Nye diesel motorer til Saab 9-3
Moderator: Moderatorer
Nye diesel motorer til Saab 9-3
Ifølge Aftenposten så skal SAAB nå erstatte den eksisterende 2.2 TiD motoren med to nye motorer.
De vil hete 1.9 TiD 8v og 1.9 TiD 16v.
De yter hhv 120 HK / 280 NM og 150 HK / 315 NM.
Er dette motorer hentet ifra Opel tro ?
De vil hete 1.9 TiD 8v og 1.9 TiD 16v.
De yter hhv 120 HK / 280 NM og 150 HK / 315 NM.
Er dette motorer hentet ifra Opel tro ?
Tore N10
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er JTD-motorane frå GM-Fiat Powertrain som skal brukast slik eg har forstått det.
Motorane skal som du seier selgast under TiD-betegnelsen.
Av andre interesante opplysningar er at det skal innehalde eit vedlikehalds partikkelfilter, og motorane overheld naturligvis Euro4-krava.
For dei spesiellt intereserte kan eg fortelle at motorane skal produserast i Italia, selskapet skal heite noko slikt som FMA.
6-trinns manuell kasse skal vere standard på 9-3 TiD, ei ny seks trinns automatkasse skal vere tilval.
Motorane skal som du seier selgast under TiD-betegnelsen.
Av andre interesante opplysningar er at det skal innehalde eit vedlikehalds partikkelfilter, og motorane overheld naturligvis Euro4-krava.
For dei spesiellt intereserte kan eg fortelle at motorane skal produserast i Italia, selskapet skal heite noko slikt som FMA.
6-trinns manuell kasse skal vere standard på 9-3 TiD, ei ny seks trinns automatkasse skal vere tilval.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Iflg. sikre kilder har eg fått opplyst at her i Norge kjem 8V med 120hk til å koste under 300.000:-, dvs. det kjem til å verte ein killer på firmabil-markedet. Du får neppe ein bil i den skatteklasse (under 300k) som er like godt motorisert og er like artig å køyre som 9-3 SS 1.9TiD 8v. Om det kanskje kan vere ein litt bombastik uttalelse er det ihvertfall ein soleklar topp 3...
Med ein so aggresivt prisa diesel kan en vel rekne med at 1.8i enten forsvinn eller vert endå billigare, for det er då ingen med vettet i behold som vel 1.8i/122hk til same pris eom 1.9TiD/120hk...
Og den andre nyheita er at dieselane vert å prøvekøyre på haustkaravana, det kjem til å verte bra utvalg med 9-3 SS diesel-bilar. Tidspunktet er med det eg kan sjå ikkje annonsert, men ifjor starta den vel iløpet av midten av september, og varte ein mnd. frammover.
Med ein so aggresivt prisa diesel kan en vel rekne med at 1.8i enten forsvinn eller vert endå billigare, for det er då ingen med vettet i behold som vel 1.8i/122hk til same pris eom 1.9TiD/120hk...
Og den andre nyheita er at dieselane vert å prøvekøyre på haustkaravana, det kjem til å verte bra utvalg med 9-3 SS diesel-bilar. Tidspunktet er med det eg kan sjå ikkje annonsert, men ifjor starta den vel iløpet av midten av september, og varte ein mnd. frammover.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
So lavt trur eg desverre ikkje den kjem i pris, eg tippar igrunnen at rundt 275k er meir sansynlig. Husk på at Linear Buisniss er proppa med utstyr, og om den skal so lavt vil nok ein del av utstyret måtte forsvinne, og det trur eg ikkje SAAB vil selge bil på (altså ein lavt utstyrt modell).Freshmaker skrev:Hei.. Hadde jo vært perfekt om 1.8i hadde komme under 250.000 da..
Den kjem nok akkurat so lavt i pris at dei som kikar på bil i prisklassa rundt 250kkr og litt til kan kome til å hoppe på ein slik i grunnutgåve.
Husk på at den ikkje skal konkurere for mykje med 1.9TiD 8v, det er nok den som skal verte storselgaren. 1.8i skal sikkkert berre vere for dei kjipe... ;D
I går og i dag stoppet Saab karavanen hos den lokale Saab forhandleren. Jeg benyttet anledningen til å teste 9-3SS 1.9TiD. Bra utvalg kan det dog ikke sies å ha vært. De hadde kun med 150HK versjonen og den var tyskregistrert og på norsk prøveskilt. Men den gikk helt klart veldig bra. Det var noe helt annet enn den gamle 2.2TiD motoren.Hjelle, N6 skrev:Iflg. sikre kilder har eg fått opplyst at her i Norge kjem 8V med 120hk til å koste under 300.000:-,
[...]
Og den andre nyheita er at dieselane vert å prøvekøyre på haustkaravana, det kjem til å verte bra utvalg med 9-3 SS diesel-bilar.
Saab representanten kunne bekrefte at 120HK versjonen vil koste under 300.000,-.
Jeg benyttet også anledningen til å teste 9-3SS 1.8i, noe som ikke akkurat imponerte. Men den er sikkert fin for de som ikke bryr seg noe særlig om motorytelser.
Ellers prøvde jeg nok en gang noen gamle kjenninger, nemlig 9-5 Estate Aero og 9-3SS Aero. Hvis jeg skulle velge mellom de to, faller valget på 9-3. Jeg synes den bilen er mer behagelig å kjøre, men 9-5en har jo et rått drag da...
Endelig fikk jeg også testet 9-3 Cab i solskinnsvær. Må nok kjøpe noe flaxlodd i helga...

