Lucas v14 til v14.1

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Lucas v14 til v14.1

Legg inn av na_X » 30 sep 2009, 21:46

Det jeg lurer på om det er bare å bytte over en Lucas v14.1 boks til en bil som har org. v14. Eller må man også bytte ledningsnett i tillegg til motorstyringen?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2009, 10:06

Den kan du hive rett inn, men dysene er ikke like. Jeg har forresten en (fabrikkny) 14.1 boks liggende om du vil ha å prøve med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av Frode N073 » 01 okt 2009, 10:27

har hørt at v14.1 boksen kan settas i ein bil med v14 men ikkje motsatt.
v14.1 boksen har ingen bensinsperra i chipen. vett ikkje om alle v14 har detta men de fyste årsmodellane hadde iallefall det.
Som Ingvar seie så e dysene forskjellige. v14 har grønn ring på dysene. v14.1 har orange.
kaffor någen dyser som gir mest besnin strides de lærde om. har leste begge deler.
eg har v14.1 med orange dyser og har kjørt med 1,2 bar i ladetrykk og originalchip uten problem. har ikkje sjekka med lamdamålar men får ikkje tenningsbank iallefall.

litt ekstra info bare :D
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av na_X » 01 okt 2009, 21:26

Det er ikke min bil det gjelder nei, det er en 91-modell. Sender deg en PM Ingvar. :)

Edit: trenger man forresten den motstanden som står på høyre siden også ettersom man må bytte dyser eller kanskje den motstanden er der fra før?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av Ottar N398 » 01 okt 2009, 22:07

Motstanden skal vel være der fra før. Er ganske sikker på at alle Lucas dysene er lavohmige :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2009, 22:20

Ottar N398 skrev:Motstanden skal vel være der fra før. Er ganske sikker på at alle Lucas dysene er lavohmige :roll:
Korrekt! Jeg lurer dessuten på om ikke det står samme lucasboks for alle biler med lucas i EPC, dvs 14.1 er erstatningsboks for biler med Lucas 14 om man handler ny boks hos Saab. Samme delenummer fra 1990-1993 iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av na_X » 01 okt 2009, 22:37

Aha, så det er egentlig dysene på v14 som gjør til at det blir problem når man kjører litt mer ladetrykk da.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2009, 22:38

na_X skrev:Aha, så det er egentlig dysene på v14 som gjør til at det blir problem når man kjører litt mer ladetrykk da.
Niks, den kutter på en viss luftmassestrøm om man ikke bytter chip.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Lucas v14 til v14.1

Legg inn av na_X » 01 okt 2009, 22:54

ok, da er jeg litt mer med ihvertfall. Ihvertfall sengetid snart kjenner jeg (kjenner teskjefaktoren må være litt for høy for å få med seg noe).. :oops:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar