Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Huth
Innlegg: 5
Registrert: 28 apr 2009, 23:31

Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Huth » 06 mai 2009, 00:36

Hei,

bytta turbo på min 9-5 98' i går, noe som i og for seg gikk smertefritt, da den som stod i var gåen - mildt sagt.

Nå i ettertid ser jeg imidlertid at ved høye pådrag, går det olje i dumpen (Er snakk om klissklass dryppende våt av olje) og dette sprer seg selvsagt rundt om på manifold og diverse andre saker som holder høyere temperatur enn oss mennesker.

Spørsmålet mitt blir selvsagt da; hva F*** skjer? Har et av stemplene tatt kvelden? Oljeringer rundt stempel? Overtrykk i bunnpanna? Hva er normalt?

Bilen lader ca. 0.7-0.8 ved 4500 omdr. og jeg har ikke "mindre" effekt enn før turboskiftet. Ikke ryker det blått fra eksosen til noen tider heller. Jamnt pådrag hele veien er det også.

Men hva kan være gale med svensken min? :worry:

Setter pris på svar. Gjerne send en SMS eller ring for å slå av en prat.

Mvh.

Michael
9757 0050

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler?

Legg inn av Paul N1176 » 06 mai 2009, 02:17

hvordan får du olje i motorrommet?? åpen dump??

Kan det være rester av olje etter turbohavariet?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mai 2009, 07:01

Når turboen din rasa så har nok intercooler og trykkrør blitt dynka bra i olje. Dette sprer seg videre i systemet når du får ladetrykk, og er ikke farlig. Jeg tror det er det som skjer her. Hadde du f eks hatt sprekk i et stempel så hadde du hatt veldig høyt veivhustrykk og det hadde spruta olje ut av oljepåfyllingsrøret.

Men jeg lurer også på hvordan i all verden olja kommer seg rundt i motorrommet og legger seg på manifold etc?

Du bør vurdere å vaske intercooler og trykkrør innvendig. Dersom du ser at det var så mye skade på din gamle turbo at det mangler biter av turbinen, så MÅ du ta ned alt og rengjøre grundig.

La også til litt i topic, så tittelen er litt mer beskrivende jfr forumreglene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Huth
Innlegg: 5
Registrert: 28 apr 2009, 23:31

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Huth » 06 mai 2009, 13:50

Dumpen er en delvis resirkulerende, og etter det jeg kan se er det der hele eventyret starter. Derfra er veien kort ned til manifold, for det er kun på den siden av manifolden det ligger olje.

Ja, turboen som stod i var helt knekt - bokstavelig talt. Så jeg får vel ta en videre sjekk på trykkrør og IC.

Takker for svar :)

Huth
Innlegg: 5
Registrert: 28 apr 2009, 23:31

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Huth » 07 mai 2009, 02:32

Det ser nok ut til at det var det som var årsaken - olje som ligger igjen i IC og diverse trykkrør.

Imidlertid, så er ikke alt gull og grønne skoger alikevel.

Før jeg bytta turbo, så lada det med 0.9 bar max fom 4500 omdr. I dag, etter turbobyttet, lader ikke turbo mer enn 0.7, og fra 5500 omdr ligger den på 0.6.

Kan det tyde på at det var stilt på wastegate på gamle turboen? Skal jeg evt. tørre å skru opp trykket mer?

Bil og motor har i dag gått 207000 km med 2 registerkjedebytte, samt at hele hjernen er skiftet, og motor skal etter det jeg har forstått hente ut 220 travere.

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Talker » 07 mai 2009, 11:00

Huth skrev:Det ser nok ut til at det var det som var årsaken - olje som ligger igjen i IC og diverse trykkrør.

Imidlertid, så er ikke alt gull og grønne skoger alikevel.

Før jeg bytta turbo, så lada det med 0.9 bar max fom 4500 omdr. I dag, etter turbobyttet, lader ikke turbo mer enn 0.7, og fra 5500 omdr ligger den på 0.6.

Kan det tyde på at det var stilt på wastegate på gamle turboen? Skal jeg evt. tørre å skru opp trykket mer?

Bil og motor har i dag gått 207000 km med 2 registerkjedebytte, samt at hele hjernen er skiftet, og motor skal etter det jeg har forstått hente ut 220 travere.
Du har nok ikke 220hk på 0.7bar hvertfall :p
Ellers så hjelper det ikke å stille på wg-staget, ettersom det er magnetventilen som styrer ladetrykket ditt. Dette må stilles på i progravaren din. Men det kan jo hende at grunnladetrykket ditt ikke er rikitg lenger, nå som du byttet turbo? førte du over wg-klokka uten å stille på staget, eller sto dette på turboen du fikk tak i fra før av?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mai 2009, 13:59

Kontrollér grunnladetrykket og justér om nødvendig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Huth
Innlegg: 5
Registrert: 28 apr 2009, 23:31

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Huth » 07 mai 2009, 23:50

Just to make things clear - programvaren/hjernen er stilt med 220hk og 350nm. Har koblet maskinerier til hjernen, så jeg vet at det ligger riktig innstilling :)

Wastegate følgte med ny turbo ja.

Grunnladetrykket. Hvordan vet jeg at dette er stilt riktig? Og hvordan stilles dette evt. opp?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mai 2009, 00:19

På T7 så er det ikke like enkelt som på de eldre, ifølge boka så skal du koble av slangen som går fra kompressorhuset til magnetventilen, trykksette med manometer påkoblet og avlese manometeret når staget begynner å røre på seg. Du skal da lese av 0,4 bar. Stemmer ikke dette så hekter du av staget , løsner mutteren og begynner å skru slik at du forlenger eller korter inn staget.

En fuskmetode kan være å koble slangen fra kompressorhuset rett på wastegate-klokka, og så kjøre seg en tur og lese av på full gass rundt 3000 o/min. Har aldri prøvd den metoden, men det bør funke!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Talker » 08 mai 2009, 05:10

Ingvar N629 skrev:En fuskmetode kan være å koble slangen fra kompressorhuset rett på wastegate-klokka, og så kjøre seg en tur og lese av på full gass rundt 3000 o/min. Har aldri prøvd den metoden, men det bør funke!
Lavtrykker-prinsippet?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Pål N526 » 11 mai 2009, 11:09

ta å sjekk om du har olje i innsugsrøret på turbo. det hadde jeg, og det var bla. et resultat av potte tette oljerør i topplokk og div andre plasser.

Vil anbefale deg i sjekke enveisventilene og de metallrørene som sitter på veivhusvent under topplokket. jeg tok en propan flaske og grilla rørene. trykkluft etter dette. Da kom et ut en svart makk :lol: (rørene var 100% tette før dette opperasjonen)

Husk å fjærn all form for gummi da det blir varmt 8)

Mvh. pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Huth
Innlegg: 5
Registrert: 28 apr 2009, 23:31

Re: Er det nå jeg skal selge bilen i deler? Olje i AV.

Legg inn av Huth » 14 mai 2009, 00:41

Svarer seint her.. Finst det noen i Bergen som har bra greie på Saab jeg kan alliere meg med? Har ikke all verdens av verktøy og kunnskaper om Saab i grunn.

Slik det er nå, går jo bilen greit og lader max 0.8-0.9 bar, men jeg mistenker at den sitter inne med mer. Skal også selge bilen, så kan ikke levere fra meg noe som ikke er 100%. Bilen selges forøverig for 65 000,- om det skjer i løpet av Mai.

Svar