Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Moderator: Moderatorer
Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...
royal purple... det er den beste olja.. den er super syntetisk å jeg merka på motoren at den olja var bedre...
alle nascar å indycar biler bruker den olja...
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sjekka pris på Mobil1 5W50 idag på den lokale HydroTexaco. Meinar prisen var rundt 520:- for 4 liter, det er ikkje gale. men beste kuppet gjorde eg nok med å kjøpe inn nokre dunkar med same olje gjennom arbeidsgivaren til brorsan, rundt 300:-/4 liter vart prisen der.Øyvind skrev:Kjører Biltema halvsyntetisk på i-en, og skifter olje og filter ca to ganger i året. Er egentlig fornøyd med det, og har ikke tro på at bensinstasjonolje er et spøtt bedre, bare 250% dyrere
Men ellers har eg høyrt av fleire at OBS! er ein billig plass å handle Mobil 1 olje på. Desverre har ikkje den lokale OBS!-en utvalg i olje enno...

På 900c-en brukte eg ein Texaco mineralsk olje, betalte vel rundt 200/4 liter for den.
Og det og holde seg til same oljetype har eg trua på, 900-en eg har no har vorte fyllt Mobil1 5W50 på siste 10 åra, so eg ser liksom ingen grunn til å fylle noko anna skvip. Olje er ei billig forikring.
Freshmaker: Somsagt, verksmester på SAAB i Ålesund sa dei hadde Mobil1 på sine tankar, og at SAAB Turbo-oil også var Mobil1.
Men, det er ei stund sidan dette, mulig dei har skifta levrandør. Ser då også at SDCC sel 5W40 SAAB Turbo-oil, der står det også at det er Mobil 1 på kanna.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Vil absulutt ikke anbefale å rense en turbomotor med diesel! Dieselen er for tynn og sniker seg inn overallt i turboen. Det gjør mer skade enn godt. Det er heller ikke så veldig bra med tanke på hydrauliske ventilløftere. Du fyller de opp med diesel og det tar tid før du bytter diesela med olje. Du bør da ta et par oljeskift på rappen, kanskje bare med noe få mil i mellom. Og da er det heller bedre å kjøpe noe billig olje og heller rense med den. Hell på og la motoren gå en halv times tid, tøm ut og hell på ny.
1 Jeg lever og ånder ikke for diesel-vask av motor. Er selv skeptisk til å gjøre dette med min akk så verdifulle vogn. Mest av frykt for ting jeg ikke kan begripe.?!
2 Min fars 850 hadde småtikking fra ventilløftere, etter min rens - borte.
3 Hvis olje hadde renset så godt som noen tydligvis tror - hadde den neppe smurt særlig mye.
4 Påstanden om at film blir liggende igjen og omdannes til noe som en annen type olje ikke trenger gjennom blir fra oljeleverandørene stort sett avvist som science-fiction. Likner faktisk litt VW-Audi-TDI-fantastenes bilde av at "dreiemoment er det du akslererer med - ergo er min 1,9 TDI verdens raskeste bil...
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
http://www.royalpurple.com/Jp skrev:Hva mer en royal purple heter oljen?royal purple... det er den beste olja.. den er super syntetisk å jeg merka på motoren at den olja var bedre...
Likte godt at den brukes i NASCAR
OK, jeg skal prøve dette på neste oljeskift på 900T8`en, er enig med at diesel løser olje bedre enn olje, det ser man jo med det blotte øye når man vasker deler med dieselFrode N220 skrev:
1 Jeg lever og ånder ikke for diesel-vask av motor. Er selv skeptisk til å gjøre dette med min akk så verdifulle vogn. Mest av frykt for ting jeg ikke kan begripe.?!
2 Min fars 850 hadde småtikking fra ventilløftere, etter min rens - borte.
3 Hvis olje hadde renset så godt som noen tydligvis tror - hadde den neppe smurt særlig mye.
4 Påstanden om at film blir liggende igjen og omdannes til noe som en annen type olje ikke trenger gjennom blir fra oljeleverandørene stort sett avvist som science-fiction. Likner faktisk litt VW-Audi-TDI-fantastenes bilde av at "dreiemoment er det du akslererer med - ergo er min 1,9 TDI verdens raskeste bil...

- tranceman N366
- 1,5 bar
- Sted: Andenes
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Dette med oljefilm utenpå oljefilmen er nok litt science-fiction. I 04 er nok de aller fleste oljetypen blandbare, dette kan forøvrig leses ut fra spesifikasjonene til oljene. (Tenk bare hva som ville skjedd hvis du byttet oljetype 100 ganger - ville motoren bli helt tett?)Trond N47 skrev:Kjører Valvoline helsyntetisk 5W-40. Har hørt at det å skifte oljemerke innebærer at det dannes en ny film utenpå den gamle på alle overflater inne i motoren. Derfor skal det være best å holde seg til samme type.
Hvis en skal bytte oljemerke, anbefales det å ha i en tilsetting i den gamle oljen som renser og fjerner denne "filmen" før oljeskift til nytt merke. Med tilsettingen skal motoren bare kjøres varm før oljebytte.
Høres mye tryggere ut enn diesel ihvertfall...
Hvis man i tillegg ser på hvilke oljer som består bilprodusentenes minimumskrav, vil man se at man ikke nødvendigvis trenger å bruke Mobil 1, 0W-50.
Å tro at olje renser like godt som diesel, F-34, parafin, lampeolje e l er nok også litt sci-fi. Man kan jø bare prøve å vaske skitne motordeler eller malerkoster i Mobil 1!

Oljen har tre hovedoppgaver: smøre, frakte avfallsstoffer til filteret og kjøle. Men den er som sagt ikke noe løsemiddel...

Frode N220
M60 Saab 93F
M60 Saab 93F
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Har du prøvd å vaske motordeler i rein motorolje? Kan du tenke deg hvor mye tilsetninger det er i (all) moderne motorolje for å bl.a. holde på "black sludge" og bringe det til filteret, sånn at det blir mindre avleiringer i motoren? Tenk deg så den tynne dieselen som du har hellt nedi oljepåfyllinga: Det er egentlig drivstoff for lastebiler, det inneholder bl.a. svovel og voks, dersom du starter en motor med diesel i stedet for olje, vil (olje)filmen på sylinderveggen bestå av diesel, som jo brenner ved sånne temperaturer.... Det blir for varmt i forbrenningsrommet selv om det ikke merkes ellers på motoren! TENK nøye før dere gjør noe sånt, dersom det har blitt brist i en oljefilm under et sånt stunt, kan det ta lang tid før skaden blir åpenbar. Det gikk kanskje fint på motorer som var gamle for 25 år siden, men ved bruk av moderne oljer skal ikke våre motorer trenge klyster..Anonymous skrev:Frode N220 skrev: OK, jeg skal prøve dette på neste oljeskift på 900T8`en, er enig med at diesel løser olje bedre enn olje, det ser man jo med det blotte øye når man vasker deler med diesel

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Har hørt av en kamerat som er mekaniker at alle oljer skal være blandbare da dette er et NATO krav, faktisk!Frode N220 skrev:Dette med oljefilm utenpå oljefilmen er nok litt science-fiction. I 04 er nok de aller fleste oljetypen blandbare, dette kan forøvrig leses ut fra spesifikasjonene til oljene. (Tenk bare hva som ville skjedd hvis du byttet oljetype 100 ganger - ville motoren bli helt tett?)Trond N47 skrev:Kjører Valvoline helsyntetisk 5W-40. Har hørt at det å skifte oljemerke innebærer at det dannes en ny film utenpå den gamle på alle overflater inne i motoren. Derfor skal det være best å holde seg til samme type.
Hvis en skal bytte oljemerke, anbefales det å ha i en tilsetting i den gamle oljen som renser og fjerner denne "filmen" før oljeskift til nytt merke. Med tilsettingen skal motoren bare kjøres varm før oljebytte.
Høres mye tryggere ut enn diesel ihvertfall...
Hvis man i tillegg ser på hvilke oljer som består bilprodusentenes minimumskrav, vil man se at man ikke nødvendigvis trenger å bruke Mobil 1, 0W-50.
Å tro at olje renser like godt som diesel, F-34, parafin, lampeolje e l er nok også litt sci-fi. Man kan jø bare prøve å vaske skitne motordeler eller malerkoster i Mobil 1!Løser ikke mye dritt det nei gitt.
Oljen har tre hovedoppgaver: smøre, frakte avfallsstoffer til filteret og kjøle. Men den er som sagt ikke noe løsemiddel...

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Det stemmer ja (NATO)JP skrev:Nato????![]()
Det er vel ikke Eu dere mener

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008