Batteri i bagasjerommet, batterib?j osv

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Batteri i bagasjerommet, batteriböj osv

Legg inn av oddi N108 » 10 sep 2004, 13:56

Hei, skal hjem 1. oktober (fra tromsø, studerer her), og har i den forbindelse tenkt på hva slags mod's som kan gjøres på saaben mens jeg er hjemme disse 17 dagene, som ikke koster mye penger. Har da tenkt at å flytte batteriet kan være kjekt, i og med at jeg har planer om batteriböj,/effektanlegg neste år. (hehe, tenker langt frem:)) Hvordan er det med å sette batteriet en annen plass? Så på stcs-treffet at Børre hadde satt batteriet på andre siden av motoren der luftfilteret står. Jeg har bytta filter, har jeg da plass til batteriet her? IC'en er ikke bytta, og det tar nok en tid før det skjer. Hva med å sette batteriet i bagasjerommet? har hørt stygge rykter om startere som kan gå osv. Hva må gjøres for å sette batteriet så langt bak? holder det med å ha stor nok ledning fra batteriet til motorrommet? kan minusen skrues rett i karosseriet? Må det loddes noe? isåfall hva? hva slags ledning bør jeg bruke? får man kjøpt f.eks. batterikasser i aluminum, som kan boltes fast i bagasjerommet?

mvh oddi

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 10 sep 2004, 19:09

Hei
Har selv montert batteriet bak. Kjøpte ei plastkasse på Biltema beregnet på båtbatterier, står bak subben i bagasjen. Fikk tak i en solid kabel på jobben, 70mm2, trolig litt overkill. Har ikke hatt noen problemer på 2-3 år med dette. Jordingen under baksetet. Sørg bare for en god jordingskabel mellom karrosseriet og motoren da.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 sep 2004, 23:50

Tviler på at du får plass på andre sia med original IC. Klemmene bør loddes eller klemmes på med skikkelig verktøy (Et bilelektrisk versted kan sikkert fikse det) siden det går greie strømmer gjennom her når starteren snurrer.. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Konklusjon

Legg inn av oddi N108 » 11 sep 2004, 16:43

Okei, da blir det å slenge batteriet i bagasjerommet når jeg kommer hjem, så sant jeg får fatt i tykk nok ledning. Noen som vet hvor tykk jeg bør ha? hvor mye strøm trekker starteren? og det er altså bare å feste minusen der det passer meg i karosseriet?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 11 sep 2004, 17:33

Starteren trekker en del strøm... Den er vel på 1,5Hk så vidt jeg vet. Og det blir jo 736*1,5=1114W som blir på 12V ca 92 Ampere.

Du vil nok trenge en kabel som har ett tverrsnitt på minst 30mm2. Kjøp en stor i stedet for en liten. Kan godt klemme til med en 50mm2 kabel.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 11 sep 2004, 19:10

Mortimer skrev:Starteren trekker en del strøm... Den er vel på 1,5Hk så vidt jeg vet. Og det blir jo 736*1,5=1114W som blir på 12V ca 92 Ampere.

Du vil nok trenge en kabel som har ett tverrsnitt på minst 30mm2. Kjøp en stor i stedet for en liten. Kan godt klemme til med en 50mm2 kabel.
Starteren trekker fra 250-400ampere i det er derfor startstrømmen til batteriet er opgitt i tillegg til kapasiteten når du kjøper et batteri. Dumt å kjøpe et batteri på 70Ah hvis det ikke kan levere mer enn 100A når starteren går.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 11 sep 2004, 20:16

Når du sier 250-400Ampere så er det kun akkurat i tilslagsøyeblikket, ikke kontinuerlig.. Det tilsvarer jo 4-6,5hk på startmotoren, og det er jaggu større enn på lastebiler og det..
Men jeg skal være enig i at de trekker det i tilslagsøyeblikket. Det er å regne som en kortslutning når starteren slår inn.
Kontinuerlig så går det maks 90A til starteren.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 11 sep 2004, 20:52

Enig, det er jo nesten like mye som en 2cv :lol: Men det er vel ingen fare for at kabelen skal få for stort tverrsnitt :wink:
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 11 sep 2004, 23:53

å så må vi tenke på spenningsfall her da... 12v har ikke så veldig bra gjennomstrømnings kapasitet... så jo tykkere kabel jo bedre... jeg har en 60mm2 kabel til forsterkern min... men den er jo bare på 600w... å det er jo 50ampere...

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 12 sep 2004, 17:11

Det er jo bare å kjøre på :) Grensa går vel i lommeboka :) Jeg kan få tak i 450mm2 aluminiumskabel til deg jeg :) :wink:
Litt vanskelig å bøye til kanskje, men det går sikkert...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

strøm

Legg inn av Petter 900 T » 12 sep 2004, 18:38

Husk at det er lettere å dra rundt en turbomotor pga. lavere komp. Gatebilen var litt lei å starte, byttet til exide batteri, no prob! :D
(gjelder bensinbiler)

Kabelen min er ikke spesielt grov, ca. 10mm.2 tror jeg...
Men den skal ikke startes i -20 heller...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 12 sep 2004, 20:49

2r-e-rik skrev:å så må vi tenke på spenningsfall her da... 12v har ikke så veldig bra gjennomstrømnings kapasitet... så jo tykkere kabel jo bedre... jeg har en 60mm2 kabel til forsterkern min... men den er jo bare på 600w... å det er jo 50ampere...
litt overkill kanskje? jeg har 21mm2 kabel på min 900w forsterker med 65a sikring... som anbefalt fra bilradiospesialisten, og på denne forsterkeren har jeg lightning audio bolt 6x9 høytalere og en 12"rockford fosgate sub, og dette spiller 133,6db... så 60mm2 på 600w forsterker er vel litt drøyt, 16mm2 skulle vell holde? :roll: :wink:

men dette var jo i grunn VELDIG offtopic av meg :roll:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 12 sep 2004, 22:21

På 99T8 jeg hadde, så satte jeg inn en hovedsikring på 110 eller 120A ut fra batteriet. Det funka fint det, starteren drar så ca 100A som Mortimer regna ut.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Innfesting..

Legg inn av B.Elle N126 » 13 sep 2004, 06:11

,,så er mye bra skrevet om dim. på kabelen (har selv nå 21mm2 bilstereokabel fra biltema),,,men jeg lurer på om noen har dårlige erfaringer med å få godkjent i bagasjen(eu el. biltilsyn).
Skal man ha batt ned i brønnen bak må man ha et slikt lite søtt gele-batteri, men det krever vel i alle fall en skikkelig festing !? Smeller det i 80 får det batteriet en syk kraft framover og ikke særlig greit å få i bakhodet.. :oops:
Jeg har boltet en stål-batteri-kasse fast i treplata inni bagasjerommet, men tviler på at det er godt nok egentlig.. ble en quick and dirty løsning..
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 sep 2004, 06:17

Er det en absolutt nødvendighet å sette på en sikring på kabelen hvis man skal flytte batteriet til bagasjerommet?

Svar