Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Moderator: Moderatorer
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Lurer litt:
Hva anbefaler merkeverkstedene deres for slags olje (ikke SAAB turbo olje - dumt svar) for bruk på deres turbo vogner?
Hva bruker dere?
Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".
Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
Hva anbefaler merkeverkstedene deres for slags olje (ikke SAAB turbo olje - dumt svar) for bruk på deres turbo vogner?
Hva bruker dere?
Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".
Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Bruker sjøl Texaco helsyntetisk olje på mine og900. Texaco er faktisk også det som er anbefalt i instruksjonsboka til disse bilene. Det er også den billigste olja jeg får tak i her. Når det gjelder rensing er det vel ikke noen god ide å ta en hestekur som gjør at all møkka løsner på en gang og legger seg i oljekanaler og lignende. Hyppige oljeskift er det som best holder motoren ren. Ny olje har god renseeffekt. Det er faktisk bedre å bruke en billig olje som du bytter ofte enn en dyr en som du bytter sjeldnere.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Olje
Enig med Skilpadda, det er viktig å bytte olje regelmessig, minst så ofte som serviceboka sier, det er billi` forsikring. Jeg ville aldri tatt sjansen på det gamle diesel- trikset. Skulle man gjort det med det gamle oljefilteret på plass, og dradd ut masse dritt i motoren, eller ofret et nytt? Diesel rett fra tanken er ikke helt rein.. Dersom man vil rense motoren tror jeg det er bedre å ofre et oljeskift på noen få tusen km. Vi bytter oljefilter på HVER oljeskift, gjør vi ikke... EXTREMT viktig



MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Har ofte tenkt på dette, høres jo igrunnen lurt ut. Men har ikke tatt sjansen, vet ikke hvor mye diesel det blir igjen inne i motoren og hva med turbolagrene hvor lenge ruller de med diesel?Frode N220 skrev:Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".
Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Vil absulutt ikke anbefale å rense en turbomotor med diesel! Dieselen er for tynn og sniker seg inn overallt i turboen. Det gjør mer skade enn godt. Det er heller ikke så veldig bra med tanke på hydrauliske ventilløftere. Du fyller de opp med diesel og det tar tid før du bytter diesela med olje. Du bør da ta et par oljeskift på rappen, kanskje bare med noe få mil i mellom. Og da er det heller bedre å kjøpe noe billig olje og heller rense med den. Hell på og la motoren gå en halv times tid, tøm ut og hell på ny.
Forøvrig så kjører jeg med Castrol TWS Motorsport olja 10W-50W. Den er dyr, men jeg tar ingen sjanser. Bytter hver 5000km.
Forøvrig så kjører jeg med Castrol TWS Motorsport olja 10W-50W. Den er dyr, men jeg tar ingen sjanser. Bytter hver 5000km.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
Jeg er blitt anbefalt å kjøre med mineralsk olje så lenge jeg kjører sivilisert, da en 5W40 vil bli for tynn og gi høyt forbruk. Kjører derfor med en rimelig Valvoline mineralsk som jeg bytter hver 5000 inkl. filter.
Dette gir et klart lavere forbruk, og på sommeren smører den raskt nok. Er derimot i tvil om jeg skal skifte til syntetisk før vinteren?
Kjørte 5k til Slovenia i sommer med min '87 Aero med 300k på motoren. Det gikk helt fint!
Dette gir et klart lavere forbruk, og på sommeren smører den raskt nok. Er derimot i tvil om jeg skal skifte til syntetisk før vinteren?
Kjørte 5k til Slovenia i sommer med min '87 Aero med 300k på motoren. Det gikk helt fint!
Christian N076.
2002 95 Vector
2002 95 Vector
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Kjører Valvoline helsyntetisk 5W-40. Har hørt at det å skifte oljemerke innebærer at det dannes en ny film utenpå den gamle på alle overflater inne i motoren. Derfor skal det være best å holde seg til samme type.
Hvis en skal bytte oljemerke, anbefales det å ha i en tilsetting i den gamle oljen som renser og fjerner denne "filmen" før oljeskift til nytt merke. Med tilsettingen skal motoren bare kjøres varm før oljebytte.
Høres mye tryggere ut enn diesel ihvertfall...
Hvis en skal bytte oljemerke, anbefales det å ha i en tilsetting i den gamle oljen som renser og fjerner denne "filmen" før oljeskift til nytt merke. Med tilsettingen skal motoren bare kjøres varm før oljebytte.
Høres mye tryggere ut enn diesel ihvertfall...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Bruker Mobil 1 5-50 og er fornøyd med det. Bytter hver 500mil, selvfølgelig med filter... Synes det er rimelig forsikring å bytte olje litt for ofte.
Et stalltips med denne oljen er (i allefall her i Trondheim) å kjøpe den på
Obs Sport evt Hydro texaco v City syd, da betaler man 349 kr for 4 liter.
På min lokale Esso stasjon så koster den samme kanna 749!
Et stalltips med denne oljen er (i allefall her i Trondheim) å kjøpe den på
Obs Sport evt Hydro texaco v City syd, da betaler man 349 kr for 4 liter.
På min lokale Esso stasjon så koster den samme kanna 749!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Viktig tilleggsopplysning til trikset:Anonymous skrev:
Har ofte tenkt på dette, høres jo igrunnen lurt ut. Men har ikke tatt sjansen, vet ikke hvor mye diesel det blir igjen inne i motoren og hva med turbolagrene hvor lenge ruller de med diesel?
Etter å ha tømt motoren for diesel og fyllt ny (billig) olje og, skal man bare kjøre "noen" mil.
Deretter et ordinært oljeskift med filterbytte.
Hvem vet hva forrige eier har gjort m h t oljeskift?

Vi vet jo alle hva som skjer med SAAB Ecopower hvis den ikke får sine oljeskift!

Turbolagrene ruller neppe mye på tomgang et par minutter...
Sist redigert av Frode N220 den 08 sep 2004, 20:28, redigert 1 gang totalt.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"