Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Guest
Legg inn
av Guest » 20 sep 2004, 14:01
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 20 sep 2004, 14:06
Toppakningen er nok like sannsynlig som turboen... Hvis det lader godt hadde jeg heller satset på å sjekke topppakning eller om det er sprekker i toppen.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 20 sep 2004, 14:49
Er Toppakningen dyr å bytte? ser ikke noen sprekker i topplokket...

Topplokket er den delen det står Saab på ikke sant?

[/url]
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 20 sep 2004, 16:50
Toppakningen koster ca.400 kr hos saab i sverige. Enkelt å bytte selv. Bruk f.eks Haynes manualen. Står bra beskrevet hvordan du bytter pakningen der. Byttet selv for en måned siden, pga det samme problemet.
-
Guest
Legg inn
av Guest » 20 sep 2004, 16:59
Har Haynes manualen...
Men er en skiftenøkkel 1 eller 1 og1/2 ikke akkurat noe å skryte av

-
JP
Legg inn
av JP » 20 sep 2004, 17:49
Er det mye jobb med å bytte pakningen??
-
Jp
Legg inn
av Jp » 20 sep 2004, 19:15
Hei har et lite problem med turboen min tror jeg. Det ryker hvit som bare #¤%#¤%... når jeg gasser. Har hørt at det er turboen som er moden for pensjon. Den lader jo ganske bra
Har hørt at det kan være kondens i bensin tanken
Noen andre som vet, har sikkert mere peil enn meg

-
john n04
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 20 sep 2004, 19:21
Hvit røyk i eksosen=vann i forbrenningskammeret=topp pakning eller innsugspakning gåen. Går utifra at det ikke er en vannkjølt turbo da...
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
JP
Legg inn
av JP » 20 sep 2004, 19:29
T8 den kjøles vel med luft
Innsugnings pakningen er den dyr å bytte?
Har hørt at det kommer hvit røyk ut når tuboen er kass.
Men den virker her etter som jeg forstår.
-
M85900t8
Legg inn
av M85900t8 » 20 sep 2004, 19:31
Trudde kvit røyk kom av dårlege pluggar?

-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 21 sep 2004, 13:11
Er det mye hvit røyk eller bare litt? Og er det under hard belastning/høt turtall at det kommer eller er det hele tiden?
På T8 er det vel kun oljekjølte turboer og det vil si at det ikke er den som er gåen siden det ikke er noe vann i nærheten av den. Den hvite røyken kan komme når motoren er kald og rå og det er kaldt ute. Da er det bare litt hvit røyk som forsvinner etterhvert. Dette er normalt. Hvis du har hvit røyk når motoren er varm og temperaturen ute er over 15grader så er det ting som må sjekkes. Da er det mest sannsynlig topppakningen din. Det kommer da vann inn i sylinderen som fordamper og kommer ut av eksosrøret.
Sjekk om du har mer røyk ved belastning. Har du det så ER det topppakningen din. Den er ikke dyr å bytte som nevnt over. Koster deg ca 400 på speedparts. En innsugspakning koster vel ikke stort mer enn en hundrings og er veldig enkel å bytte selv. Følger du Haynes boka så går det greit, der er det beskrevet trinn for trinn hvordan det gjøres.
Lykke til

-
Guest
Legg inn
av Guest » 21 sep 2004, 16:52
Røyken kommer som sakt i det jeg gir gass men forsvinner når turtallet blir høyt og stabilt. Så noe som het topplokk tett eller noe hos Biltema kanskje man skulle prøve den?
-
Glenn N101
- 1,5 bar

- Sted: Narvik
Legg inn
av Glenn N101 » 22 sep 2004, 22:32
Anonymous skrev:Er det mye hvit røyk eller bare litt? Og er det under hard belastning/høt turtall at det kommer eller er det hele tiden?
På T8 er det vel kun oljekjølte turboer og det vil si at det ikke er den som er gåen siden det ikke er noe vann i nærheten av den. Den hvite røyken kan komme når motoren er kald og rå og det er kaldt ute. Da er det bare litt hvit røyk som forsvinner etterhvert. Dette er normalt. Hvis du har hvit røyk når motoren er varm og temperaturen ute er over 15grader så er det ting som må sjekkes. Da er det mest sannsynlig topppakningen din. Det kommer da vann inn i sylinderen som fordamper og kommer ut av eksosrøret.
Sjekk om du har mer røyk ved belastning. Har du det så ER det topppakningen din. Den er ikke dyr å bytte som nevnt over. Koster deg ca 400 på speedparts. En innsugspakning koster vel ikke stort mer enn en hundrings og er veldig enkel å bytte selv. Følger du Haynes boka så går det greit, der er det beskrevet trinn for trinn hvordan det gjøres.
Lykke til

Du får vannavkjølte turboer på T8 også, husker ikke helt nårtid det kom, men hadde det ihvertfall på min T8.
Det var en 88mod
Glenn N101
-
Guest
Legg inn
av Guest » 22 sep 2004, 23:03
Brukte topp tett som jeg kjøpte hos thorsov til ødelagt topp pakning. Det ryker fortsatt, er det innsugspakning har ikke opplevd hvit røyk når jeg når den er stabil ved høye turtall bare i det jeg trykker pedalen inn.
Nå truer fattern med at bilen skal bli spiker vil ikke påkoste bilen noe særlig mer

-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 23 sep 2004, 06:06
Hvis det bare ryker litt hvitt akkurat når du gir gass og ikke ellers, i tillegg til at bilen går som den skal så kan det vel ikke være så farlig å kjøre med den heller.
Jeg vet ikke hvor effektiv den topplokkstett er, men vil vel ikke tro den klarer å tette helt, den er vel mer bare for å være en slags temporær løsning til du får tak i pakning og får byttet den.