Vinterlagring av bil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Vinterlagring av bil

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 sep 2004, 15:01

Japp, om folket startar å sjå på kalenadren er det sikkert ikkje meir enn rundt 3 veker før Saltvesenet er over oss tenkjer eg, og derfor skal 900-en snart i hus. Planen er å få ordna eit kvart over neste helg tenkte eg.

Men, det er dette med longtidslagring av bil då, kva er beste måten å gjere ting på?
Full tank med bensin, auka dekktrykk, ut med batteriet pluss ein heiilt rein og fin bil er sjølvsagte ting.
Andre ting eg bør passe på?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

lagring

Legg inn av Petter 900 T » 26 sep 2004, 17:14

siden bilen har plast-tank, helt tom tank! :D

Oktanen er ikke den samme 6 mnd. etter, bensin fordamper...

Setter du bilen på 4 bukker, så er hjulene runde til våren, samt at hjullagrene får det bedre.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 sep 2004, 17:49

Vel, fysste tia etter vinterdvalen luskøyrer eg berre uansett, so eg trur ikkje det har so mykje å seie at bensinen "fordampar". Eit alternativ er då i kjøpe ei flaske med oktanbooster, men somsagt køyrer eg berre på grunnladetrykk uansett den fysste tia, slik at den liksom får "køyrt seg inn".

Men bukkar ja, eg har tenkt på det dør, og trur eg tek å investerar i det i år, før har eg flytta på bilen med jamne mellomrom.
Tips til bukkar som er bra og forholdsvis billige? Ser at mekonomen har nokre er det gode greie? Og kvar brukar folket her å montere bukkane, i jekkfesta eller andre plassar?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 sep 2004, 20:11

Hei..

Bukker i jekkfestene er helt greit.. Trenger ikke av med batteriet,sålenge du har mulighet for å lade det innimellom..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 sep 2004, 20:51

Freshmaker skrev:Hei..

Bukker i jekkfestene er helt greit.. Trenger ikke av med batteriet,sålenge du har mulighet for å lade det innimellom..
Trur desverre ikkje eg har muligheita til det, er ikkje heilt sikker på korleis tilgongen på straum er i det nye lokalet er der eg skal ha batteriet, men å kople til/rå batteriet er då relativt fort gjordt.

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 26 sep 2004, 23:16

Hjelle, ikke glem å skifte til ny olje.

Pass også på at kjølevannet har lavt nok frysepunkt og jeg slår i ekstra isopropanol i spylervesken. Det blir KALT her jeg bor.

Hvis du ikke setter den på bukker, bør du skubbe den frem og tilbake noen ganger pr. måned slik at hjulene ikke blir urunde. Det fungerte fint for meg sist vinter.
Lars

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 sep 2004, 07:26

ingen kan vel selge buker og anent slikt utstyr som ikke klarer jobben....
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 sep 2004, 10:25

Lars H N40 skrev:Hjelle, ikke glem å skifte til ny olje.

Pass også på at kjølevannet har lavt nok frysepunkt og jeg slår i ekstra isopropanol i spylervesken. Det blir KALT her jeg bor.

Hvis du ikke setter den på bukker, bør du skubbe den frem og tilbake noen ganger pr. måned slik at hjulene ikke blir urunde. Det fungerte fint for meg sist vinter.
Byttar både før og etter. Men klart, det er litt råflott å fylle Mobil1-olje før den går inn... ;D
Enkelte seier også at det er ein fordel med ein dråpe eller to totaktsolje i kvart plugghol, det har eg derimot aldri gjordt.

Kjølevatnet er greit nok, her er det sjeldan under -15, so det skal gå greit.
Spylarveska brukar eg å ta 50/50 konsentrat/vatn, i år trur eg faktisk ikkje eg har fyllt på spylarveske heller faktisk, so litt meir konsentrat burde gjere susen... :D

Eg brukte også skubbemetoda sist vinter, det funka greit det.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 27 sep 2004, 18:15

Det er vel mange meninger om dette temaet. Jeg vil gjerne dra noen paralleller over til en av mine to-taktere, min Polaris. Her er det ingen tvil om at man MÅ lagre den når det ikke er sesong. Mange mener at man da må konservere motor med eget stoff somm sprøytes inn i filterhus til motoren stopper. I tillegg anbefales det å tømme tanken og kvitte seg med denne bensinen. Det samme gjelder for oljen på oljetanken. Eventuelt kople fra batteriet. Man skal så lagre luftig eventuelt med pustende stofftrekk over med avlastet drivaggregat og ev ski...
Når vinteren så kommer, er det bare å skifte plugger, fylle bensin og olje og starte opp. Man skal for all del ikke starte opp om sommeren, hvis man ikke skal varmkjøre, bl a p g a kondens i eksos, manglende kjøling av radiator og kjøling/smøring av belteaggregat (2xkjøling og smøring skjer med snø).

Mange er uenige i dette, selv om mange instruksjonsbøker sier dette.
Flere motargumenter:

1 Bensinen forfaller ikke så mye at det betyr noe. Ha heller nesten full tank, så slipper du så mye kondens.

2 Oljen (som er mange millioner år gammel???) blir heller ikke nevneverdig forringet over sommeren. Full tank her og.

3 "Alt som står forfaller!" Å avlaste fjæringssystemet er alltid bra, også på vinteren.
Men mange foretrekker å starte opp en gang eller to i måneden, la motoren gå seg varm for så å dra rundt beltet med motoren 10-30 sekunder. Og bremse det ned med bremsen. Slik får alle bevegelige deler i drivlinjen rørt seg. Godt for lager, tannhjul i girkasse o a , starter, dynamo, osv, osv, osv.

Jeg er ingen dr ingeniør, men skjønner noen av argumentene godt. Bare opplevelsen av hvordan ting forfaller når det står er for meg et godt tegn.

Overført til bil hva skjer når det står:

Flate dekk

Rust på skiver, spes bak klosser

Bremser "setter seg"

Lager og foringer "står seg fast"

Motor og girkasse får en mengde olje i bunnen og til slutt ingenting ellers. Også her kondenserer det... Med det følger det måtte få.

Pakninger og tettinger - tørker de ut?

Hjelle: som trønder har jeg en hvis formening om hvordan vinterværet kan være på dine kanter. Men hadde det ikke vært fint å kjøre seg noen turer i vinterhalvåret, på tørre fine dager? Hadde ikke vognen hatt godt av det???
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 sep 2004, 21:00

Frode, tydligvis du har ein del tidear her, og det er bra. :D

Det er igrunnen det eg har planar om, altså å ta ein liten tur på fine dagar, for det er faktisk skjeldan det er snøv her om vinteren... ;D
Naturligvis må det vere tørt og fnt som du seier.
Og der eg skal lare bilen er det muligheiter for å køyre utafor, slik at det nødvendigvis ikkje vert å køyre i saltbad.

Forløpig har eg tenkt å gjere slik:
1. Vaske bilen godt før eg set den frå meg, ploishen er alltid i orden so den legg eg ikkje nokon ekstra innstas på. :lol: Å feitte godt inn skinnseta er også sjølvsagt.
2. Fylle opp full tank
3. Sjekke veskenivå (frostveske, spylarveske), skifte olje. (er foressten oljeskift nødvendig, eg har no køyrt ca. 4kkm iløpet av sommaren med 900:an, oljen er Mobil 1 5W50)
4. Bukke opp bilen
5. Ta av batteriet, og plassere det heime i kjellaren til vedlikeholdslading
6. Sette inn slike Torrbollen-bokser, for å samle opp evt. fukt
7. Starte opp bilen nokre gongar iløpet av vinteren, gjerne flytte litt på den og la den gå seg varm. Nokre tips til kva intervall som bør gjelde her? Ser for meg at rundt 6 veker er lagom, noko som vil seie 3-4 varmkøyringar iløpet av sesongen.

Kom gjerne med innvendigar om det er noko eg gjer riv-ruskandes gale...

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 27 sep 2004, 23:26

Glemte en ting i går.

Har bilen stått lenge uten å være startet opp, lar jeg den gå på starteren til oljelampa slutter å lyse, samt en 5 sek. ekstra.

Hvor nødvendig dette er vet jeg ikke, men det gir iallefall en god følelse!
Lars

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 sep 2004, 09:18

Lars H N40 skrev:Glemte en ting i går.

Har bilen stått lenge uten å være startet opp, lar jeg den gå på starteren til oljelampa slutter å lyse, samt en 5 sek. ekstra.

Det gjer eg også, altså let den gå på startaren nokre varv, gjerne i fleire omgongar.
Innbiller ihvertfall meg sjølv at evt. olje som ligg på botnen startar sirkulasjonen då.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 29 sep 2004, 19:01

Lars H N40 skrev:Glemte en ting i går.

Hvorfor i all verden skal starteren gå lengre? Mener dere uten gnist, dvs med plugghetter el noe annet av?
Hva godt kan det gjøre å la starterdrevet skure mot startkransen etter at motoren har startet?
Jeg har ennå ikke sett en motor hvor det er noen som helst sammenheng mellom starteren og oljens gang :shock: :shock: :shock:
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 sep 2004, 20:39

Let det gå utan at motoren får gnist ja Frode. Ihvertfall er det det eg har gjordt.
Ideen til denne tråden var då å litt innput på kva andre gjer, evt. verte korrigert om en gjer noko feil, so om det er noko som vert gjordt feil eller ting en gjer som er unødvendig er det bra å få vite det synes ihvertfall eg.

Svar