Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
-
Kontakt:
Legg inn
av vegard N879 » 24 mai 2009, 12:22
heisann har tatt ut min gamle saab 99 fra vinterdvalen. peilet olja på den å den er grå i fargen. nesten som gjørme! hva er det? den ble byttet olje på før den ble avskiltet for en 4-5 år siden å startet sånn av og til med litt lange mellomrom.
er en H- motor i den med gasser.

saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 24 mai 2009, 12:51
kondens. Selv om bilen bare står burde man mytte olje en gang i året minst.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 24 mai 2009, 13:24
Og grunnen til at man bør skifte olje minst en gang i året er at man vil forandre miljøet inne i motoren. Altså, at det ikke ruster/korroderer.
Samme gjelder jo kjølevæske og slik også. Om man ikke skifter ofte nok, så blir det likt miljø inne i motoren, og det ruster lettere.
Fakta F***

-
vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
-
Kontakt:
Legg inn
av vegard N879 » 24 mai 2009, 15:05
jepp det var det jeg også hadde kommet frem til så da er det bare å bytte olje. kjøleveska på den er ny siden radiatoren ble byttet ifjor.
klart ingen biler har vel spesielt godt av å stå stille over lang tid. men tenker jeg blir bedre når den er veteran. da skal skilta på igjen
noen som har formening om girolje? de skal vel ha 10/40 motorolje. men så har jeg fått hørt at det går ann å bruke vanlig girolje. altså 75/90 syntetic. min svetter litt olje mellom motor å gir. å det skal vist hjelpe å bruke girolje istedenfor?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 24 mai 2009, 17:21
Hvis den svetter mellom motor og girkasse så er det ikke girolje den lekker, da er det motorolje
Jeg har hatt 5 forskjellige kasser på 900`n min, og UANSETT hva jeg gjorde så lakk det bittelitt mellom blokk og kasse... tror nesten ikke det er mulig å få det 100% tett der

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 24 mai 2009, 19:20
Du kan ikke ha syntetisk olje i de kassene, skal være mineral.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
-
Kontakt:
Legg inn
av vegard N879 » 24 mai 2009, 21:17
ok mineral ja. da tror jeg at jeg fortsetter å kjøre på 10/40 mineral motorolje. den er gått 325 000km å svetter ikke mere nå en hva den gjorde da den var gått 100 000 km så de er vel sant de skal svette litt

saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982