Er det lurt for en hobbymekaniker som meg selv å gå løs på motoren.... har litt kunskap,men lurer på om det lønner seg økonomisk å ta en service selv, på eksempelvis toppen, / og muligens stempel og sylindere,
ja er klar over at det blir mye arbeid og mye verktøy å låne, og at motoren muligens må ut av bilen...
hvor mye koster en standard overhaling? dvs stille inn ventilene, og muligens bytte stempel( honing stempelringer, og pakninger)
Motor overhaling?
Moderator: Moderatorer
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Motor overhaling?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Timon
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Motor overhaling?
Jeg vile hvertfall sterkt vurdert om det har noe for seg. Disse motorene tåler MYE. Er andre ting man kanskje bør legge mer innsats i. Min 2,3t har gått snaut 300.000 km og de siste 30.000 har den gått med 1,4 bar i ladetrykk og turtelleren har vært omtrent like mye på det røde feltet som på tomgang. Eneste som ha røket er girkassa...
Men ting som har litt betydning:
Er bilen trimmet?
Hvor langt har den gått?
Er det noe som skulle tilsi at den trenger overhaling? (oljeforbruk, vannbruk, lyder osv.)
Hvordan er servicehistorikken? (Hvis den finnes)
Hvis du bestemmer deg for å overhale vil jeg anbefale å la grunnmotoren/bunndelen stå igjen i bilen, disse regnes for å tåle (ca) 600 hk og mange km, og hvis noe mot formodning skulle skje så finnes det masse rimelige delemotorer i sverige
Det du kanskje kan gjøre med bra resultat;
Dieselrens
Sjekke om kjedestrammeren er for langt ute, og at kjedet må byttes,
Ta av toppen, her fins det fler grader av overhaling, unasett så får du jo ny toppakning
Ta Ut bunnpanna og rense denne og oljesila.
Mener ikke å fraråde deg å overhale motoren din, men bare vurdere hvor du vil legge innsatsen
Men ting som har litt betydning:
Er bilen trimmet?
Hvor langt har den gått?
Er det noe som skulle tilsi at den trenger overhaling? (oljeforbruk, vannbruk, lyder osv.)
Hvordan er servicehistorikken? (Hvis den finnes)
Hvis du bestemmer deg for å overhale vil jeg anbefale å la grunnmotoren/bunndelen stå igjen i bilen, disse regnes for å tåle (ca) 600 hk og mange km, og hvis noe mot formodning skulle skje så finnes det masse rimelige delemotorer i sverige

Det du kanskje kan gjøre med bra resultat;
Dieselrens
Sjekke om kjedestrammeren er for langt ute, og at kjedet må byttes,
Ta av toppen, her fins det fler grader av overhaling, unasett så får du jo ny toppakning
Ta Ut bunnpanna og rense denne og oljesila.
Mener ikke å fraråde deg å overhale motoren din, men bare vurdere hvor du vil legge innsatsen

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
historikk: bilen har vært i eie av 1 mann i skien ganske opp i årene, kjøpte den ny, neste års nodell, i 90. han har deretter hatt noen defekter på girkasse, og byttet foringer først, for så å bytte heile kassa... dyrt, ellers bare følgt service, og erstattet slitasjedeler.
eier nr 2 har hatt en del småfeil, og elektriske problem, som jeg da har hatt..., han har også fulgt service helt til 200 000, kansje litt til?
ellers har jeg klart å trykke høyre bakdør så langt inn at vinduet ikke kan mer en halvt senkes, det var et uhell som oppst etter 3 uker med lappen, og en dårlig rygging på en parkering, betong er noe dritt...
bilen er ikke trimmet på noen måte, den har nok den samme turboen som fra dag 1, har ingen planer om trimming, men motoren tikker veldig, mulig de må byttes en ventil eller ventilløftere, ca 2 stk ifølge det trente øret mitt med stetoskop...
har byttet drivleddene( ytre) de gjorde også de forrige eierene, men de er visst slitasjedel, fyllt original saab turboolje en gang men den gikk ikke bedre fordi om...
har nylig hatt en lekasje på radiator grunna min egen dumhet, men har loddet det tett igjen. litt rasling i kjedet men det går bra, det er det kyndige bilmekanikere ( gisle på skien automobile) sagt, han har også sagt " hvis tikkingen forverrer seg at den skal tikke hele tiden, da er det på tide å tenke på å gjøre noe me det... men ellers er det greit.
alt i alt bilen går jevnt og trutt, litt tikking, og gassproblemer, og en cruisecontroll som ikke fungerer, liten lekasje på servo, men eller greit. ps tikking forekommer mest på sommeren, bare ved start på vinter.
setter veldig pris på inlegg på det jeg skriver!!! hyggelig å prate med entusiaster( er kansje en selv)
eier nr 2 har hatt en del småfeil, og elektriske problem, som jeg da har hatt..., han har også fulgt service helt til 200 000, kansje litt til?
ellers har jeg klart å trykke høyre bakdør så langt inn at vinduet ikke kan mer en halvt senkes, det var et uhell som oppst etter 3 uker med lappen, og en dårlig rygging på en parkering, betong er noe dritt...
bilen er ikke trimmet på noen måte, den har nok den samme turboen som fra dag 1, har ingen planer om trimming, men motoren tikker veldig, mulig de må byttes en ventil eller ventilløftere, ca 2 stk ifølge det trente øret mitt med stetoskop...
har byttet drivleddene( ytre) de gjorde også de forrige eierene, men de er visst slitasjedel, fyllt original saab turboolje en gang men den gikk ikke bedre fordi om...

har nylig hatt en lekasje på radiator grunna min egen dumhet, men har loddet det tett igjen. litt rasling i kjedet men det går bra, det er det kyndige bilmekanikere ( gisle på skien automobile) sagt, han har også sagt " hvis tikkingen forverrer seg at den skal tikke hele tiden, da er det på tide å tenke på å gjøre noe me det... men ellers er det greit.
alt i alt bilen går jevnt og trutt, litt tikking, og gassproblemer, og en cruisecontroll som ikke fungerer, liten lekasje på servo, men eller greit. ps tikking forekommer mest på sommeren, bare ved start på vinter.
setter veldig pris på inlegg på det jeg skriver!!! hyggelig å prate med entusiaster( er kansje en selv)
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Timon
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Tror uansett jeg ville kjøpt ei kanne med diesel og rensa motoren. Min slutta helt å tikke når jeg gjorde det på min. Er jo ingen dum idé å bytte utslitte ventilløftere heller, men er jo litt jobb. Greit å ta en rens først og se hvordan den blir.
Fremgangsmåte står her litt ned på siden.
viewtopic.php?f=12&t=22608&p=155767&hil ... ns#p155767
Fremgangsmåte står her litt ned på siden.
viewtopic.php?f=12&t=22608&p=155767&hil ... ns#p155767
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
2001 Audi A6 2.5 quattro
2001 Audi A6 2.5 quattro