Lucas insprutningssystem och Saab DI

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

Lucas insprutningssystem och Saab DI

Legg inn av Gjest » 20 sep 2004, 11:22

Hej

Kopplade in mitt DI88-system i min 900 S 1991 nu i helgen, och det fungerar nästan.

Felet som uppstår är som följer:

1. Motorn startar snällt och fint med tomgång.
2. Det går bra under några testkörningar.
3. Sen börjar tomgången krångla för att tillslut försvinna helt.
4. Genom att koppla ur Lucas-boxen under några minuter återfår jag tomgången.

Vad beror detta på?

Det verkar som om DI-systemet stör Lucas-boxen så att tomgångstyrningen lägger av. Men hur?
Eftersom varvtalssignalen är den enda signal från DI-systemet som går in i Lucas-boxen verkar det ganska sannolikt att det är den som stör.
Men varför?

Ser varvtalssignalerna olika ut beroende på om man får dom från fördelaren eller DI-boxen?

Eller är det så att jag valt dåliga inkopplingspunkter för DI-systemet?

Skulle bra gärna vilja veta.

//Patrik Öhrström (som inte lyckats registrera sig på STCN trots flera försök).

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 20 sep 2004, 15:43

Kanskje et litt dumt spørsmål fra meg her, men har du koblet fra den originale tennings styringen? Den kan kanskje sørge for vanskeligheter.
Jeg har ikke prøvd med Lucas, men har to og900 med LH2.4 som går med hhv DI og DI/APC. Ikke vært noe tull der. Signalet er jo det samme, så det skulle ikke ha noe å si hvilket insp.system som benyttes.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 20 sep 2004, 16:56

Jo, jag har kopplat bort :
1. Tändspole
2. Fördelare
3. Tändförstärkare (den som är skruvad i innerskärmen vid vänster hjulhus).

Har jag glömt något?

Jag har ej dragit ur tändsystemets säkring då denna behövs för att min immobilizer inte ska börja blinka när man kör (jag provade detta innan det började krångla).

Varvtalssignalen borde vara densamma, eller hur?

Frågan är om jag valt rätt inkopplingspunkter, jag har lagt allt i vänster framskärm och då var det enklast att koppla in kablarna direkt i säkringsboxen.

Varvtalssignalen kopplade jag till varvtalskabeln som går till testuttaget.

//Patrik Ö

Gjest

Legg inn av Gjest » 20 sep 2004, 17:09

Eländet fungerade ju när jag hade det inkopplat i den gamla Aeron (LH2.2).
Men jag har väl kopplat fel... :-x

//Patrik Ö

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 20 sep 2004, 22:09

Jeg tror jeg ville koblet rett på Lucasboksen. Bare for å være sikker på at det er rett punkt.
Har du prøvd en annen DIkassett?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 21 sep 2004, 08:09

DI-kassetten är nyköpt för ett och ett halvt år sedan, så den borde vara ok.
Ska ta och koppla om varvtalssignalen till ett bättre ställe, t ex i närheten av Lucas-boxen.

När jag hade grejorna i den gamla Aeron hade jag faktiskt kopplat in varvtalssignalen precis vid LH-boxen.

Frågan är hur jordanslutningspunkterna spelar in.

//Patrik Ö

Gjest

Legg inn av Gjest » 06 okt 2004, 12:38

Felet är löst.
Varvtalssignalens utseende skiljer mellan fördelare och DI.
1. Fördelarens varvtalssignal har en duty cycle på 30%
2. DI-systemets varvtalssignal har en duty cycle på 80%

Nu kör jag med fördelaren för att få varvtalssignalen och med DI för at få tändningen.

Uppenbarligen klarar inte Lucas av varvtalssignalen såsom den ser ut från DI.

Svar