Bytte turbo på Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av volvo944 » 06 jul 2009, 17:57

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Saab 9-5 2004 mod som har gått ca 130.000.

Nåværende eier har nettopp byttet turbo på bilen, da det kommer blå røyk ved oppstart.


Er dette bekymringsfullt, eller en vanlig sak på disse bilene?

Er det noen spesielle årsaker til at man må bytte turbo, og blir motoren like bra etterpå?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Andrew N1328 » 06 jul 2009, 18:33

Levetiden på turbo'en varierer jo veldig... 130 k og byttet turbo hørtes jo lite ut, men kan skje det også, selv har min rullet 165 000 og er fortsatt fin(hirsch trimmet siden ca 90 000 tror jeg).

At den må byttes er jo bare vanlig slitasje, det er jo en "slitedel", dog det er sjeldent den må skiftes.

Så vidt jeg vet så er det ikke noe ekstra slitasje på motor, foruten om at man har kjørt lenge med gåen turbo...

Andre skal få lov til å utdype litt mer da min viten er veldig begrenset ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2009, 19:00

At en turbo raser så tidlig KAN skyldes slums med oljeskift. Tidligere årsmodeller av 9-5 har vært plaget med oilsludge, dvs oljekvaliteten har blitt raskt dårlig pga en konstruksjonsfeil, og dette har (blant annet) ført til en del turboras. Fra og med 2004 skal dette problemet være utbedret (sjekk at det er en 2004-modell, og ikke en 2003 som er registrert i 2004). Så lenge bilen har komplett servicehefte og har fått de oljeskift den skal så trenger ikke et turboras å bety noe som helst fra eller til.
Og ja, så sant grunnen til turboraset ikke er relatert til dårlig olje eller manglende oljeskift så blir motoren like bra igjen når turboen er byttet, en turbo er som Andrew skriver en slitedel. Har motoren gått med dårlig turbo lenge slik at oljen har forsvunnet gjennom turboen, så kan motoren ha gått med dårlig smøring.

Dersom motoren er trimmet så vil turboen kunne få et kortere liv, da den vil gå med et høyere turtall enn originalt når motoren går med høy last.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av volvo944 » 06 jul 2009, 19:32

Bilen er reg. 1. juni 2004, så da er det vel ikke en 2003 modell?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 06 jul 2009, 20:50

sjekk chassi nr for å finne ut hvilken årsmodell det er... reg dato har sjeldent så mye og si, det kan jo være en overligger...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av volvo944 » 06 jul 2009, 21:10

Må ringe Saab da for å finne ut hvilke chassisnr som er hvilken årsmodell?

Har chassisnr på bilen.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Tor N12 » 06 jul 2009, 21:11

Det står da et stort og fint klistermerke i motorrommet hvor man finner årsmodell ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2009, 21:39

...og om det er en 04-modell så står det 4 på den tiende posisjonen i chassisnummeret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av volvo944 » 06 jul 2009, 21:49

Ingvar N629 skrev:...og om det er en 04-modell så står det 4 på den tiende posisjonen i chassisnummeret.

Der står det 4!

Takk for hjelpen!


Utrolig flott med et slikt aktivt forum!

Håper det blir Saab på meg nå :)



Noen øvrige advarsler/anbefalinger som jeg bør være obs på?

Det er en 2004 modell 2.0t med automat. Gått ca 130.000 km.

Hva kan jeg forvente av rep/vedlikehold?
Hører bremseskivene blir fort utslitt foran, og at støtdempere bak er en gjenganger.

Har en Volvo 940 fra før, og er vant med å skru litt vedlikeholdsdeler selv. Kjøper deler på Biltema. Er dette kurant også for Saab?

Hvordan er det å bytte bremser/støtdempere/eksos for en med litt erfaring med slikt fra før?
(skrur ikke motor/drivverk/hjuloppheng).


På forhånd takk!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2009, 22:08

Demperne foran er jo fjærbein, så det er definitivt hjuloppheng :wink:

I tillegg til det du har nevnt så er det spesielt de fremre bærearmsforingene i bakhjulsopphenget du kan forvente å måtte bytte, disse bytter du da enkelt og greit til polyurethan (powerflex) med en gang, de holder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Tor N12 » 06 jul 2009, 22:14

Du er sikker på at du vil ha autolat da? Personlig så synes jeg den tar litt for mye krefter, spes på 2-literen..
Men skjønner selvfølgelig at det er behagelig
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av volvo944 » 06 jul 2009, 22:46

Ingvar N629 skrev:Demperne foran er jo fjærbein, så det er definitivt hjuloppheng :wink:

I tillegg til det du har nevnt så er det spesielt de fremre bærearmsforingene i bakhjulsopphenget du kan forvente å måtte bytte, disse bytter du da enkelt og greit til polyurethan (powerflex) med en gang, de holder.

Er dette en dyr affære da? Noe man enkelt gjør selv, eller en jobb for verkstedet?

volvo944
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 28 jan 2009, 14:58

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av volvo944 » 06 jul 2009, 22:47

Tor N12 skrev:Du er sikker på at du vil ha autolat da? Personlig så synes jeg den tar litt for mye krefter, spes på 2-literen..
Men skjønner selvfølgelig at det er behagelig
Ja, er villig til å ofre litt power for komforten denne gangen. Blir en del by/kø-kjøring.

Hvordan er det forøvrig med chipping på disse motorene? Noe man bør ligge unna kanskje, siden de ikke virker til å være de mest solide sakene...

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Bytte turbo på Saab 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 06 jul 2009, 22:50

volvo944 skrev:
Ingvar N629 skrev:Demperne foran er jo fjærbein, så det er definitivt hjuloppheng :wink:

I tillegg til det du har nevnt så er det spesielt de fremre bærearmsforingene i bakhjulsopphenget du kan forvente å måtte bytte, disse bytter du da enkelt og greit til polyurethan (powerflex) med en gang, de holder.

Er dette en dyr affære da? Noe man enkelt gjør selv, eller en jobb for verkstedet?
Ikke noe problem å bytte selv, om du har rørt på ett par skruer før.. ligger vel en faq en plass her om hvordan man gjør det steg for steg...

Ikke noen problem å chippe disse motorene, jeg tror de liker det :D er vel ikke så ofte man hører om motorhavari pga litt trimming..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Svar