Kj?pe bil i Sverige

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

macgeier

Legg inn av macgeier » 06 sep 2004, 10:48

Hjelle, N6 skrev:TBiel: Den du fann fram der er berre ein lavtrykksturbo, men prisen var ikkje den værste om bilen ellers er bra...
Skal man spare penger på forsikring så er 900S (lavtrykksturbo) den beste, det står ikke det skremmende ordet "turbo" i vognkortet og ingen turbomerker på bilen som lokker langfingrede. Dette gjør at denne modellen er billig å forsikre (på linje med 900i)....

Og setter man på intercooler og APC, så vipps har man en fulltrykkare med en turbo som biter fra seg også på "tomgang".

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 06 sep 2004, 11:15

Mitt inntrykk er at utstyrsnivået generelt er lavere i sverige enn ellers i europa når det gjelder saab.
En t16 uten klima som er eldre enn 15 år og som koster 15000,- blir jo ca 52000,- på norske skilt.
En 900s 91 som koster 15000,- kommer på omtrent det samme.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2004, 12:04

macgeier skrev:
Hjelle, N6 skrev:TBiel: Den du fann fram der er berre ein lavtrykksturbo, men prisen var ikkje den værste om bilen ellers er bra...
Skal man spare penger på forsikring så er 900S (lavtrykksturbo) den beste, det står ikke det skremmende ordet "turbo" i vognkortet og ingen turbomerker på bilen som lokker langfingrede. Dette gjør at denne modellen er billig å forsikre (på linje med 900i)....

Og setter man på intercooler og APC, så vipps har man en fulltrykkare med en turbo som biter fra seg også på "tomgang".
Vel, men for orginalfreaks skal det være orginalt... ;D
Men klart, om en berre vil ha ein billig bruksbil er absolutt dette eit bra alternativ, har vurdert å gjere dette trikset sjølv om eg skulle ende opp med ein 900 som vinter/kvardagsbil. Inntil det får eg snylte på dei to 9k-ane som finns her... :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2004, 12:10

skilpadda skrev:Mitt inntrykk er at utstyrsnivået generelt er lavere i sverige enn ellers i europa når det gjelder saab.
En t16 uten klima som er eldre enn 15 år og som koster 15000,- blir jo ca 52000,- på norske skilt.
En 900s 91 som koster 15000,- kommer på omtrent det samme.
Det er mulig, husk på at SAAB der er for monge berre ein bil dei kjøper, og ikkje har noko forhold til (omtrent som norske To*ota-eigarar).
Men bilar i bra stand og med Turbo 16-motor er somregel eigd av ein entusiast, og det er desse bilane som det er interesant å importere. Skal du berre ha ein bruks-900 med 175hk kjem du somregel like bra utav det å kjøpe ein her i Norge.
Var ihvertfall derfor eg importerte, mykje betre utvalg i bilar som var i bra stand og hadde bra med utstyr.

Blivende 900 eier

Legg inn av Blivende 900 eier » 06 sep 2004, 12:16

Og setter man på intercooler og APC, så vipps har man en fulltrykkare med en turbo som biter fra seg også på "tomgang
Må ha turbotrykks målerern, trenger engentlig bare den og en bensinmåler :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2004, 12:22

Blivende 900 eier skrev:

Og setter man på intercooler og APC, så vipps har man en fulltrykkare med en turbo som biter fra seg også på "tomgang
Må ha turbotrykks målerern, trenger engentlig bare den og en bensinmåler :D
Det er då inget problem å ettermonterere, då kan du velge å få den gradert også. Men mest sansynlig vert du skuffa over det dårlige standard-ladetrykket på ein S... ;)

Blivende 900 eier

Legg inn av Blivende 900 eier » 06 sep 2004, 13:55

Fant denne http://www2.blocket.se/view/3179475.htm?l=0&c=1&city=0 er dette en orginal Aero? :?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 sep 2004, 14:21

Veldig tvilsomt, med mindre det er en førserie bil... Aero kom først i 1991 med den nyere CD fronten. Men samtidig er dette en utrolig digg bil, en kamerat har en med samme spesifikasjoner, og som ser helt lik ut.. Konge bil.. For å lese mer om 9000:

http://www.saab9000.tk
Styrer med DAB og AUX

Blivende 900 eier

Legg inn av Blivende 900 eier » 14 sep 2004, 17:47

Har ihvertfall vore billigast på SAAB her i huset, brorsan fikk tilbud ifrå rundt 60kkr (if...) til rundt 11-12k på ein 9k med full kasko på han sjølv når han var 18...
Prisen er vel litt avhengig av hvor i Norge man bor. Siden jeg bor midt i Oslo :x er ikke dette akkurat et pluss.

