Trimm til den nye 9-3 SS

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
krasimir
0.7 bar
0.7 bar

Trimm til den nye 9-3 SS

Legg inn av krasimir » 28 sep 2004, 08:00

Hei ,

Nå er jeg tilbake fra ferien til Syden og skriver erfaringen min etter 3300 km en vei og 1600 km kjøring per dag.
Bilen jeg har er en 2003 Vector utgave som er trimmet til trinn 2 ( Hirsch ) . Hirsch oppgi effekt på dette trimmet på 210 hk / 330 Hm. Bilen er nå kjørt kun 18000 km.
Denne var helt fantastisk å kjøre, man kan bli fartsblind. 9-3 SS oppleves faktisk som mer balansert og rolige enn 9-5 ved høy hastighet .
Hirsch trimmet fungerte helt perfekt. Ikke noe varm motor eller redusert effekt etter mange timer kjøring , slik som hadde på forrige bilene med BSR( trinn 2 ) og Nordic ( trinn 3 ).
I tillegg opplevde jeg bilen som mer potent enn de to siste på tross for mindre effekt oppgitt.

Fikk litt svart eksos, men dette er fordi jeg kjørte over 160 km meste parten . Hadde ofte 180 - 190 over lange perioder uten noe problemer.
Forbruket var på ca 0,9 på 150 km og ca 1 – 1,05 på 170 km med 3 personer og mye bagasje.
Det var gøy når man liger på 150 - 160 og trykker på gassen , bilen kommer fort til 200 km timer. Fikk å kjøre til 240 km /t men det var mer å gå på. Ingen turboforsinkelse .
Denne dra også pent fra 70 km på 5 gir .

Men jeg likte ikke BSR ( Simons) sitt anlegg . Denne hadde for mye lydd sammenlignet med Ferita anlegget jeg hadde på forrige bilen og original anlegget . Spesielt ved høyere hastigheter. Neste gangen kjøper jeg fra Hirsch eller Ferita uansett pris.

Ut fra mitt behov satser jeg på Hirsch . Dette trimmet passer best hva jeg krever av kjørbarhet.
Pris forskjellen ved anskaffelse i dette tilfellet betyr ikke noe over den lange løpet .

Sol
Sol

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 01 okt 2004, 14:49

Hyggelig å høre at du er/var fornøyd med bilen og turen.

Men jeg ble skikkelig skuffet over min tur til Spania i sommer. Jeg har en 9-5 estate med Speedparts steg 3.
Etter å ha lest hva du tidligere har skrevet på forumet om "min" leverandør. gledet jeg meg noe helt vannvittig til turen. Hadde lenge drømt om å ligge som en fartspropp på autobahn, samt røykelegge "halve europa". Jeg hadde også spart opp mye penger til det økte bensinforbruket!
Men hva opplever jeg : jo, bilen går som en drøm. Motor "koker" ikke, går over 100 km/t, sotlegger ikke, besinforbruket går ikke til himmels.
Fy flate så skuffet jeg ble!!

Nei Krasimir, jeg tror nok at dine "problemer" skyldes helt andre ting enn valg av leverandør. Men det er klart at innbilte forverringer/forbedringer kan jo oppleves som reelle for noen!!!

Lykke til videre......
Hilsen Ole-P. N-154

Svar