Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 14 mai 2009, 17:15
Som topic sier så lure eg på om 30/30 senk med HR/bilstein er en bra kombinasjon på ng900?
Blir det for stivt? Misser man mykje kjørekomfort? Med originale fjærer og dempere synst eg bilen blir for mjuk..
Nokken som har erfaringer rundt dette settet??
Takker for svar
mvh
Vegard Tonheim
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 14 mai 2009, 17:40
Heisann!
Jeg fikk montert dette på min 9-3 (som blir nesten det samme) for en dag siden, så jeg har jo litt erfaring å dele. For det første må jeg si at jeg kjøpte dette for å få en stiv bil, og var klar over at den kom til å bli det. Derfor syns jeg ikke den at den er ukomfortabel stiv, men du merker det jo såklart så fort man kjører på litt dårligere vei, mens en god vedlikeholdt vei er helt konge å kjøre på. Ei heller ble den for lav, egentlig syns jeg den fortsatt er litt for høy, men det siger vel sammen litt kanskje? Fordelene er større enn bakdelene ihvertfall. Det ble en helt annen bil å kjøre, og det føles tryggere, morsommere og litt mer givende å kjøre inspirert! Merker allerede nå (desverre) at kjørestilen har blitt vesentlig "hardere"

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 14 mai 2009, 18:30
heinrich skrev:Heisann!
Jeg fikk montert dette på min 9-3 (som blir nesten det samme) for en dag siden, så jeg har jo litt erfaring å dele. For det første må jeg si at jeg kjøpte dette for å få en stiv bil, og var klar over at den kom til å bli det. Derfor syns jeg ikke den at den er ukomfortabel stiv, men du merker det jo såklart så fort man kjører på litt dårligere vei, mens en god vedlikeholdt vei er helt konge å kjøre på. Ei heller ble den for lav, egentlig syns jeg den fortsatt er litt for høy, men det siger vel sammen litt kanskje? Fordelene er større enn bakdelene ihvertfall. Det ble en helt annen bil å kjøre, og det føles tryggere, morsommere og litt mer givende å kjøre inspirert! Merker allerede nå (desverre) at kjørestilen har blitt vesentlig "hardere"

Heisann
Det høres bra ut
Da blir det nok å spare til et slikt sett

Hehe
Ser dei har det hos SP til 6900,-
Er det vanskelig å montere?? Det følger vel med det som trengst av monteringsdetaljer?
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 14 mai 2009, 18:47
Jeg synes det var en helt grei jobb på min bil hvertfall! Bytta rundt hele bilen på få timer. Har koni-dempere med samme fjærer som deg, kjempefornøyd
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 14 mai 2009, 19:18
Litt OT, men Henrik, siger bilen noe særlig etter montering?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Mats900R
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Legg inn
av Mats900R » 14 mai 2009, 21:09
jeg har sånne dempere og fjører på min og9-3, kjøpte settet på Speedparts. jeg er storfornøyd, ambefalles!!!

Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 15 mai 2009, 06:21
Eg syns at H&R fjørene ikkje senket nok på min bil iallefall, blei 45mm senk tilslutt

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 18 mai 2009, 11:11
heinrich skrev:Litt OT, men Henrik, siger bilen noe særlig etter montering?
Settet mitt hadde blitt brukt et par ganger rundt banen av selveste Ole fra speedparts, før han byttet det ut. Var vel ikke stivt nok;)
Men nei, det er kanskje grunnen til at den ikke "seg" noe særlig etter montering. Synes det ble lav fra dag en, og er blitt litt lavere med tiden. Men for å være ærlig så husker jeg ikke 100% hvordan den var rett etter montering, vet bare jeg er fornøyd den dag i dag

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 18 mai 2009, 21:37
Vil man merke at det er noe som mangler om man monterer bare fjærer, og ikke nye og stivere dempere?
Og hva er forskjellen mellom Eibach, H&R, Kilen ?
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 18 mai 2009, 23:23
Sånn som jeg har forstått det så er det demperens oppgave å gjøre om bevegelsesenergien over til en annen energi (varme?), bieffekten ved å bruke orginale dempere blir vel kanskje da at overføringen av energi tar lenger tid, altså mer bevegelse i fjærer/demper/bilen? Dette tar jeg bare helt ut fra eget hode, så skyt meg gjerne om jeg tar feil.
En annen sak er at originale dempere som har gått med originale fjærer ofte ryker kort tid etter man har skiftet til kortere fjærer, da de får et nytt arbeidsområde som de ikke er designet for.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 19 mai 2009, 05:39
heinrich skrev:Sånn som jeg har forstått det så er det demperens oppgave å gjøre om bevegelsesenergien over til en annen energi (varme?), bieffekten ved å bruke orginale dempere blir vel kanskje da at overføringen av energi tar lenger tid, altså mer bevegelse i fjærer/demper/bilen? Dette tar jeg bare helt ut fra eget hode, så skyt meg gjerne om jeg tar feil.
En annen sak er at originale dempere som har gått med originale fjærer ofte ryker kort tid etter man har skiftet til kortere fjærer, da de får et nytt arbeidsområde som de ikke er designet for.
Hjelper ikke at de er ganske ny? Fortsatt originale da men...