Gjorde et lite søk på forumet om import fant ikke så mye. Men må man gjøre i forhold til svenske myndigheter? :?

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 sep 2004, 19:01

Næ, bare fylle ut omreg papirene som sitter på reg.beviset(vognkortet) tilsvarende som norsk salgsmelding. Er et felt der for eksport. Så tar selger skiltene, og du må sende ham en kopi av eksport papirene som du får når du stopper på grensa. Hvis ikke får ikke selger avskiltet bilen i Sverige.

Importere selv er ikke vanskelig, tar to-tre dagers venting på Tollen og Biltilsynet bare. I hvertfall her i Oslo. Og det er inntil tre ukers ventetid for å få vist den hos Biltilsynet her også... :?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 sep 2004, 21:24

Børre N17 skrev:Næ, bare fylle ut omreg papirene som sitter på reg.beviset(vognkortet) tilsvarende som norsk salgsmelding. Er et felt der for eksport. Så tar selger skiltene, og du må sende ham en kopi av eksport papirene som du får når du stopper på grensa. Hvis ikke får ikke selger avskiltet bilen i Sverige.

Importere selv er ikke vanskelig, tar to-tre dagers venting på Tollen og Biltilsynet bare. I hvertfall her i Oslo. Og det er inntil tre ukers ventetid for å få vist den hos Biltilsynet her også... :?
Du må for all del sørge for å ha ein kopi av det svenske vognkortet før du fyller i salsmeldinga, for på den delen som vert sendt inn står fysstegongs reg. i Sverige, og utan det dokumentet får du ikkje frådrag på eingongsavgifta.

Men, når eg tok inn 900:an, brukte eg svenske-skilta heilt til tollarane tok dei når eg momsa inn bilen, muligens dei sendte skilte til VV? Sendte heller ikkje kopi av transittdokumentet, men fyllte i eit eksportformular som vi fann på VV sine websider.

Å bestille visning på Biltilsynet må en gjere fort som fy når en har bestemmt seg for å hente bilen. Det er ellers ein god ide og sjekke ut andre trafikkstasjonar enn din nærmaste, om du då ikkje er so nøyen på kva reg.bokstavar som skal stå på skiltet. Når eg tok inn min varierte det frå 3 veker lokalt her, til at eg kunne få time på dagen på austlandet. Det var då ikkje snakk om Oslo, men nokre stasjonar i Hedmark og Oppland eg sjekka ventetida på.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 sep 2004, 08:46

9000 Aero fantes i 1990. I 88-89 het den Talladega, men i 90 ble den
markedsført som turbo 16S i Norge og sikkert Aero i Sverige. Bilen på
bildet er original ja, den er senket, har semsket skinn og alt utstyr fra
turbo 16S.

Tror nok en del av broderfolket i 9000 klubben roter litt der.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 sep 2004, 12:05

Neida, ingen Aero med dne gamle fronten... Men som sagt, turboS i norge.. Het Carlsson i sverige og noen andre land... Var lagd noen førseriebiler av Aero..
Styrer med DAB og AUX

Blivende 900 eier

Legg inn av Blivende 900 eier » 15 sep 2004, 14:35

Litt treg i dag VV? :oops:

Så det jeg må gjøre er følgende:

1. få chassisnummeret slik at jeg kan få et godkjennings papir fra Saab.

2. Reise til Sverige, få kopi av vognkortet betale selger osv.

3. Kjøre "smykket" til grensen, betale moms til tollvesenet så tar de skiltene. Får jeg prøveskilter hos tollvesenet eller må jeg ordne det på forhånd?

4. Dra til biltilsynet å betale avgifter og få godkjent bilen. Så er det bare tut og kjør og ren lykke?

Så det jeg må gjøre er følgende:

1. få chassisnummeret slik at jeg kan få et godkjennings papir fra Saab.

2. Reise til Sverige, få kopi av vognkortet betale selger osv.

3. Kjøre "smykket" til grensen, betale moms til tollvesenet så tar de skiltene. Får jeg prøveskilter hos tollvesenet eller må jeg ordne det på forhånd?

4. Dra til biltilsynet å betale avgifter og få godkjent bilen. Så er det bare tut og kjør og ren lykke?

Har jeg forstått det riktig? Litt kjedelig å gjøre en liten feil som for eksempel å glemme å få en kopi av førstegangs registrering :D

Skjønner hva du mener! Kj

Legg inn av Skjønner hva du mener! Kj » 15 sep 2004, 14:43

:oops: litt mye tøv i dag :oops:

Svar