Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
PER B. J.
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 27 mar 2008, 21:00
- Medlemsnummer: N1308
- Navn: Per B. Jakobsen
- Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
- Sted: Bremnes,Hordaland
Legg inn
av PER B. J. » 03 okt 2009, 08:44
Jeg håper noen kan forklare meg hvilke feil "Check engine"varsellampen indikerer for konkret.Jeg er blitt fortalt at det har med avgassystemet å gjøre. Og stemmer det at det at det ikke er noen risiko forbundet med å kjøre med det uten å gjøre noe med det?
Det begynte å lyse noenlunde samtidig som en lekkasje i eksosanleggets mellomrør oppstod ,og håpet det var årsaken. Jeg ba verkstedet diagnostisere feilen etter at røret var byttet ut ,men de kunne ikke få opp noe feil sa de.Jeg ble beroliget med at lampen hadde sluttet å lyse etter dette en periode, men har nå kommet tilbake.

Per.
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 03 okt 2009, 09:03
CE lampen kan indikere mye forskjellig, ikke bare avgass. Du må få lest ut feilkode med Tech2 for å finne ut hva den lyser for. Ta deg en tur til et saabverksted, så kan nok de finne ut hvorfor den lyser.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 03 okt 2009, 10:31
Eksoslekkasje før cat er absolutt fyfy! Det er godt mulig at en lekkasje før cat kan gi deg lys i check engine lampa.
Har du B204 eller B205 motor?
På min 9-5 fikk jeg Check eninge melding i Sid i sommer, det var bare slangen på avlastningsventilen som hadde hoppet av. Har iallfall ikke fått flere meldinger etter at jeg byttet den gamle slangen.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 okt 2009, 21:05
Hei!
Lampa KAN tennes pga en lekkasje i avgassystemet, dersom lekkasjen er før(oppstrøms) lambdasonden. Da vil systemet tolke dette som feil lambdaverdi og gi deg en lambdarelatert feilkode. Sannsynligvis er det derimot noe annet. Det er ikke nødvendigvis motorskadelig, men en del av feilene som kan trigge tenning av lampa er definitivt ikke noe du bør kjøre med over tid. Felles for alle feil som trigger motorlampa er at de indikerer en feil relatert til motorens styresystem, enten feilen ligger i selve styresystemet eller det er en feil som registreres av styresystemet.
Som det skrives over her, få lest ut feilkoden og utbedre feilen, helst så fort som mulig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Dan Magnus
- 0.7 bar

- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av Dan Magnus » 04 okt 2009, 22:03
lampa kan vell også være vis tennkassetten er defekt?? vertfall det som står i service loggen på min bil, kom lampen check engine opp og da fant de ut at tennkassetten måtte byttes. prisen på dette ligger på rundt 4800 kr hos saab vistnok inkludert nye plugger.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 04 okt 2009, 22:49
Men kontakt noen som har noe ala samme type bil og prøvebytt kassett for å se om ting bedrer seg.
Slett feilkodene først med å kople av batteriet i et par tre minutter.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
PER B. J.
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 27 mar 2008, 21:00
- Medlemsnummer: N1308
- Navn: Per B. Jakobsen
- Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
- Sted: Bremnes,Hordaland
Legg inn
av PER B. J. » 05 okt 2009, 07:10
Gunnar N326 skrev:Eksoslekkasje før cat er absolutt fyfy! Det er godt mulig at en lekkasje før cat kan gi deg lys i check engine lampa.
Har du B204 eller B205 motor?
På min 9-5 fikk jeg Check eninge melding i Sid i sommer, det var bare slangen på avlastningsventilen som hadde hoppet av. Har iallfall ikke fått flere meldinger etter at jeg byttet den gamle slangen.
Hei.
Jeg har B 205 motor.Når du nevner lekkasje før kat. er det grenrøret?
Avlastningsventilen, Hvor sitter den?
Takk for svar!

Per.
-
PER B. J.
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 27 mar 2008, 21:00
- Medlemsnummer: N1308
- Navn: Per B. Jakobsen
- Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
- Sted: Bremnes,Hordaland
Legg inn
av PER B. J. » 05 okt 2009, 07:16
Ingvar N629 skrev:Hei!
Lampa KAN tennes pga en lekkasje i avgassystemet, dersom lekkasjen er før(oppstrøms) lambdasonden. Da vil systemet tolke dette som feil lambdaverdi og gi deg en lambdarelatert feilkode. Sannsynligvis er det derimot noe annet. Det er ikke nødvendigvis motorskadelig, men en del av feilene som kan trigge tenning av lampa er definitivt ikke noe du bør kjøre med over tid. Felles for alle feil som trigger motorlampa er at de indikerer en feil relatert til motorens styresystem, enten feilen ligger i selve styresystemet eller det er en feil som registreres av styresystemet.
Som det skrives over her, få lest ut feilkoden og utbedre feilen, helst så fort som mulig.
Jeg var på et av de lokale verkstedene her som jeg har brukt til forskjellig, Jeg spurte om de hadde diagnoseutstyr og om de kunne sjekke det ut. De sa de ikke hadde funnet noe feil.Kan de ha dårlig eller feil instrument til dette?
Takker for svar

Per.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 05 okt 2009, 07:31
Hvis lampa lyser så ligger det feilkode i systemet.
Om lampa ikke lyser og det ikke ligger en feilkode inne, så må man bruke diagnoseapparatet som et verktøy, det er det nok ikke alle som er like flinke til. Et "litt-av-hvert-verksted" har nok uansett ikke diagnoseutstyr som viser alt som kan leses ut fra Trionic 7 med en Tech 2 som Saabverkstedene bruker.
Å prøvebytte ting og tang i hytt og pine er dessverre stort sett lite fruktbart.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
PER B. J.
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 27 mar 2008, 21:00
- Medlemsnummer: N1308
- Navn: Per B. Jakobsen
- Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
- Sted: Bremnes,Hordaland
Legg inn
av PER B. J. » 05 okt 2009, 09:01
Jeg vil først og fremst takke for respons på mine spørsmål.Jeg får ta meg en tur til Haugesund og Saab forhandleren der for å lese av feilen.
RESPECT!
Per.