Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92

Legg inn av PerH N1870 » 10 mai 2009, 22:01

Clutch pedalen "henger igjen" etter clutching og jeg må "vippe" den opp med tærne når jeg ha clutchet.
Problemet er værst når bilen er kald. Etter hvert som jeg har kjørt litt kommer pedalen opp av seg selv.
Synes også at clutchen ikke tar før jeg har trykket pedalen nesten helt ned.
Virker på meg som det har blitt værre etter hvert.
Hva kan det være ?
#-o
Sist redigert av PerH N1870 den 11 mai 2009, 21:16, redigert 1 gang totalt.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch problemer 9000 M92

Legg inn av Tor N12 » 10 mai 2009, 22:11

Er du heldig er det bare luft men i 75% av tilfellene så er det hovedsylinderen som er gåen. Noen sjeldne ganger så kan dette også komme av defekt slavesylinder, det som stort sett skjer da er at slaven lekker slik at du mister veske, det kan også komme luft inn da og dermed får du rimelig like symptomer som ved defekt hovedsylinder.
Sjekk under girkassa at det ikke lekker bremseveske der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Clutch problemer 9000 M92

Legg inn av PerH N1870 » 10 mai 2009, 22:24

Da har jeg noe å jobbe ut fra :D
Ser at speedparts selger rep sett til både hoved- og slavesylinder til en overkommelig pris.
Er skifte av repsett på hoved- og/eller slavesylinder en overkommelig jobb ???
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch problemer 9000 M92

Legg inn av Tor N12 » 10 mai 2009, 22:26

Hovedsylinderen er lett.. slaven også, men der må jo girkassen ned først og det er jo mye jobb.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Clutch problemer 9000 M92

Legg inn av Eirik N396 » 10 mai 2009, 22:29

PerH skrev:Da har jeg noe å jobbe ut fra :D
Ser at speedparts selger rep sett til både hoved- og slavesylinder til en overkommelig pris.
Er skifte av repsett på hoved- og/eller slavesylinder en overkommelig jobb ???
Jeg vet ikke hvordan det er å få tak i hovedsylinderen på 9000, men det er vel litt jobb med å få ut slavesylinderen.
Om du bare får ut begge delene er ihvertfall ikke rep.settet vanskelig å montere, jeg gikk over begge på min bil for en uke siden! Fort gjort :)

(EDIT: Tor kom meg visst i forkjøpet.)

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Clutch problemer 9000 M92

Legg inn av PerH N1870 » 11 mai 2009, 21:28

Tor N12 skrev:Er du heldig er det bare luft men i 75% av tilfellene så er det hovedsylinderen som er gåen. Noen sjeldne ganger så kan dette også komme av defekt slavesylinder, det som stort sett skjer da er at slaven lekker slik at du mister veske, det kan også komme luft inn da og dermed får du rimelig like symptomer som ved defekt hovedsylinder.
Sjekk under girkassa at det ikke lekker bremseveske der.
Nå har jeg sjekket for lekkasje. Ingen antydning til lekkasje under girkassa.
Jeg har derimot oppdaget at tanken for bremsevæske er helt full - like før det renner over. Kan det tyde på at det er kommet luft inn i systemet ? Jeg merker ingenting på bemsene, men det er kanskje to uavhengige system når det gjelder luft ? Avslører med glede min uvitenhet her ... :)
Noen gode råd for hvordan jeg lufter clutch systemet. I Haynes står det at man må trykksette beholderen med trykkluft for å lufte systemet. Høres litt kronglete ut ...

Føler meg trygg på at noe er galt i systemet, men skjønner ikke hva det er. Jeg har tro på en overhaling av hovedsylinderen med et repsett - synspunkter mottas med takk
:D
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92

Legg inn av Petter 900 T » 11 mai 2009, 22:01

Har vært borti at det lekker fra slaven og inn i kassa...

Da klødde vi oss litt i hue før vi fant feilen.

Repsett er bra det, men nytt er bedre! Til slaven på 9000 hadde jeg kjøpt ny pumpe, kjipt å finne ut at det ikke virker etter å ha satt sammen alt...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch problemer - slapp pedal og full tank. 9000 M92

Legg inn av Tor N12 » 11 mai 2009, 23:35

Enig med petter men begynn med hovedsylinderen du, den er jo enkel å demontere også så skulle du være uheldig med overhalingssettet så er det alikevel ikke mye ekstraarbeid å skifte den senere.
Lufte clutchen må du jo uansett gjøre når du har overhalt/sikiftet hovedsylinderen så en luftmann bør du skaffe deg først som sist.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar