Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
turbomikke
Innlegg: 3
Registrert: 21 jul 2009, 10:16

Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av turbomikke » 21 jul 2009, 10:32

jeg skal gå til innkjøp av saab 900 turbo, men hva er det som er lavtrykk eller høytrykk? hvilken er enklest og trimme? 8v eller 16v? generelt tips og råd hadde vært suverent :lol:

takk :lol:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 10:49

turbomikke skrev:jeg skal gå til innkjøp av saab 900 turbo, men hva er det som er lavtrykk eller høytrykk? hvilken er enklest og trimme? 8v eller 16v? generelt tips og råd hadde vært suverent :lol:

takk :lol:
Hei,
De er like lett å trimme, men du får en seigere bil på 16v med litt mere moment.

Hvilken årsmodell hadde du forespeilet deg?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

turbomikke
Innlegg: 3
Registrert: 21 jul 2009, 10:16

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av turbomikke » 21 jul 2009, 10:58

har sett på en 3dørs 86mod. 8v. er det så enkelt som og bare bytte til en 16v topp fra en 2L sugemotor? hva er effekt mulighetene til disse motorene?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av Frode N073 » 21 jul 2009, 11:21

de e ikkje liga lett å trimma nei.
8v har ei begrensning på ca 190hk før du må te med tilleggsinnsprut ellår komplett ny løysning.

16v trenge du kun chip, modifisera APC +evt ic ellår bedre ic så passere du lett 200hk. + du får ein bedre mer moderne og smidigare motor.

kor møye effekt du vil nå e opp te lommabogå di :wink: men girkassen gir opp lenge før du når motoren sitt potensial.

ska du bygga om 8v te 16v så e det lettast med ein donor bil og flytta alt øve då det e mer enn toppen som skille.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av Eirik N396 » 21 jul 2009, 11:23

Det skal være skrevet en del på forumet om dette før, så du kan nok finne mye info ved å søke. Kort oppsummert:

T16 er jo sprekest, har mer moderne innsprøytning, og ikke minst dobbelt så mange ventiler. Denne fins det også mest trimmuligheter for. Det finnes noe for begge, men det er flest muligheter for T16. T16 er vel å foretrekke på de fleste området, med mindre en skulle komme over en T8 i eksepsjonelt bra stand.

Videre kom det nytt understell på og900 -88 ->, dette har bedre bremser. Bremsene på det gamle understellet krever også mer vedlikehold har jeg inntrykk av, selv om jeg ikke har hatt en bil med dette selv. Mange bygger om understellet på eldre biler til det en finner på nye biler, dette er en mulighet.

Det er ikke bare å bytte topp for å få 16v nei, du trenger bl.a. innsprøytninga med innsug, luftfilterboks. Det beste er å skaffe seg komplett delebil, og flytte over det meste fra motorrommet.

Du spør etter forskjell på lavtrykksturbo (LTT) og fulltrykksturbo (FTT). LTT-utgaven er en 16v-motor som mangler IC og APC. Disse har lavere ladetrykk og er ikke naturlig noko ikke like spreke som en FTT. Om en kommer over en 900 LTT er det allikevel ingen hindring, da det er fullt mulig å montere IC og APC, slik at bilen tilsvarer en FTT.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av Frode N073 » 21 jul 2009, 11:31

vert å nevne at ltt modellane har ein litt triveligare turbo enn ftt modellane. dog mindre kassevennlig #-o
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 11:43

Dynamo og servopumpe er også forskjellig på disse om jeg husker rett, så det er en del arbeid å bytte.

Jeg ville gått for en 16v med en gang :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

turbomikke
Innlegg: 3
Registrert: 21 jul 2009, 10:16

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av turbomikke » 21 jul 2009, 12:46

takker for alle svar hittil :D

passer 16v motoren inn i en 8v bil da?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 12:53

Jepp, men som sagt, mye rundt motoren må flyttes med :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar