E85 på 9-5 Aero
Moderator: Moderatorer
E85 på 9-5 Aero
Er det noen som har erfaring med å kjøre på sprit, d.v.s. E85? Vurderer å få bygget om elektronikken på min 02 Aero slik at jeg kan kjøre på E85. Skulle gi opp mot 400 Nm i tillegg til at man er CO2 nøytral. Erfaringer?
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: E85 på 9-5 Aero
Det er mulig å bare legge inn programvare og kjøre på E85. Sjekk med trimleverandørene hva de kan tilby. Anbefales vel å kjøre hver tredje/fjerde tank med bensin for å opprettholde smøring i "systemet".
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: E85 på 9-5 Aero
Jeg har SW som støtter E85, og her er saken: koster fort mer enn forventet.
Bensinpumpen skal i teorien klare det, men det er ikke sikkert. Min gjorde ikke.
På full hendel så kan bensintrykksregulatoren slite, så den bør byttes ut med en 3.5 Bars Det skal jeg gjøre nå.
Blander ca. 25% E85 i, og det fungerer bra for meg nå. Etter BTR-bytte og nye dyser skal det trimmes mere, men om du skal ha orginalt effektuttak, så bør du bytte pumpe, BTR og dyser.
Jeg skal i tillegg bytte intercooler og.
Men mer info enn dette får du ikke, da snakker vi om trimming her
Bensinpumpen skal i teorien klare det, men det er ikke sikkert. Min gjorde ikke.
På full hendel så kan bensintrykksregulatoren slite, så den bør byttes ut med en 3.5 Bars Det skal jeg gjøre nå.
Blander ca. 25% E85 i, og det fungerer bra for meg nå. Etter BTR-bytte og nye dyser skal det trimmes mere, men om du skal ha orginalt effektuttak, så bør du bytte pumpe, BTR og dyser.
Jeg skal i tillegg bytte intercooler og.
Men mer info enn dette får du ikke, da snakker vi om trimming her

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: E85 på 9-5 Aero
ja, det vet jeg. Men skal ikke kapre tråden herDaniel N683 skrev:Skal du bytte BTR må du ha software som er tilpasset dette..Paradigm N558 skrev:På full hendel så kan bensintrykksregulatoren slite, så den bør byttes ut med en 3.5 Bars Det skal jeg gjøre nå.

Har du penger og lyst, så ja, E85 lar ser realisere uten de helt store modifikasjonene!

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: E85 på 9-5 Aero
Takk for svar! Jeg har snakket med Zero og de anbefalte Starcraft Bio Power som leverer en boks som forandrer motorstyringen slik at man hele tiden får 30% mer drivstoff + starthjelp. Denne jobber også mot lamdasonden slik at den regulerer ned igjen 30% om man kjører på ren bensin og ellers regulerer %-vis på alle blandingsforhold bensin/sprit helt til nesten 0% ved E85.
Eneste problemer jeg har hørt om er at Saab ikke vil garantere dette, at man kan få startproblemer i ca. -15 grader uten motorvarmer og at spriten trekker til seg vann (kondens) slik at bør være "opptanket" mye av tiden. Dessuten anbefales noe oftere oljeskift enn serviceintervallene.
Bilen er min daglige sliter, og derfor vil jeg ikke ha en lunefull skrubil som ikke starter om morgen, stopper lags landeveien eller blir et evig prosjekt. Noe av det som skrives over tyder på at E85 kanske ikke er så rett fram allikevel?
Eneste problemer jeg har hørt om er at Saab ikke vil garantere dette, at man kan få startproblemer i ca. -15 grader uten motorvarmer og at spriten trekker til seg vann (kondens) slik at bør være "opptanket" mye av tiden. Dessuten anbefales noe oftere oljeskift enn serviceintervallene.
Bilen er min daglige sliter, og derfor vil jeg ikke ha en lunefull skrubil som ikke starter om morgen, stopper lags landeveien eller blir et evig prosjekt. Noe av det som skrives over tyder på at E85 kanske ikke er så rett fram allikevel?

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: E85 på 9-5 Aero
Ikke velg en slik kvasiløsning. Dette fungerer nok på eldre biler, med enklere styresystemer enn din. det er ikke noe problem å legge inn biopower funksjonen i din bil, programvaren, det kan mange gjøre. Problemet med HW (bensinpumpe BTR) kan du få uansett.overland skrev:Takk for svar! Jeg har snakket med Zero og de anbefalte Starcraft Bio Power som leverer en boks som forandrer motorstyringen slik at man hele tiden får 30% mer drivstoff + starthjelp. Denne jobber også mot lamdasonden slik at den regulerer ned igjen 30% om man kjører på ren bensin og ellers regulerer %-vis på alle blandingsforhold bensin/sprit helt til nesten 0% ved E85.
Eneste problemer jeg har hørt om er at Saab ikke vil garantere dette, at man kan få startproblemer i ca. -15 grader uten motorvarmer og at spriten trekker til seg vann (kondens) slik at bør være "opptanket" mye av tiden. Dessuten anbefales noe oftere oljeskift enn serviceintervallene.
Bilen er min daglige sliter, og derfor vil jeg ikke ha en lunefull skrubil som ikke starter om morgen, stopper lags landeveien eller blir et evig prosjekt. Noe av det som skrives over tyder på at E85 kanske ikke er så rett fram allikevel?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: E85 på 9-5 Aero
Hører interessant ut! Men hvor får jeg tak i BioPower programvaren til "hjernen" og hvem kan legge dette inn på korrekt måte? Saab virker som om de har spist mark når jeg tar dette opp med dem.
Iflg. kjente skal bensinpumpen i Aero kunne levere nok drivstoff til nærmere 500 hk, problemet ligger i en trykkregulator som slår seg "vrang" på enkelte biler. Trykket originalt skal visstnok ligge på ca. 3 bar, men det blir ofte målt ned mot 2 bar på disse bilene, og da blir det krøll. Og oppgradere til 3,5 bar anbefales imidlertid.
Jeg venter i spenning på at noen kan hjelpe meg, det er jo like mange meninger som det er folk
Iflg. kjente skal bensinpumpen i Aero kunne levere nok drivstoff til nærmere 500 hk, problemet ligger i en trykkregulator som slår seg "vrang" på enkelte biler. Trykket originalt skal visstnok ligge på ca. 3 bar, men det blir ofte målt ned mot 2 bar på disse bilene, og da blir det krøll. Og oppgradere til 3,5 bar anbefales imidlertid.
Jeg venter i spenning på at noen kan hjelpe meg, det er jo like mange meninger som det er folk
