STOR bil.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: STOR bil.

Legg inn av Singsaker » 11 sep 2009, 01:03

Uansett så er disse bilene ingen Land Rover og bør ikke brukes som en heller.

Land Roveren suger på asfalt hvor 99% av kjøringen foregår.............

Dessuten har 100% av Suvvene vanlige dekk som ikke egner seg til mye annet en fast dekke med noen utfordringer, blir vel som innedørssko på parket, men på det våte gresset så blir kaos.......................
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: STOR bil.

Legg inn av Haaka » 11 sep 2009, 03:03

Singsaker skrev:Land Roveren suger på asfalt hvor 99% av kjøringen foregår.............
Nå? :? Vet ikke helt om jeg er så enig i den der.. :roll:

Bridge: Ang. Outlander awd, ser den, og var ikke klar over noen andregenerasjon av Outlander men ny awd.. men både Outlander i liket med Honda som rundt samme tid (om ikke før(?)) kom med magnetkobling (to, tre av dem inn og ut av bakakselen) har vel enda ikke blitt testet i samme grad som andre sammenlignbare awd'er. Honda har vel derimot for sitt system blitt slaktet for dårlige kjøreegenskaper og kjørbarhet... Jeg skal ikke si noe, da jeg enda ikke har prøvd outlanderen, så for all del. Tilbøyelig til å ta inn den informasjonen du måtte ha/finne om dette. :wink: Mer om EMC! :)

PS! Vet du hvor mye en sånn magnetclutch veier? Ikke vet jeg, men tror det er en del.. :roll:

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: STOR bil.

Legg inn av Singsaker » 11 sep 2009, 11:51

Haaka skrev:
Singsaker skrev:Land Roveren suger på asfalt hvor 99% av kjøringen foregår.............
Nå? :? Vet ikke helt om jeg er så enig i den der.. :roll:
Jeg refererer til Land Rover Defender og dens tidligere generasjoner. Her er det mye gummi på dekkene som er lurt om man skal komme frem "off Road", med mulighet til å slippe ut luft ved behov.
Bilde

Range Rover, Discovery og Freelander kommer inn under "sivil" kategori, som er også utstyrt med "normale" asfalt dekk og derfor blir komfortable og greie/meget bra på asfalt. Disse er også bedre 4WD biler én Suvver og andre "vei 4WD" biler.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: STOR bil.

Legg inn av JoBruheim N1726 » 12 sep 2009, 19:13

Singsaker: Enig med at de brukes for det meste på asfalt. Ideen med disse bilene er å gi større trygghet på vinterføre, samt
at de skal klare en liten utfordring når den måtte komme. Forskjellen på en Avensis og en Outlander på vinteren er likevel nokså stor - fra kjøreegenskaper og fremkommelighet.

Haaka: Riktig at det er lett å tro at Mitsu fortsatt bygger på viskosekopling - noe de fortsatt gjør i nyeste generasjon Pajero. Hvis bilen står i "4H" - som er standard firehjulstrekkmodus - er det viskosekopling og mye spøling inn i bildet!
Det blir noe annet når man låser senterdiff, samt bakaksel da :p

Systemet i CR-V er nokså likt fysisk, men hjernen bak er ikke like god. Den jobber på 95:5, i stedet for 85:15 som Outlander har, men det er ikke den store forskjellen. Bilen kopler ikke bakover kraft før forhjulene spinner, derfor er det akkurat som å kjøre en forhjulstrekker helt til det skjer noe. Den har ikke den funksjonen som kopler bakover ved aks eller belasting på forhjulene - f.eks. tilhenger i oppoverbakke. Dette gjør kraftfordelingen mye dårligere, og mer sårbar.
I praksis: Skal man ta i gang med en CR-V i oppoverbakke vil man få skikkelig spinn i noen sekunder før - pang - bakhjula er med. Outlander har også den til en viss grad - i 4wd-auto - men mindre grunnet mer fordeling bakover som standard.
Der tar jo Outlander også fordel i "Lock" som sperrer rundt 50:50.

Koplingen: Tror faktisk at den nye typen - elektrogreia - er lettere enn den gamle klumpen - viskosekoplingen. Men hørte at tyngden av fordelingsboksen er bra for tyngdefordelinga i bilen, siden den ligger bak girkassa.
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: STOR bil.

Legg inn av Singsaker » 12 sep 2009, 20:50

BridgeHome N1726 skrev:Singsaker: Enig med at de brukes for det meste på asfalt. Ideen med disse bilene er å gi større trygghet på vinterføre, samt
at de skal klare en liten utfordring når den måtte komme. Forskjellen på en Avensis og en Outlander på vinteren er likevel nokså stor - fra kjøreegenskaper og fremkommelighet.
4hjulstrekkere har bedre fremkommelighet i ulent terreng og på veier med liten mulighet for å ta me fart opp, vei opp til parkering mm.

Men de gir ikke mer sikkerhet på veiene, i forsikrings-statestikkene er de overrepresentert på utkjøringer mm.
Dette skyldes ofte at folk ikke kan å bruke systemet med høyrefoten på høyrepedal kontra bremsen.

Noe annet er også at suvvene er høyere med et forhøyet tyngdepunkt noe som gir negative resultater når svingen kommer for fort og du ikke tørr "gasse" deg gjennom svingen. Bremsene er heller ikke bedre på 4WD!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: STOR bil.

Legg inn av JoBruheim N1726 » 16 sep 2009, 16:08

Jeg står fortsatt på at en firehjulstrekker - med mellomsuver - sitter bedre på veien enn en sedan/stasj med tohjulstrekk. 4wd i samhandling med ESP/ABS er en god løsning.

Men jeg er helt med deg på tanken med store SUVer, som XC90, Pajero, Q7 etc. De er tunge, har høyt tyngdepunkt og brede dekk (dvs. dårlig marktrykk). Disse bilene kan være farlige på glatt føre. Kjørte selv Pajero ett år, og makan til kjelke. Men blir noe helt annet på Outlander/Space Wagon, som har lavere tyngdepunkt og som regel smalere dekk! :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: STOR bil.

Legg inn av freddy85 » 16 sep 2009, 16:55

Hadde en galant g7 4x4 før saab og fytti helsikes det er stor forskjell på fremkommelighet og kjøreegenskaper på glatt føre. I svinger glei bare rompa ut og man kunne akslerere men saaben gå¨r det rett frem(seff er det ikke bare saab men 2wd vs ordentilig 4x4)

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: STOR bil.

Legg inn av JoBruheim N1726 » 16 sep 2009, 20:52

Jepp, den beste kombinasjonen er "normal" personbil med 4x4 - helst ordentlig!

Jeg husker Space Wagon av siste generasjon - 50:50 senterdiff med viskosesperre på bakakslingen, fungerer som
en diff.brems. Helt sinnsyk bil på vinterføre! Galanten kjører på noe liknende, Mitsubishi kan firehjulstrekk :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: STOR bil.

Legg inn av freddy85 » 17 sep 2009, 13:36

BridgeHome N1726 skrev:Jepp, den beste kombinasjonen er "normal" personbil med 4x4 - helst ordentlig!

Jeg husker Space Wagon av siste generasjon - 50:50 senterdiff med viskosesperre på bakakslingen, fungerer som
en diff.brems. Helt sinnsyk bil på vinterføre! Galanten kjører på noe liknende, Mitsubishi kan firehjulstrekk :)
Galant g7 har multilink foran og bak + ventilerte siver.. og 4wd er vanlig diff foran, diff med lamell sperre bak og veit ikke hva slags midt diff det men noe er det seff, mulig det er viskose i midten.
galant vr4 har også utenom sprek motor, hydraulisk 4 hjulsstyring.

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: STOR bil.

Legg inn av JoBruheim N1726 » 20 sep 2009, 16:20

Selv har jeg ikke noe anstrengt forhold til viskose på senterdiffen. Vi hadde G1 Outlander i 3 år, og jeg merket
aldri noe til framhjulsfølelsen og spøling foran. Hver gang den spølte og "skrens" så var bakhjul med i full harmoni
med framhjula. Men den spølte veldig lett. Vi hadde Space Wagon på samme tidspunkt og den utklasset Outlander!
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: STOR bil.

Legg inn av freddy85 » 20 sep 2009, 22:23

mitsubish vr4 modellen og 3000gt bruker samme system som galanten så det er ikke slik at bakhjula kun er med når det trengs alla outlander, xtrail, vw, skoda opplegg.. spinner lett rundinger i snøen og ligner veldig en rwd å kjøre på glatta

Tro meg jeg har kjørt outlander 1 og 2 gen og MYE x trail

Er faktisk mange i japan og new zeland som sveiser fordelings kassa på galant så den blir en rein rwd og diff og alt holder.

Bilde
kan så vidt skimte fordelingkassa foran og girkasse

Bilde
Bakdiff

Bilde
Hjuloppheng bak

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: STOR bil.

Legg inn av stianj » 28 sep 2009, 08:26

Gjør det ordentlig, kjøp deg en skikkelig Hummer! :mrgreen:
Nå kommer det vel 912479872stk som sier mot meg her.
Men tviler på at noen her har like mye Hummer erfaring som meg. :)
2009 9-3 Aero XWD

Svar