Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 09 aug 2009, 11:47
Jeg kjører med 225/45/17 dekk på doningen min. Merker at bilen trekker en del til siden av veien når jeg slipper rattet. Har blitt fortalt at dette skal være normalt siden jeg kjører med såpass bredde på dekkene i sporet asfalt, men kjørte en bil forleden med 225/60?/15 å det var ikke antydning til at bilen trakk til siden. noen som kan forklare?
Om det skulle være slik at spissing/camber osv må justeres, da må jeg vel ha nye dekk da disse isåfall er skeivkjørt (les nye dekk til 8000 i april 09

) ?
Saab NG 9-3
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 09 aug 2009, 12:04
Om en bil sporer eller ikke avhenger jo ikke bare av dekkbredden i seg selv, men av hele oppsettet på bilen; sporvidde, vekt, vektfordeling, understell, osv. Det er også derfor man gjerne har en "orginal" dimmensjon på en bil som er anbefalt fra produsent, denne dimmensjonen er den som er best tilpasset akkurat din bil. Med andre ord kan det ikke sammenlignes i det hele tatt om en annen type bil har samme dekkdimmensjon, spesielt dersom denne bilen har dimmensjonen orginalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
-
Kontakt:
Legg inn
av Andrew N1328 » 09 aug 2009, 14:06
I tillegg kan det nevnes at profilen kan spille en rolle, og dekk-typen. F. eks. de dekkene som ble levert originalt på min bil, continental (sport eller noe??) sporet noe helt sinnsykt, men BFGoodrich dekkene jeg har nå sporer ikke så mye, har også nylig hatt bilen på 4-hjulskontroll uten noen feil.
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 09 aug 2009, 20:26
takk for svar

Saab NG 9-3
-
MSK N1567
- Innlegg: 19
- Registrert: 30 sep 2008, 08:12
- Medlemsnummer: N1567
- Navn: martin
- Bil: SAAB
Legg inn
av MSK N1567 » 02 sep 2009, 23:22
litt sent dette..
Andrew N1328 skrev:I tillegg kan det nevnes at profilen kan spille en rolle, og dekk-typen. F. eks. de dekkene som ble levert originalt på min bil, continental (sport eller noe??) sporet noe helt sinnsykt, men BFGoodrich dekkene jeg har nå sporer ikke så mye, har også nylig hatt bilen på 4-hjulskontroll uten noen feil.
Har akkurat byttet fra dekkene som ble levert med bilen(conti), til michelin sport. Bilen gikk fra å være irriterende med tanke på sporing, til ikke å ha antydning, selv med rimelig gasspådrag.
-
lynngiz
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 18 nov 2007, 17:02
- Navn: Aleksander
- Sted: Ås
Legg inn
av lynngiz » 03 sep 2009, 23:15
Underlaget du kjører på har jo en del å si.. dekkene dine er akkurat så brei at di blir liggende å file i "sporet", om du kjører i sporet som ofte er midt på veibanen. Og det blir jo laget av den gjennomsnittlige bilen, som sikkert har 195". Her oppe er det slik mange plasser!