Ikke noe s?rlig sprek?!?! HJELP!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Ikke noe særlig sprek?!?! HJELP!

Legg inn av AeroPetter » 28 aug 2004, 01:20

OG900en min er ganske rar nå. Noen ganger slår turbotrykket inn som det skal, men detter av med en gang igjen mens andre ganger kjenne jeg ikke noe turbotrykk i det hele tatt. Kan det hende at det har noe med trykkvakten å gjøre? Jeg har vel egentlig ikke skrudd noe på den siden jeg chippet bilen heller! Mange snakker om å slå hodet i rattet, men er dette bare overdrivelse???
M86 900 Aero

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

hodet i rattet

Legg inn av Petter 900 T » 28 aug 2004, 09:55

Når du får bensinkutt (av trykkvakta) så lugger det noe jævlig!

eks. "jeg tror jeg ble tatt i fotoboks" :? Hvis du ikke er sikker med det jævla blinket! :idea: er du ikke tatt... 8)

Men tilbake til bilen din, prøv å vask eller bytt magnetventilen, spøker den har du bare grunntrykk....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 13 sep 2004, 20:00

Nå har jeg prøvd å bytte magnetventilen og smurt opp wastegaten, men til ingen nytte. Er akkurat som det ikke er turbo i motoren?!?!?! Kan det være at noe har gått galt i hjernen etter at den ble chippet? Bilen har stått stille i ca 8-9 mnd, kan dette ha noe å si?? Trenger seriøs hjelp :cry:
M86 900 Aero

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 13 sep 2004, 21:08

AeroPetter skrev:Nå har jeg prøvd å bytte magnetventilen og smurt opp wastegaten, men til ingen nytte. Er akkurat som det ikke er turbo i motoren?!?!?! Kan det være at noe har gått galt i hjernen etter at den ble chippet? Bilen har stått stille i ca 8-9 mnd, kan dette ha noe å si?? Trenger seriøs hjelp :cry:

Heisan.

Hvis du ringer oss, dvs Speedparts v/Ole på 988 42 788 mellom 08 - 16 kanskje vi kan hjelpe deg på telefon.

Mvh
Speedparts
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 sep 2004, 22:59

Om du har orginal APC-boksa er det vel berre å sette tilbake den, for å eliminere den feilen?

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 14 sep 2004, 06:03

Sjekk wastegaten din.

Hvis bilen har stått stille så lenge så skal du ikke se bort ifra at den kan ha satt seg

Enkelt å sjekke, bare pump trykk inn på vakumslangen å se om du har noen bevegelse på wastegaten. Dersom den har satt seg, så er mye gjort med rustløser..
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Gjest

Legg inn av Gjest » 14 sep 2004, 06:26

Jeg kjente på wastegate staget igår og det var ikke noe særlig løst, men jeg fikk smørt det opp og det ble bra, men kjente ikke særlig forskjell på effekten. Men nå vet jo ikke jeg hvor løst det skal være. Ringer til Speedparts idag og hører om de har noen gode råd... Er det forresten forskjell på APCen på en -86 og -92 modell?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 sep 2004, 11:26

Om APC-en sit i fonten på bilen er det vel likt, men om du har APC under baksetet på M86-en, er det vel ikkje kompatibelt trur eg.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 sep 2004, 15:00

ha du skjekket at turboen din ikke skikkelig sliten? kan høres slik ut!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 14 sep 2004, 20:46

APCen stitter framme på 86 modellen og. Idag dro jeg ut slangen fra magnetventilen til wastegateklokken for å sjekke om det var turboen som var sliten, men da gikk det som bare juling slik at feilen må ligge en plass i elektronikken?! Skiftet også bankesensoren for å se om feilen kunne ligge der. Men er det noensom kan gi meg et bestemt svar på om jeg kan prøve APCen som står i -92 modellen? Og om det er sikring eller relè på APCen? Hvordan ser den ut isåfall?
M86 900 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 sep 2004, 21:11

AeroPetter skrev: Men er det noensom kan gi meg et bestemt svar på om jeg kan prøve APCen som står i -92 modellen? Og om det er sikring eller relè på APCen? Hvordan ser den ut isåfall?
Er ganske sikker på at du kan bruke APC fra -92. Mener de skal være like. APC har vel en egen sikring i sikringsboksen.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

apc

Legg inn av Petter 900 T » 15 sep 2004, 05:26

Hvis laderrykket detter når du venstrebremser, da virker apc'n

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Gjest

Legg inn av Gjest » 15 sep 2004, 08:11

Jeg fant ikke helt utav sikringen til APCen i sikringsboksen. Noen som vet nøyaktig hvilken det er? Greit å sjekke det enkleste først... Og om jeg kan bruke APCen til -92 modellen?!

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 sep 2004, 08:28

som petter sier. trykk inn gassen og trykk inn bremsen samtidig. da kan du se om apc'en virker
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 22 sep 2004, 11:08

JAAA :D
Jeg fant utav problemet. Det viste seg at magnetventilen ikke fikk strøm og at en av ledningene til den hadde hoppet av i en kobling. Etterpå var det endelig liv i leiren! Takk til alle for tips og hjelp!
M86 900 Aero

Svar