fiks for sid-display
Moderator: Moderatorer
- SiriKokkersvold
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1625
- Bil: 9-3 SE 02 mod, 900 cab
- Sted: Porsgrunn
Re: fiks for sid-display
Pappa har 95, en 99 mod. Han fikk kjøpt et brukt display på verkstedet vi bruker, Skiens Automobilverksted. Det fikk han for rundt 750 kr.
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Permanent fix for SID/SID2-display 9-3 og 9-5: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=17265692
Permanent fix for ACC-display 900, 9-3 og 9-5: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=17272293
Svar på et spørsmål jeg har sett i denne tråden:
Ja, du kan bytte ut SID2 med SID3 på 900 uten videre.

Permanent fix for ACC-display 900, 9-3 og 9-5: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=17272293

Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Skulle likt å høre hvilken løsning du har valgt som kan kalles evigvarende, bare av ren nysjerrighet (og littegrann skepsis).MortenW skrev:Permanent fix for SID/SID2-display 9-3 og 9-5: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=17265692

Dersom din løsning er så bra som du sier så skal du ikke se bort fra at du får en god del kunder her inne, men det kreves i alle fall fra min side en viss garanti for at varigheten er så bra som du sier. Ingenting personlig, men det finnes jo mange useriøse aktører på annonsemarkeder rundt om, så en blir litt forsiktig med ting som er "for godt til å være sant".
Jeg lurer også på om du driver et registrert foretak og betaler skatt for det du bedriver? Om ikke bør du være meget forsiktig med å reklamere rundt omkring...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Lite verdt at den garantert holder "evig". 

25 Year anniversary of Saab 9000
-
- 1.2 bar
- Kontakt:
Selve feilen er som følger: Forbindelsen mellom display-platen og printkortet med elektronikken er en plastfolie med ledende baner. Plastfolien er limt til printet. Litt varme over tid og litt vibrasjoner, så løsner limet. Det løsner litt og litt, dermed forsvinner flere og flere pixels på skjermen. Plastfolien med banene er for tynn til å bli loddet til printet. Flere fabrikanter brukte samme metode i den tidsperioden, og har det samme problemet. Det er ikke mulig å skifte kun plastfolien pga innfestingen til display-platen, men da hadde en flatkabel som kunne loddes fast vært et opplagt valg. Kjøper du en ny fra GM, så kjøper du en med samme feilen!
Jeg har også forsøkt "strykejern-metoden" på en SID2, heldigvis innen familien, det holder en liten stund.
Dermed er løsningen helt opplagt: Skifte hele display-platen og forbindelsen til printet med en type som lar seg feste permanent til printet.
Ingen hokus pokus - bare å finne et kompatibelt display som kan tilkobles permanent. Og så utføre jobben.
Jeg har holdt på med dette og lignende saker i noen år. Når jeg nå får tak i nye og kompatible display-plater i tilstrekkelige mengder, og fikk høre at GM tar 6.000,- for en SID og 5.000,- for en ACC-kontroll enhet, ja da er dette en opplagt jobb for meg!
Med evig mener jeg minst like lenge som bilen lever. Med et premium merke - så kan det bli nærmest evig.
"...registrert foretak og betaler skatt...". Vel, telefonnummeret mitt står i annonsen, kort vei da til både adresse og Brønnøysundregistrene. Kvitteringen angir også det den skal angi. Ville vel ha blitt vanskelig for både SAAB-forhandlere og bruktbilbutikker om ikke alt er hvitt og ordentlig.
Garantien er at kundene vet hvem jeg er og hvor jeg bor. Svikter displayet igjen kan du velge mellom pengene tilbake og en bytte-enhet.
Jeg er rimelig sikket på at flere på forumet kjører rundt med en av "mine" SID og ACC-enheter, vært fint å høre hva de sier.
Og dermed er det rimelig opplagt at det er jeg som har de to annonsene på Finn!
Som alle som er interessert i et premium merke vil si: Gjør det ordentlig eller la være!

Jeg har også forsøkt "strykejern-metoden" på en SID2, heldigvis innen familien, det holder en liten stund.
Dermed er løsningen helt opplagt: Skifte hele display-platen og forbindelsen til printet med en type som lar seg feste permanent til printet.
Ingen hokus pokus - bare å finne et kompatibelt display som kan tilkobles permanent. Og så utføre jobben.
Jeg har holdt på med dette og lignende saker i noen år. Når jeg nå får tak i nye og kompatible display-plater i tilstrekkelige mengder, og fikk høre at GM tar 6.000,- for en SID og 5.000,- for en ACC-kontroll enhet, ja da er dette en opplagt jobb for meg!
Med evig mener jeg minst like lenge som bilen lever. Med et premium merke - så kan det bli nærmest evig.
"...registrert foretak og betaler skatt...". Vel, telefonnummeret mitt står i annonsen, kort vei da til både adresse og Brønnøysundregistrene. Kvitteringen angir også det den skal angi. Ville vel ha blitt vanskelig for både SAAB-forhandlere og bruktbilbutikker om ikke alt er hvitt og ordentlig.
Garantien er at kundene vet hvem jeg er og hvor jeg bor. Svikter displayet igjen kan du velge mellom pengene tilbake og en bytte-enhet.
Jeg er rimelig sikket på at flere på forumet kjører rundt med en av "mine" SID og ACC-enheter, vært fint å høre hva de sier.
Og dermed er det rimelig opplagt at det er jeg som har de to annonsene på Finn!

Som alle som er interessert i et premium merke vil si: Gjør det ordentlig eller la være!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Det er helt riktig.MortenW skrev:Som alle som er interessert i et premium merke vil si: Gjør det ordentlig eller la være!
25 Year anniversary of Saab 9000
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Takker for et godt og utfyllende svar MortenW. Grunnen til at jeg er nysjerrig er at jeg er elektroniker av yrke, og vet at det finnes mange halvgode løsninger på reparasjon av denne feilen rundt om på ebay og andre steder.
Det høres ut som du har lagt tilstrekkelig research og arbeid i dette til at resultatet nok blir veldig bra, å skifte ut hele problemområdet er nok den eneste fullverdige løsningen som du sier. Jeg har selv vært inne på tanken med å bytte ut hele displayet, men har aldri tatt meg tiden til å gjøre research på hva som ville passe, hvordan det skal gjøres osv.
Beklager om jeg var litt skeptisk, men som sagt er det veldig mange useriøse og lite profesjonelle aktører rundt om på annonsemarkeder som hverken gjør en god jobb eller gir bidrag i statskassen.
Det høres ut som du har lagt tilstrekkelig research og arbeid i dette til at resultatet nok blir veldig bra, å skifte ut hele problemområdet er nok den eneste fullverdige løsningen som du sier. Jeg har selv vært inne på tanken med å bytte ut hele displayet, men har aldri tatt meg tiden til å gjøre research på hva som ville passe, hvordan det skal gjøres osv.
Beklager om jeg var litt skeptisk, men som sagt er det veldig mange useriøse og lite profesjonelle aktører rundt om på annonsemarkeder som hverken gjør en god jobb eller gir bidrag i statskassen.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
-
- 1.2 bar
- Kontakt:
Da er vi omtrent kollegaer!...elektroniker..
Det er en sunn egenskap å være litt generelt skeptisk!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94