Einstein................
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Einstein................
Svensk politi er overbevist om at det spektakulære ranet mot verditransportsentralen G4S utenfor Stockholm var nøye planlagt.
Ikke værst å anta at dette var nøye planlagt når de brukte helikopter....
Ikke værst å anta at dette var nøye planlagt når de brukte helikopter....
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Einstein................
Vi koster på en liten länk også. 

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Einstein................
Du må ikke glemme at det lå tilfeldigvis 100 kilo sprengstoff i helikopteret, en stige, ferdig rigget med vinsj, og plantegninger over bygningen...Daniel N683 skrev:tipper det bare var flaks.. at noen tilfeldigvis hadde glemt et helikopter der.. med full tankt & nøklene i.. klart til bruk for hvem enn som måtte ønske det.. som ranerene fant..Singsaker skrev:Svensk politi er overbevist om at det spektakulære ranet mot verditransportsentralen G4S utenfor Stockholm var nøye planlagt.
Ikke værst å anta at dette var nøye planlagt når de brukte helikopter....
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Einstein................
Dette her er mest sansynlig meget profesjonelle folk, for eksempel yrkesmilitære eller lignende. Å gjennomføre noe slikt krever at det ikke finnes et eneste svakt ledd hverken i "banden" eller planen; som for øvrig tydelig har vært meget godt gjennomtenkt. Sammenligner man med Nokas-gjengen ser man fort at ting har gått så sinnsykt mye mer på skinner her, og det har ingenting med flaks å gjøre...
Uansett, selv for lovlydige folk så vil jo 1 mrd. delt på en liten gjeng få hvem som helst til å gjøre hva som helst, så at de har hatt folk på innsiden er det ikke tvil om en gang. Jeg har jobbet som vekter, og vet at det ikke er noen som helst spesielle krav for å komme seg inn på verditransport og lignende stillinger. Kravet er jo at man ikke har rulleblad, og det har ikke en proffesjonell kriminell; siden han er proff har han selvsagt aldri blitt tatt. Løsningen er enkel, en av banden får seg jobb der et års tid i forveien og skaffer all den informasjonen som trengs. Ransdagen planlegges til en av hans vakter, og vips, problem løst!
Når det kommer til helikopteret er det jo like enkelt, en av dem tar seg jobb i et helikopterfirma, sansynligvis har de enten rekruttert en pilot eller så har en av dem tatt lappen for anledningen. Vedkommende har etter arbeidstid dagen i forveien preppet et helikopter med alt som trengs.
Alt som skal til for å gjøre noe slikt vellykket er tålmodighet og innsatsvilje. Det som knekker de aller fleste er at de ikke har tålmodighet nok, og så går det til h.... fordi de ikke har planlagt godt nok og tatt seg god nok tid til å forberede seg. Alle med litt vett i skallen ser jo at 2-3 år forberedelser er sykt godt betalt når lønnen er på et par hundre mill hver.
Uansett, selv for lovlydige folk så vil jo 1 mrd. delt på en liten gjeng få hvem som helst til å gjøre hva som helst, så at de har hatt folk på innsiden er det ikke tvil om en gang. Jeg har jobbet som vekter, og vet at det ikke er noen som helst spesielle krav for å komme seg inn på verditransport og lignende stillinger. Kravet er jo at man ikke har rulleblad, og det har ikke en proffesjonell kriminell; siden han er proff har han selvsagt aldri blitt tatt. Løsningen er enkel, en av banden får seg jobb der et års tid i forveien og skaffer all den informasjonen som trengs. Ransdagen planlegges til en av hans vakter, og vips, problem løst!

