Slitt innerkant på bakdekk
Moderator: Moderatorer
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Slitt innerkant på bakdekk
Når jeg skiftet til vinterdekk i går, så jeg at begge bakdekkene var helt slitt på innerkanten, har blitt fortalt en gang før hva dette betyr, men må spørre igjen..
Det er ca 11 mnd'er siden det ble tatt 4-hjuls kontroll på bilen, så synes det er rart om dekkstillingene er feil, det er også byttet foringer bak til powerflex rett før 4-hjuls kontrollen, noen idéer?
Det er ca 11 mnd'er siden det ble tatt 4-hjuls kontroll på bilen, så synes det er rart om dekkstillingene er feil, det er også byttet foringer bak til powerflex rett før 4-hjuls kontrollen, noen idéer?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Slitt innerkant på bakdekk
Kan være uniboltene dine som er slitt(slakk)Er to på hver side.øvre og nedre....Eller så er det nok bare dårlig utført hjulstilling.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Slitt innerkant på bakdekk
ok, takker, skal prøve å få sjekket de snart, vil ikke slite ut vinterdekkene også så...saab9000aero skrev:Kan være uniboltene dine som er slitt(slakk)Er to på hver side.øvre og nedre....Eller så er det nok bare dårlig utført hjulstilling.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Slitt innerkant på bakdekk
Jeg har hatt samme problem som deg, mistenker at powerflexforingene krever bruk av shims. Høres litt rart ut men... Du kan sjekke verdiene fra 4-hjulskontrollen, camber bak justeres normalt ikke da det ikke er mulig uten å shimse. På min så stilte jeg kontrollspm over telefon til Din Bil om verdiene, og ba dem prøve igjen før jeg hadde vært innom engang. Det ble da satt på to shims på hver side. Skifta til vinterhjul i dag, og bakdekka ser ut til å slites jevnt nå.
Flyttes forøvrig tråden, må da vel være saab-relatert dette her.
Flyttes forøvrig tråden, må da vel være saab-relatert dette her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Slitt innerkant på bakdekk
De elendige nankang ns2 dekkene jeg fikk med som nye når jeg kjøpte min bil ble slitt på innsiden bak(225-17-45)
Men Nokia RSI vinterdekk de også med v-mønster ble ikke ugjevnt slitt bak(205-16-55)
Jeg hadde 4hjulskontroll på din bil sommeren 07 og nankangdekkene var utslitt 14 mnd senere(på innsiden bak)
Uten å være 100% sikker hele tiden så tror jg ikke at noen av dekkene mistet luftrykk underveis, men 2cm i bredden vil kanskje gi mer slitasje pga camber-vinkelen, men dette vet sikkert noen andre mer om, blir spennende å se hvordan neste sett med dekk reagerer.
En jeg snakket med som har BMW mente a det var naturlig med slitasje på innsden når dekkene bak kneler inn som en kalvbent stakkar.......
Men Nokia RSI vinterdekk de også med v-mønster ble ikke ugjevnt slitt bak(205-16-55)
Jeg hadde 4hjulskontroll på din bil sommeren 07 og nankangdekkene var utslitt 14 mnd senere(på innsiden bak)
Uten å være 100% sikker hele tiden så tror jg ikke at noen av dekkene mistet luftrykk underveis, men 2cm i bredden vil kanskje gi mer slitasje pga camber-vinkelen, men dette vet sikkert noen andre mer om, blir spennende å se hvordan neste sett med dekk reagerer.
En jeg snakket med som har BMW mente a det var naturlig med slitasje på innsden når dekkene bak kneler inn som en kalvbent stakkar.......
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Slitt innerkant på bakdekk
Får ta en tlf til våre gode venner på din bil jeg da...Ingvar N629 skrev:Jeg har hatt samme problem som deg, mistenker at powerflexforingene krever bruk av shims. Høres litt rart ut men... Du kan sjekke verdiene fra 4-hjulskontrollen, camber bak justeres normalt ikke da det ikke er mulig uten å shimse. På min så stilte jeg kontrollspm over telefon til Din Bil om verdiene, og ba dem prøve igjen før jeg hadde vært innom engang. Det ble da satt på to shims på hver side. Skifta til vinterhjul i dag, og bakdekka ser ut til å slites jevnt nå.
Flyttes forøvrig tråden, må da vel være saab-relatert dette her.
Singsaker: Ja, på en BMW ville det jo være normalt ved senking da dekkene er skeiv som f***.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Slitt innerkant på bakdekk
Fikk samme slitasje på Dunlop sport max 225-17-45 noe som bekrefter min lille teori om at dekkbredden er årsaken og ikke mønster, har ikke samme problem på vinterdekk med 205-16-55!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Slitt innerkant på bakdekk
Dersom bakhjulene ikkje er optimalt justert mhp camber, vil dekkene bli skeivt slitt. Breiare dekk slitast meir ved feil camber enn smalare, naturleg nok.
For justering av camber; K-mac kan anbefalast som alternativ til shimsing.
Mvh. Karl
For justering av camber; K-mac kan anbefalast som alternativ til shimsing.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Slitt innerkant på bakdekk
Definitivt. Jeg monterten mine tidlig i sommer, og har ikke hatt ujevn dekkslitasje siden. Vi har hatt gruppekjøp av disse foringene, så det bør begynne å komme en del erfaringer med disse i klubben.Karl N1641 skrev: For justering av camber; K-mac kan anbefalast som alternativ til shimsing.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan