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 08 sep 2004, 07:52

Tror jeg har brukt Catrol Magnatech 5w40 på min de siste gangene.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 sep 2004, 08:42

Køyrer Mobil1 5W50 heilsyntetisk her. Bytte ein gong i året (køyrer ikkje meir enn rundt 5kkm i året med 900-en), selfølgelig med filterbytte.
SAAB Turbo-oil er vel Mobil1 etter det eg har fått meg meg...

For dei som synes 5W50 vert litt for tynn har SAAB ein 5W40 olje som kan brukast.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 sep 2004, 09:15

Alle saab oljer hos scan auto her i bergen er Statoil.. Dette ihvertfall for 2 mnd. siden.. Er statoil olje med saab logo...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 08 sep 2004, 11:44

Jeg er blitt anbefalt å kjøre med mineralsk olje så lenge jeg kjører sivilisert, da en 5W40 vil bli for tynn og gi høyt forbruk. Kjører derfor med en rimelig Valvoline mineralsk som jeg bytter hver 5000 inkl. filter.
Dette gir et klart lavere forbruk, og på sommeren smører den raskt nok. Er derimot i tvil om jeg skal skifte til syntetisk før vinteren?

Kjørte 5k til Slovenia i sommer med min '87 Aero med 300k på motoren. Det gikk helt fint!
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 sep 2004, 11:52

Kjører Valvoline helsyntetisk 5W-40. Har hørt at det å skifte oljemerke innebærer at det dannes en ny film utenpå den gamle på alle overflater inne i motoren. Derfor skal det være best å holde seg til samme type.

Hvis en skal bytte oljemerke, anbefales det å ha i en tilsetting i den gamle oljen som renser og fjerner denne "filmen" før oljeskift til nytt merke. Med tilsettingen skal motoren bare kjøres varm før oljebytte.

Høres mye tryggere ut enn diesel ihvertfall...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 08 sep 2004, 12:01

Kjører Biltema halvsyntetisk på i-en, og skifter olje og filter ca to ganger i året. Er egentlig fornøyd med det, og har ikke tro på at bensinstasjonolje er et spøtt bedre, bare 250% dyrere :)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 sep 2004, 12:36

Synes jeg husker at du kjørte dyr helsyntetisk olje da du kjørte turbo.
Men med en gammel sugemotor kan det jo være det samme...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 08 sep 2004, 14:10

Joda Valvoline helsyntetisk 5W-40 på turbon, de er vel litt råere mot oljen gammle turbobiler. Den blir jo presset gjennom en rødglødene malmklump, i alle fall når jeg kjører 8)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 sep 2004, 14:45

Bruker Mobil 1 5-50 og er fornøyd med det. Bytter hver 500mil, selvfølgelig med filter... Synes det er rimelig forsikring å bytte olje litt for ofte.

Et stalltips med denne oljen er (i allefall her i Trondheim) å kjøpe den på
Obs Sport evt Hydro texaco v City syd, da betaler man 349 kr for 4 liter.

På min lokale Esso stasjon så koster den samme kanna 749!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...

Legg inn av Frode N220 » 08 sep 2004, 15:25

Anonymous skrev:
Har ofte tenkt på dette, høres jo igrunnen lurt ut. Men har ikke tatt sjansen, vet ikke hvor mye diesel det blir igjen inne i motoren og hva med turbolagrene hvor lenge ruller de med diesel?
Viktig tilleggsopplysning til trikset:
Etter å ha tømt motoren for diesel og fyllt ny (billig) olje og, skal man bare kjøre "noen" mil.
Deretter et ordinært oljeskift med filterbytte.

Hvem vet hva forrige eier har gjort m h t oljeskift? :?

Vi vet jo alle hva som skjer med SAAB Ecopower hvis den ikke får sine oljeskift! :cry:

Turbolagrene ruller neppe mye på tomgang et par minutter...
Sist redigert av Frode N220 den 08 sep 2004, 20:28, redigert 1 gang totalt.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar