Motoren er en 9000 aero m95 med stage 3 maptun.
Som topic beskriver, så stopper ladetrykket på 0,5 bar kanskje 1 av 20 ganger. Hvis jeg slipper gassen og gir på på nytt, lader den riktig. Men noen andre ganger slipper den trykket brått ned til glt uansett turtall. (trykket skal jo synke noe når turtallet stiger, men ikke så mye så brått)
Har hatt dette problemet med en annen chip også, men da har den kun stoppet på glt av og til og aldri senket trykket plutselig.
Har tenkt på om det kan skyldes tenningsbank men vet ikke om det er årskaen eller hvordan jeg fikser det.
Kan det hjelpe å bytte DI og plugger?
Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Ingen forslag?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Hadde samme problemet selv en gang, bankedioden blinket i hytt og pine og bankealarmen ulte som gal, forsøkte mye rart- plugger-fordelerlokk-tenningskabler etc.
Men først etter å ha lagt opp ny solid jording til APC boksen koblet til motorens jordpunkt, og 12V direkte fra batteri via et rele (og sikring) så ble det stille og ladetrykk så det holdt
Men først etter å ha lagt opp ny solid jording til APC boksen koblet til motorens jordpunkt, og 12V direkte fra batteri via et rele (og sikring) så ble det stille og ladetrykk så det holdt

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Dette er et evig problem virker det som. Skjer ofte når jeg gir full gass at trykket bygger seg opp, og stopper på 0,45 bar. Slipper gassen, gir på om igjen og får 1,4 bar. Nå skjer det ganske ofte, kanskje 1 av 5-10 ganger og finner ikke ut av det. Det har skjedd med flere forskjellige ECUer så er ikke der feilen ligger. Noen som har opplevd noe lignende eller kan tenke seg til hva som kan være galt?
(Det jeg skrev først i tråden om at den plutselig senka trykket skyldtes dårlige plugger så det er løst.)
(Det jeg skrev først i tråden om at den plutselig senka trykket skyldtes dårlige plugger så det er løst.)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
I utgangspunktet så høres det ut som en magnetventil som krangler, evt dårlig kontakt på denne (enten kabler til ecu eller til spenning)
Men har du på noen av trionicboksene dine fått forandret girkalkuleringen da?
Du kjører vel rundt med i-kasse og da kan du få problemer med ladetrykket ettersom trionic'en kansje ikke forstår hvilket gir du har.. Ligger jo momentbegrensning på første og andre gir.
Men har du på noen av trionicboksene dine fått forandret girkalkuleringen da?
Du kjører vel rundt med i-kasse og da kan du få problemer med ladetrykket ettersom trionic'en kansje ikke forstår hvilket gir du har.. Ligger jo momentbegrensning på første og andre gir.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Har prøvebytta magnetventil, hjalp ikke. Prøvd å rense kontakten også, men kan jo se hvordan det står til i andre enden av disse ledningene da.. Ellers er det vel flere ledninger som kan lage trøbbel, sånn som bremselyskontakt og ledninger til APC-sikring?
Nei har ikke gjort noen justeringer etter girkassebytte, men problemet var der med den gamle girkassa også. Men bør jeg få gjort noe spes omprogrammering eller justering med tanke på girkassa? Hvordan er det egentlig bilen "ser" hvilket gir den står i? Sensor i girkassa? I så fall burde det jo ikke være noe problem.
Nei har ikke gjort noen justeringer etter girkassebytte, men problemet var der med den gamle girkassa også. Men bør jeg få gjort noe spes omprogrammering eller justering med tanke på girkassa? Hvordan er det egentlig bilen "ser" hvilket gir den står i? Sensor i girkassa? I så fall burde det jo ikke være noe problem.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro