Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Har frem til nå brukt Luftmann (Art. nr. 42-71340 hos Mekonomen) til å lufte bremser og clutch, den måtte riktignok modifiseres med to små slangeklemmer fordi slangen ville hoppe av, men ellers har den fungert greit. Sist gang jeg brukte den lakk den luft mellom gummien og lokket i midten av det gule lokket, og dekket ble flatt. Noen som har tips til hvordan man løser det problemet?
Evt. noen som har erfaring med denne? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1928
Står ikke noe om hvordan den fungerer og den er dyrere enn en Luftmann.
Og så har jo Biltema en slags flaske som de kaller bremseluftingsverktøy (Art.nr. 19-146) noen som vet om det funker?
Evt. noen som har erfaring med denne? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1928
Står ikke noe om hvordan den fungerer og den er dyrere enn en Luftmann.
Og så har jo Biltema en slags flaske som de kaller bremseluftingsverktøy (Art.nr. 19-146) noen som vet om det funker?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Det ser ut til at eezibleed fungere på samme måte som luftmann, bare at den har en beholder med bremsevæske sånn at du slipper å koble fra slangen og fylle opp bremsevæske beholderen på bilen heletiden som på luftmann.
Den til biltema er til å koble på kalippern, men har en enveis ventil som gjør at gammel væske ikke blir sugd tilbake i systemet når du slipper opp pedalen, så du skal vell i teorien kunne koble den på, åpne luftenippelen også bare pumpe ivei, men jeg har ikke prøvd den, så jeg vet ikke om den fungerer.
Den til biltema er til å koble på kalippern, men har en enveis ventil som gjør at gammel væske ikke blir sugd tilbake i systemet når du slipper opp pedalen, så du skal vell i teorien kunne koble den på, åpne luftenippelen også bare pumpe ivei, men jeg har ikke prøvd den, så jeg vet ikke om den fungerer.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Jeg har brukt luftmann utallige ganger og er godt fornøyd. Den har desverre en tendens til å hoppe av lokket sitt ja, dette løses ved å ikke sku helt til ventilen på dekket. så du ikke får så mye trykk.
Den andre fra TEMA fikk jeg ikke til å virke:p
Den andre fra TEMA fikk jeg ikke til å virke:p
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Biltema sin bruker jeg sammen med luftmann, det funker greit. Eventuelt bruker jeg vakuum istedet for tema-greia.
Handler du den Eezibleed-greia så er jeg veldig interessert i hvordan den funker, begynner å bli lei av å fylle etter hele tida når jeg bruker luftmann, samt at lokket hopper av (det løser jeg ved å bruke trykkluft fra kompressoren istedenfor fra dekk, for da har jeg en hånd ledig til å holde lokket på plass).
Handler du den Eezibleed-greia så er jeg veldig interessert i hvordan den funker, begynner å bli lei av å fylle etter hele tida når jeg bruker luftmann, samt at lokket hopper av (det løser jeg ved å bruke trykkluft fra kompressoren istedenfor fra dekk, for da har jeg en hånd ledig til å holde lokket på plass).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Easybleeden funker veldig bra, men er litt trøbblete å få helt tett hvis det er for mye trykk i hjulet. Veldig greit med flaska slik at du ikke trenger å etterfylle reservoaret hele tiden. Du kan la den stå med trykk slik at du kan ta runden rundt hele bilen.

Mvh
Eimund
Eimund
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
den fra biltema lønner seg med andre ord ikke til å lufte SAAB-clutcher på egen hånd altså.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Hørtes genialt ut med Eezibleed, tror jeg satser på å forsterke en sånn fremfor Luftmannen 
Den Biltema-greia blir vel bare en oppsamler med sikkerhetsventil.. Mulig den funker greit for å hindre bremseveske-søl..?

Den Biltema-greia blir vel bare en oppsamler med sikkerhetsventil.. Mulig den funker greit for å hindre bremseveske-søl..?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
Tror den biltemasaken er den samme som jeg kjøpte på Thorshov for en femtilapp. Kun en beholder og en enveisventil med slange, så du ser at det kommer bremsevæske i beholderen og slipper å tenke på luft. Sammen med luftmann funker dette strålende.Timon skrev:Hørtes genialt ut med Eezibleed, tror jeg satser på å forsterke en sånn fremfor Luftmannen
Den Biltema-greia blir vel bare en oppsamler med sikkerhetsventil.. Mulig den funker greit for å hindre bremseveske-søl..?
Ellers har jeg fått fra høre av mekaniker jeg kjenner at de to beste lufteverktøyene til Saab for henholdsvis bremser og clutch er en stk sykepleiersprøyte (uten spiss) samt oljepresskanne

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Bremseluftingsverktøy, Luftmann VS Eezibleed
luftmann funker fett, er bare å dra en strips rundt tanken og lokket, så hopper den ikke av 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1