turbo trykk,900t 16v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 13:45

Hei. Lurte på om noen kan svare meg på dette.turbotrykket i måleren min fra speedparts er litt rar!
den går noen ganger opp til 1,2. men den holder seg mest på 0,9 til 1bar. og den faller fort. Viss jeg tråkker på går den opp,men går ned med en gang? bilen går bra.har en justerer i motorrommet. den er blå med en kobber skrue på toppen med umbrako i midten.og jeg kan justere på den blå. der står det + til venstre og minus til høyre! men jeg har justert den men ingen forandring.vill ha den ned på 1 bar.er det noen måte og måle trykket uten og kjøre?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av na_X » 27 mai 2009, 16:41

Er det blåkran du kjører med..? Ville heller fått i en liten APC-boks og fått ladetrykket rett uten tenningsbank.. Hører vel kanskje til i trim-forumet også denne vel?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av Ottar N398 » 27 mai 2009, 16:52

er det mats sin 900 du har? Synes det er noe kjent med den bilen :mrgreen: Du har blåkran på denne her og skal jeg gi den noen anbefalinger så er det å ta vekk hele greia :roll: Du har ikke peiling på om du har tenningsbank eller ikke og for middels motorkyndige folk regner jeg blåkran som sakte selvmord :twisted:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 21:42

hva kan jeg bruke da. viss jeg fjerner den.hvordan beholder jeg et bars trykk.sånn apc box. hvor sitter den i bilen. vet ikke om den er fjernet.er ikke helt inn i dette ennå.

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 21:43

mulig det er mats sin gammle. kjøpte den i fetsund.

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av Eirik » 27 mai 2009, 21:46

Så mistenkelig ut som mats sin gamle bil ja. 8)
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av Eirik N396 » 27 mai 2009, 21:48

Ja det er Mats sin gamle. APC-boks sitter nedi venstre skjermen. Om den er montert på originalstedet da. Eldre biler hadde denne under baksetet.

Hvis du fjerner blåkran setter du inn komplett apc-system for å styre ladetrykket. Du trenger da ledningsnett, styrdon og noen komponenter til systemet, bl.a. magnetventil.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av na_X » 27 mai 2009, 23:10

Ettersom du har en 1990 modell så må du enten bytte til annen motorstyring (nyere lucas eller bosch) eller skaffe deg en chip i tillegg til APC-boks og ledningsnett da den mest sannsynlig har lucas og begrensninger der. Fjern blåkranen ihvertfall (regner med den ikke har APC orginalt hvis du har blåkran). :roll:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 23:11

Ok. takker for svar. :D

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 23:15

dette er en org turbo 16v. er det noen som vet om jeg kan få kontakt med han mats.kunne spurt han litt om dette? :)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av na_X » 27 mai 2009, 23:19

powertom skrev:dette er en org turbo 16v. er det noen som vet om jeg kan få kontakt med han mats.kunne spurt han litt om dette? :)
Siste 8v kom i 1989 som turbo, fra 1990 var alle motorer fra SAAB 16v (både med og uten turbo). Se i vognkortet ditt hvor mange hester den har orginalt, regner med det står 145HK der.. Da er det en lavtrykker. ;) Du kan også se under knepanelet under dash hvilken motorstyring du har og hvilken versjon det er, på LMM står det også om det er bosch eller lucas.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 23:25

Ok. det skal jeg sjekke. i vongkorte står det 160hk? :shock:

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av Paul N1176 » 27 mai 2009, 23:29

da burde du jo ha APC originalt i bilen, var vel bare ltt som ikke hadde apc...

Mvh
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av powertom » 27 mai 2009, 23:33

tror det er apc i denne ja,men jeg er nybegynner på saab og turbo. men fint og få hjep. takker for det. :D

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: turbo trykk,900t 16v

Legg inn av na_X » 27 mai 2009, 23:36

Da har du nok APC ja. ;) røsk bort den blåkrana og juster heller på APC-boksen, da får du samme effekt uten fare for tenningsbank. ;) Se under knepanelet først som sagt, har du første generasjon lucas så kan det hende det ligger begrensninger i denne og da trenger du en chip til den.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar