86` Saab 900 T8
Moderator: Moderatorer
86` Saab 900 T8
Hei!
Byttet i dag tennplugger, tennledninger, rotor og fordelerlokk på min kjære saab... Når jeg startet opp etter inngrepet kommer det en stygg lyd
fra den lille "dingsen" som ligger til høyre for kondensatoren" Det går en del slanger inn til denne "dingsen" fra turboen.. Kommer kun på lave turtall og kommer og går sporadisk.. Jeg hadde vært takknemlig dersom
noen av dere kunne fortelle meg hva det kan være..
Mvh. John
Byttet i dag tennplugger, tennledninger, rotor og fordelerlokk på min kjære saab... Når jeg startet opp etter inngrepet kommer det en stygg lyd
fra den lille "dingsen" som ligger til høyre for kondensatoren" Det går en del slanger inn til denne "dingsen" fra turboen.. Kommer kun på lave turtall og kommer og går sporadisk.. Jeg hadde vært takknemlig dersom
noen av dere kunne fortelle meg hva det kan være..
Mvh. John
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er høgst usikker på kva du egentlig meinar her, men sjekk at du har sett i rotoren korrekt vei?
Ellers er det vel magnetventilen med det eg kan kome på kan passe med forklaringa di (lysbrun topp og mørkare "kropp", 3 slangar inn pluss straum), ligg ved sidan av coilen.
Du kan då prøve å ta av straumkontakta (på toppen) og høyr etter om lyden vert vekk då. Bilen din vil kanskje gå dårligare etter dette, men husk, det er feilsøking... ;D
Ellers er det vel magnetventilen med det eg kan kome på kan passe med forklaringa di (lysbrun topp og mørkare "kropp", 3 slangar inn pluss straum), ligg ved sidan av coilen.
Du kan då prøve å ta av straumkontakta (på toppen) og høyr etter om lyden vert vekk då. Bilen din vil kanskje gå dårligare etter dette, men husk, det er feilsøking... ;D
Det må nok være den magnetventilen som tikker ja..
Rotoren står riktig vei.. Motoren går jo helt fint.. Har også merket problemer med at turboen ikke lader slik den gjorde før "servicen"
Turbotrykket når kun opp til litt under midten av det gule feltet...
Er det en mulighet at det er noen vakuum slanger som er løse?
Rotoren står riktig vei.. Motoren går jo helt fint.. Har også merket problemer med at turboen ikke lader slik den gjorde før "servicen"
Turbotrykket når kun opp til litt under midten av det gule feltet...
Er det en mulighet at det er noen vakuum slanger som er løse?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Ta av slangane på MV (magnetventil).
Prøv å sug og blås i portane der, du skal kunne suge og blåse i W og C, medan R skal vere tett.
Evt. kan du måle kva motstand du har på kontaktene (på sjølve MV-en)når du tek av straumen. På 900 skal vel dette vere rundt 10 ohm?
Ellers måler du i kontakta, og ser om du har 12V der.
Det kan då også vere at bremselyskontakta er problematisk, då vil den heile tia punktere turbotrykket ditt. Men prøv fysstnemnde fysst, og sjå korleis det går. Vacuumslangar er også ei muligheit som du skriv.
Prøv å sug og blås i portane der, du skal kunne suge og blåse i W og C, medan R skal vere tett.
Evt. kan du måle kva motstand du har på kontaktene (på sjølve MV-en)når du tek av straumen. På 900 skal vel dette vere rundt 10 ohm?
Ellers måler du i kontakta, og ser om du har 12V der.
Det kan då også vere at bremselyskontakta er problematisk, då vil den heile tia punktere turbotrykket ditt. Men prøv fysstnemnde fysst, og sjå korleis det går. Vacuumslangar er også ei muligheit som du skriv.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Det er sjølvsagt monge muligheiter for feil her, men en må berre starte i ein ende. Og om MV ligg og klapprar er det ei muligheit for at det er MV-en det er problem ned.
Men det er nok ikkje dumt å sjekke tenninga heller.
Men eit tips til gjest; Bremselyset står ikkje og lyser i tide og utide sjølv om du ikkje er på pedalen vel?
Om det ikkje gjer det kan du vel utelukke bremselyskontakta...
Men det er nok ikkje dumt å sjekke tenninga heller.
Men eit tips til gjest; Bremselyset står ikkje og lyser i tide og utide sjølv om du ikkje er på pedalen vel?
Om det ikkje gjer det kan du vel utelukke bremselyskontakta...
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
APC
Hadde "klapring" i MV, trodde det var bankesensoren, men etter bytte av apc ble det bra.
Hadde ikke noe problemer med ladetrykket. det var kun på lave turtall...
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Legg merke til flg:Kongerud skrev:Kan jeg bare spørre om hvordan bremselyskontakta kan ho noe med dette å gjøre? Virker ikke helt logisk... Har samme tikkingen i MV selv...
Når du trykker på bremsa vil du merkje ein smettelyd frå MV.
Dette pga. at når du trykkjer på bremsepedalen vil turbotrykket verte punktert. Og det er der den bremselyskontakta kjem inn, når du sovidt tykker på bremsa vil du høyre ein liten klikkelys inni bilen. Er bremselyskontakta kass vil den ligge å punktere trykket heile tia, slik at bilen berre går på grunnladetrykk.
Men har du over grunnladetrykk, er det nok ikkje det som er feilen med deg. Har du prøvd å rense MV-en? Enkelte påstår det skal gjere underverk, då det alltid vil legge seg ein del olje og drit inni MV.
Målte motstanden på magnetventilen til 30ohm, og det var 12V i kontakten.. Hører ingen tikking lengre, men bilen napper og rykker litt med en gang turboen begynner å lade.. Jeg hadde også dette problemet før jeg skiftet plugger,ledninger,rotor og fordelerlokk... Har gått over vakuum slangene, men finner ingen lekasjer... Kan det være bensintilførselen eller bankesensoren?
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: APC
Opplevde også havari på APC med identiske symptomer. Klapring i MV samt lugging i området der turboen begynner å lade. Prøv å få lånt deg en annen APC eller test APC i en annen bil som ikke har disse symptomene. Det var slik jeg fant ut av det.Petter 900 T skrev:Hadde "klapring" i MV, trodde det var bankesensoren, men etter bytte av apc ble det bra.
Petter
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230