Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 22 jul 2009, 19:06
tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...

men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen

saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 28 jul 2009, 21:50
Thomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...

men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen

Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på den
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 29 jul 2009, 11:36
Skaten N671 skrev:Thomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...

men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen

Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på den
ekje det mulig å sjekke/skifte slitasjer i toppdekselet?
har hørt noe om shimsing av ventilløfterene
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 29 jul 2009, 11:50
Thomashfh skrev:Skaten N671 skrev:Thomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...

men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen

Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på den
ekje det mulig å sjekke/skifte slitasjer i toppdekselet?
har hørt noe om shimsing av ventilløfterene
Men shimsing er ikke aktuelt på biler med hydrauliske løftere, som Vegard sier. Du har altså hydrauliske løftere

-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 29 jul 2009, 13:01
da er jeg tvunget til å spørre kor i H..... skal ej få vekk ventil tikking da, hvis jeg begynner å skifte trykkere eller løftere, så må jeg vel bytte alle fordi de er ulikt slitt og vil tikke igjen.
skal skifte reg kjede og drev, er dette ikke en gylden anledning til å kikke på ventilene?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 29 jul 2009, 13:34
For å få bort tikking kan du prøve en dieselrens. Regner med du har sjekket oljenivå.. Gammelbilen begynner å tikke når det er lite olje

Men siden bilen har gått såpass langt er det ikke usannsynlig at noen må byttes nei. Når du tar bort kammene kan du finne ut hvilke som er dårlige ved å trykke på de. Hvis de føles myke er de utslitte. Men det enkleste er kanskje å bytte alle med det samme du er oppe med det..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 jul 2009, 13:34
Søk på dieselflush eller diesel flush, er mange tråder rundt fjerning av ventiltikking
men i grove trekk
Ut med oljefilter
ut med olje
Hell på 4 liter diesel
kjør motoren på startmotoren kun, vent ett par timer, gjør kjør på starteren i en 15 sekund til
Hell ut dieselen, bytt oljefilter, hell på 4 liter med frisk og billig olje, kjør motoren på tomgang i 5-6 minutter
hell ut oljen og bytt oljefilter igjen. Hell på 4 friske liter med god olje.
Da burde motoren fungere fjell uten tikking.
Lykke til.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 29 jul 2009, 13:37
Skilte ut diskusjonen i dertil egnet tråd. De hydrauliske løfterne skal vel være selvjusterende, og kan altså ikke justeres på annet vis. De er ihvertfall veldig enkle å bytte, selv med toppen montert i bilen. Ellers skal det vel være mulig å demontere løfterne og rense dem, som et alternativ til å kjøpe nye, men dette er det andre som kan mer om enn meg. Om du ender med å kjøpe nye ville jeg ihvertfall bytta alle når jeg først var igang.
Dieselrens som Robert nevner er også et alternativ. Riktignok har jeg sett en motor tikke mer også etter en sådan, men det skader jo ikke med et forsøk

-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 jul 2009, 13:40
Er vel blandete erfaringer rundt dieselrens, men min er at på OG9-3an så forsvant tikkingen helt og holdent, og på 9-5en til Steffen så forsvant den også helt. Grunnen til at den tikker mer er fordi dritten har løsnet og blitt flyttet lengre opp i systemet, så derav skal man vente i et par timer, for diesel er kjempeflink til å løse opp ting

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 jul 2009, 13:42
Og på en så gammel bil så bør du skifte oljepumpa når du først er i gang

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 29 jul 2009, 14:23
Har også hørt om folk som tar ut ventilTRYKKERNE (fjærene er ventilløftere) og bader dem i diesel. En må kjøre langt med tikkende ventiltrykkere før de tar skade. Blir som oftest bra når oljetilgangen ordnes. En jeg kjenner fikk bort lyden bare ved å bytte olje, hadde da kjørt 60 000 km med samme oljen

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 jul 2009, 16:11
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 02 aug 2009, 10:32
Tor N12 skrev:Og på en så gammel bil så bør du skifte oljepumpa når du først er i gang

ligger ikke oljepumpa inne i veivlagere, eller noe sånt? på " framsiden" av motoren?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 02 aug 2009, 10:39
min bestefar som nesten ble bilmekaniker foreslo at det var mer effektivt å tømme oljen, fylle halvparten av oljen inn i motoren og resten fyller vi diesel til merket.... kan vi starte motoren og la den gå KUN på tomgang 2-3 min, deretter tømme dette av og helle billigolje på, kjøre med den en stund, og skifte olje og oljefilter:), de va sånn de gjorde det i gamledager.....,
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 02 aug 2009, 10:48
Thomashfh skrev:min bestefar som nesten ble bilmekaniker foreslo at det var mer effektivt å tømme oljen, fylle halvparten av oljen inn i motoren og resten fyller vi diesel til merket.... kan vi starte motoren og la den gå KUN på tomgang 2-3 min, deretter tømme dette av og helle billigolje på, kjøre med den en stund, og skifte olje og oljefilter:), de va sånn de gjorde det i gamledager.....,
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......
samme bestefaren sa også, at bilmotoren tikker fordi det er for mye glis imellom noe i ventilsystemet, men når motoren blir varm tykner oljen og tikkingen stopper...
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m