Mye elektrisk feil i en M96 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Mye elektrisk feil i en M96 9000

Legg inn av Aleksander » 09 jun 2009, 15:19

Hei! I løpet av noen få uker har det oppstått flere forskjellige elektriske feil i bilen min. Jeg lurte på om noen her kunne se en fellesnevner eller feilårsak hvis jeg lister opp noen feil. Bilen er en M96 9000 CSE med det meste av utstyr. Det kan hende det er flere som jeg ikke husker. Tusen takk for all hjelp!

- Indikering at bak/bremselys ikke fungerer (hjelper ikke å trykke inn bremsepedalen)
- Svak indikering av at kjørelys ikke fungerer (noen ganger, forsvinner ved bruk av fjernlys)
- Indikering at bagasjeluken er åpen (kan forsvinne, men kan komme ved bruk av revers)
- Kupélyset fungerer ikke
- Bagasjeromsbelysning fungerer ikke
- Sentrallåsen fungerer ikke (alarmen fungerer)
- Aircondition fungerer ikke (har klima, sikringen er ok)
- Nødblink fungerer ikke
- Blinklys fungerte ikke (dette var en kveld, det gikk over)
- Lykteviskerne fungerer ikke / står i rare posisjoner
- Merkelig og flau jamrelyd fra dashbordet etter dørene lukkes (slutter etter ca 5 sekunder)
- Horntutene ved åpning av bagasjerommet fra fjernkontrollen fungerer ikke
- Styrkejustering av instrumentbelysning fungerer ikke.
Sist redigert av Aleksander den 11 jun 2009, 07:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Mye elektrisk feil i en M96 9000

Legg inn av Aleks_ » 09 jun 2009, 18:27

Aleksander skrev:- Nødblink fungerer ikke
- Indikering at bak/bremselys ikke fungerer (hjelper ikke å trykke inn bremsepedalen)
- Svak indikering av at kjørelys ikke fungerer (noen ganger, forsvinner ved bruk av fjernlys)
Rele eller sikring?
Aleksander skrev:- Bagasjeromsbelysning fungerer ikke
- Indikering at bagasjeluken er åpen (kan forsvinne, men kan komme ved bruk av revers)
Sjekka pæra + kontaktene bak holderen?
Kan være dårlig kontakt i bryteren som sitter bak. Hvis det kommer med revers(regner med at du kjører bakover, og ikke har bilen stillestående i revers), så flytter jo vekta av bagasjeluka seg, og kan gi utslag for at den er åpen?
Aleksander skrev:- Sentrallåsen fungerer ikke (alarmen fungerer)
Vet ikke om din sentrallås blir styrt mekanisk eller via lufttrykk/vakuum, men går ut ifra lufttrykk. Da kan du ha hull på noen slanger, eller de kan ha hoppa av. Kan også være en ledning som ikke sender signal, siden alarmen går på, men sentrallåsen vil ikke. Gjelder det alle dørene, eller bare en?
Aleksander skrev:- Aircondition fungerer ikke (har klima, sikringen er ok)
Har du gass i systemet ditt? Er det helt tomt for gass, skjer det ingenting. Ta en service på klimaen, og be de sjekke etter lekasjer.
Aleksander skrev:- Lykteviskerne fungerer ikke / står i rare posisjoner
Vanlig feil. Skjer pga møkk og dritt som kommer inn i motoren. Er du elektro-geni kan du åpne og rense. Er du ikke kan du gjøre som meg, ha tålmodighet til å vente til de er helt nede, også kople de av. :P Husk at du da må skru de av når den skal på EU.

Ser jo ut som mye kan relateres til sikringsboksen din da. Har du tatt motorvask eller liknende i det siste? Høres jo nesten ut som noen har tømt en 10l bøtte med vann i sikringsboksen din :P
Fått sjekka relène dine?
Men mye av det der er jo i og for seg småpirk som ganske lett kan bli tatt, om kan vet hva som er feil :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 jun 2009, 04:25

Blinklysreleet pleier å være synderen når nødblinken svikter. Sitter på toppen av hanskerommet eller over høyre airbag hvis du har det.Elektrisk sentrallås, så der må du feilsøke annerledes.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Legg inn av Aleksander » 11 jun 2009, 19:04

Aleks_ skrev:Har du tatt motorvask eller liknende i det siste? Høres jo nesten ut som noen har tømt en 10l bøtte med vann i sikringsboksen din :P
Haha! Ja skulle nesten tro det! Men nei, jeg har ikke vaska motoren siden jeg kjøpte bilen. Men du tror det er enkeltproblemer altså? Det rare er at jeg hadde ingen av disse problemene før for kanskje en måned siden. Tenkte på jordingsfeil eller noe kanskje..

Det er elektrisk sentrallås ja, samme på alle dører. Aner ikke om det er gass i ac'en.. men merker ikke at kompressoren skrur seg på heller. Bare en veldig viftehastighet og varm luft.. Service på klimaen koster penger.. Lykteviskerne har alltid fungert helt fint før nå!

Et lyspunkt er at jamringa fra inne i dashbordet har forsvunnet igjen nå da.. :)

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 13 jun 2009, 21:43

Ja, jeg vil tro det ja :wink:
Men det kan jo være mange muligheter, for all del :roll:

På sentrallåsen er det vel frem med mulitmeteret å begynne å feilsøke. Aner ikke hvor styreenheten for dette sitter, så der må nok andre hjelpe deg :P

På Ac'en min er det lekasje, noe de så når de tok service på den, når all gassen rant ut igjen. Da hadde jeg hull i en av slangene foran der, og den koster 2500 kr å bytte. Men, til poenget mitt, ac kompressoren min ser heller ikke ut til å virke siden jeg ikke har gass. Verken turtall eller lyder kommer om jeg trykker på ac-knappen. Noe det kom før hullet. Derfor mine tanker vandrer til at din er tom for gass :)

Ja, lykteviskerene er lunefulle :lol:
De funker når de selv vil, har jeg oppfatning av. :P
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar