Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 24 mai 2009, 22:22
etter å ha vært på langtur med saaben oppdaget jeg at den etterlot seg oljeflekker på den våte asfalten. prøvde å ta det på fingrene for å kjenne om det luktet olje. d luktet ingenting. Nå skal det nevnes at jeg brukte air condition hele tiden, men om det var kondens som dryppet ut, hvorfor så det ut som oljeflekker?
Vær så snill en eller annen å si at det dette er helt normalt, for hvis ikke ryker ferieplanene

Sist redigert av
Toremann den 30 jul 2009, 22:24, redigert 1 gang totalt.
Saab NG 9-3
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 24 mai 2009, 22:28
Dette kan jo sjekkes rimelig enkelt. Ta en papp-plate å legg under bilen i garasjen etter å ha kjørt den ordenlig varm. Så lar du den stå, og neste gang du ser på det, så ikke flytt bilen, men legg deg ned å se, så ser du fort hvor det drypper, og kan vel skimte om det er olje eller noe annet som ligger igjen på pappen etterpå
Den har vel normalt med olje? Har ikke hørt om så mange tilfeller med oljelekasje på såpass ny motor.
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 28 mai 2009, 09:28
takk for tipset. skal prøve dette
Saab NG 9-3
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 28 mai 2009, 20:57
oljenivået har ikke minket.
bilde under er tatt bak høyre forhjul. er et litt dårlig bilde, men vannet som faller ned er de mørke flekkene. noen kjennere som klarer å se for seg om air condition ligger der?
Da jeg startet bilen etter jobb og rygget bak lå det en damm på asfalten. dette smakte ikke olje å dråpene som datt på bakken var klar å minnet om vann. dermed er jeg 99.2 % sikker på at jeg ikke har oljelekaskje, men oljeflekkene på våt asfalt gjør meg 0.8 % usikker
Saab NG 9-3
-
haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Legg inn
av haarstad » 28 mai 2009, 21:03
kondens fra ac derre.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 28 mai 2009, 22:09
er garantert vann fra ac`en. Ellers om det smaker søtt, da er det kjøleveske.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 29 mai 2009, 20:13
sikker kondens, men en sikker kilde på vanneleak der mot torpedoveggen er varmekrana. Elendig kvalitet enkelte av de. smal sak å bytte. bare litt trangt

-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 30 jul 2009, 22:59
som nevnt tidligere i tråden har jeg observert oljeflekker på våt asfalt og oljeflekker på min faste parkeringsplass.
har hatt bilen på bukk å sett under den. da fant jeg ut at det var oljedråper på undersiden av oljekjøleren. deretter tok jeg bilen til onkel saab-verksted, men der trodde de ikke at det var oljekjøleren som hadde lekasje. Servopumpa ligger like over oljekjøleren, og verkstedet har tidligere hatt erfaringer med at det er en gåen simmering i servopumpa som blåser motorolje gjennom servopumpa og fyller opp beholderen med servo-olje. Når det er fullt renner det ned langs oljekjøleren.
fikk tips om å ta motorvask og etter at det har tørket skulle jeg ta meg en kjøretur, for deretter å prøve å finne lekasjen.
spørsmål 1: har sett på oljepinnen at oljenivået har minsket litt, så dette høres ut som en logisk årsak. men jeg skjønner ikke hvorfor motorolje har forbindelse til servopumpa, siden det er egen beholder for servo-olje. noen som vil forklare?
spørsmål 2: Videre sa saab at om årsaken til lekasjen er gåen simmering må jeg ha ny servopumpe. De klarer ikke å montere sammen pumpa igjen om den demonteres for å skifte simmering. stemmer dette eller vil de bare tjene penger?
spørsmål 3: hva koster det for ny servopumpe?
spørsmål 4: vet dette blir et litt for generelt spørsmål, men bilen er gått 115 000 km og er det vanlig at en slik lekasje kan oppstå allerede?
Saab NG 9-3
-
gammelturboen
- Innlegg: 6
- Registrert: 04 jun 2009, 22:10
Legg inn
av gammelturboen » 26 mar 2010, 14:24
Slik reprasjon kan visst komme allerede ved 86500km og koster nøyaktig 7348kr (på 9-3SS) hos Saab i Tromsø. Det vet jeg, for den regninga har jeg i mailboksen. Solgte bilen imorges uten å vite om dette, så gikk på en lei smell her
God påske