Når det kommer til helikopteret er det jo like enkelt, en av dem tar seg jobb i et helikopterfirma, sansynligvis har de enten rekruttert en pilot eller så har en av dem tatt lappen for anledningen. Vedkommende har etter arbeidstid dagen i forveien preppet et helikopter med alt som trengs.
Alt som skal til for å gjøre noe slikt vellykket er tålmodighet og innsatsvilje. Det som knekker de aller fleste er at de ikke har tålmodighet nok, og så går det til h.... fordi de ikke har planlagt godt nok og tatt seg god nok tid til å forberede seg. Alle med litt vett i skallen ser jo at 2-3 år forberedelser er sykt godt betalt når lønnen er på et par hundre mill hver.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Einstein................
Det var vel en drøy påstand! Men for noen stemmer det jo...EdHunter N815 skrev: Uansett, selv for lovlydige folk så vil jo 1 mrd. delt på en liten gjeng få hvem som helst til å gjøre hva som helst, så at de har hatt folk på innsiden er det ikke tvil om en gang.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Einstein................
Flappetiflappflappen ble stjålet natt til ransdagen, men ellers et godt poeng. Uten å være sertifisert selv velger jeg å anta at helikopterlappen kan anskaffes på relativt kort tid - muligens sammenlignbart med t ex lastebil-/C-lappen?EdHunter N815 skrev:Når det kommer til helikopteret er det jo like enkelt, en av dem tar seg jobb i et helikopterfirma, sansynligvis har de enten rekruttert en pilot eller så har en av dem tatt lappen for anledningen. Vedkommende har etter arbeidstid dagen i forveien preppet et helikopter med alt som trengs.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Einstein................
EdHunter N815 skrev:Dette her er mest sansynlig meget profesjonelle folk, for eksempel yrkesmilitære eller lignende. Å gjennomføre noe slikt krever at det ikke finnes et eneste svakt ledd hverken i "banden" eller planen; som for øvrig tydelig har vært meget godt gjennomtenkt. Sammenligner man med Nokas-gjengen ser man fort at ting har gått så sinnsykt mye mer på skinner her, og det har ingenting med flaks å gjøre...
Uansett, selv for lovlydige folk så vil jo 1 mrd. delt på en liten gjeng få hvem som helst til å gjøre hva som helst, så at de har hatt folk på innsiden er det ikke tvil om en gang. Jeg har jobbet som vekter, og vet at det ikke er noen som helst spesielle krav for å komme seg inn på verditransport og lignende stillinger. Kravet er jo at man ikke har rulleblad, og det har ikke en proffesjonell kriminell; siden han er proff har han selvsagt aldri blitt tatt. Løsningen er enkel, en av banden får seg jobb der et års tid i forveien og skaffer all den informasjonen som trengs. Ransdagen planlegges til en av hans vakter, og vips, problem løst!
Når det kommer til helikopteret er det jo like enkelt, en av dem tar seg jobb i et helikopterfirma, sansynligvis har de enten rekruttert en pilot eller så har en av dem tatt lappen for anledningen. Vedkommende har etter arbeidstid dagen i forveien preppet et helikopter med alt som trengs.
Alt som skal til for å gjøre noe slikt vellykket er tålmodighet og innsatsvilje. Det som knekker de aller fleste er at de ikke har tålmodighet nok, og så går det til h.... fordi de ikke har planlagt godt nok og tatt seg god nok tid til å forberede seg. Alle med litt vett i skallen ser jo at 2-3 år forberedelser er sykt godt betalt når lønnen er på et par hundre mill hver.
Nokas hadde godt bra om ikke Schuman ikke hadde skutt politimannen, da kom det ordre fra politiske makter om fri bruk av ressurser og iom at det gikk rimelig fort å samle data på enkelte så satt de i saksa fort alle mann.....
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Einstein................
Singsaker skrev:Nokas hadde godt bra om ikke Schuman ikke hadde skutt politimannen, da kom det ordre fra politiske makter om fri bruk av ressurser og iom at det gikk rimelig fort å samle data på enkelte så satt de i saksa fort alle mann.....
Tja, det var jo flere ting som gikk skeis der, for eksempel så hadde de jo feilberegnet stygt når det gjaldt de skuddsikre glassene de trodde ikke var det. Hadde de hatt en god plan for hva de skulle gjøre om politiet tilfeldigvis dukket opp så tror jeg det hadde gått mye bedre, og de hadde unngått at mannen ble skutt. Skulle jeg planlagt noe slikt var første tingen jeg ville gjort å sikre meg at alle "worst case scenarios" var dekket og at alle som var med visste nøyaktig hva de skulle gjøre om noe skar seg. Til sist hadde de etter min mening altfor mange involverte i forberedelsesprosessen, det hadde vært mye bedre å få plassert en av sine egne menn i en vekterstilling slik jeg beskrev over her enn å blande inn en som allerede jobbet som vekter...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Jørgen 900
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 23 nov 2007, 15:40
- Bil: '95 900SE og '83 99GL
- Sted: Hamar
Re: Einstein................
Men sannsynligvis så er ikke helikopterlappen noe han hadde tatt dagen før ranet, etter hva det står rundt omkring, for var visst meget meget meget dyktig flygning av han, og landinga som var inneblant trær der de etterlot flyvemaskinen.K_Duck N1093 skrev:Flappetiflappflappen ble stjålet natt til ransdagen, men ellers et godt poeng. Uten å være sertifisert selv velger jeg å anta at helikopterlappen kan anskaffes på relativt kort tid - muligens sammenlignbart med t ex lastebil-/C-lappen?EdHunter N815 skrev:Når det kommer til helikopteret er det jo like enkelt, en av dem tar seg jobb i et helikopterfirma, sansynligvis har de enten rekruttert en pilot eller så har en av dem tatt lappen for anledningen. Vedkommende har etter arbeidstid dagen i forveien preppet et helikopter med alt som trengs.
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Einstein................
"Relativt kort tid" i overnevnte tilfelle ikke brukt om "en dag". 

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Einstein................
Det var da svært så mye du viste om hvordan dette skulle gjøres da Eddy
Hvor var du den morgnen?


Hvor var du den morgnen?


- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Einstein................
Eh, nei altså... Forresten, har du sett den nye AeroXen min, kjøpte den fra Saabmusèet i går. Fikk en kompis til å fly den over, han er dyktig på å fly helikopter.Johan N828 skrev:Det var da svært så mye du viste om hvordan dette skulle gjøres da Eddy![]()
Hvor var du den morgnen?![]()

Nei som de sier, den perfekte forbrytelsen er den som aldri blir begått.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Einstein................
Eventuelt den ingen merker at har blitt/blir begåttEdHunter N815 skrev:Eh, nei altså... Forresten, har du sett den nye AeroXen min, kjøpte den fra Saabmusèet i går. Fikk en kompis til å fly den over, han er dyktig på å fly helikopter.Johan N828 skrev:Det var da svært så mye du viste om hvordan dette skulle gjøres da Eddy![]()
Hvor var du den morgnen?![]()
Nei som de sier, den perfekte forbrytelsen er den som aldri blir begått.