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Tror ikke du kan vinne 9-3SS Cab på flax lodd lengreAeroild skrev:I går og i dag stoppet Saab karavanen hos den lokale Saab forhandleren. Jeg benyttet anledningen til å teste 9-3SS 1.9TiD. Bra utvalg kan det dog ikke sies å ha vært. De hadde kun med 150HK versjonen og den var tyskregistrert og på norsk prøveskilt. Men den gikk helt klart veldig bra. Det var noe helt annet enn den gamle 2.2TiD motoren.Hjelle, N6 skrev:Iflg. sikre kilder har eg fått opplyst at her i Norge kjem 8V med 120hk til å koste under 300.000:-,
[...]
Og den andre nyheita er at dieselane vert å prøvekøyre på haustkaravana, det kjem til å verte bra utvalg med 9-3 SS diesel-bilar.
Saab representanten kunne bekrefte at 120HK versjonen vil koste under 300.000,-.
Jeg benyttet også anledningen til å teste 9-3SS 1.8i, noe som ikke akkurat imponerte. Men den er sikkert fin for de som ikke bryr seg noe særlig om motorytelser.
Ellers prøvde jeg nok en gang noen gamle kjenninger, nemlig 9-5 Estate Aero og 9-3SS Aero. Hvis jeg skulle velge mellom de to, faller valget på 9-3. Jeg synes den bilen er mer behagelig å kjøre, men 9-5en har jo et rått drag da...
Endelig fikk jeg også testet 9-3 Cab i solskinnsvær. Må nok kjøpe noe flaxlodd i helga...

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
Hos den lokale spill-sjappa har de fortsatt igjen lodd. Og en bekjent som jobber der sier at bare 2 av 5 caber har blitt registrert som vunnet, så sjansen er fortsatt "stor".Øystein Strøm N141 skrev: Tror ikke du kan vinne 9-3SS Cab på flax lodd lengre

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
I Sverige er det slik, her på berget har eg fått intrykk av at partikelfilteret skulle vere standard på begge motorane.Freshmaker skrev:hjelle: sånn som jeg har forstått det blir partikkelfilter ekstra i pris på 8v motoren, men standard på 16v når det gjelder dielsel altså hvis noen lurte..
Virkar ihvertfall slik utifrå pressemeldingane, dei brukar somregel å vere flinke å skrive om det er tilval på enkelte modellar.
Uansett, eg har ikkje fått noko fylldigare info om det, all den tid nokre prisar ikkje har vorte sluppne offisiellt, kanskje det har dukka opp noko i papirform ute hos forhandlarane den siste tia.
Men at det kanskje vert skippa på den modellen som kjem under 300kkr er ikkje umulig, eit slikt partikkelfilter kosatar då nokre kroner, meinar på andre produsentar har sagt at det fordyrar bilane om omlag 1000 euro pr bil...
Kanskje Aeroild har info på det, alt medan han har prøvekøyrt og då har tatt med seg relevant broskyrematriell?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Jeg så dessvere ingen brosjyre på den nye TiDen, men jeg letet heller ikke etter det. Jeg brukte tiden til å kjøre bil...Hjelle, N6 skrev: Kanskje Aeroild har info på det, alt medan han har prøvekøyrt og då har tatt med seg relevant broskyrematriell?

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Å grabbe broskyrer er då noko en gjer _etter_ eller før en køyrer bil, medan en ventar på at Bilane skal kome inn...Aeroild skrev:Jeg så dessvere ingen brosjyre på den nye TiDen, men jeg letet heller ikke etter det. Jeg brukte tiden til å kjøre bil...Hjelle, N6 skrev: Kanskje Aeroild har info på det, alt medan han har prøvekøyrt og då har tatt med seg relevant broskyrematriell?