måtte bare friske opp dette her igjen... på DCN (Drift Club Norway ) så er det et "tilleg" til Bilsportboka... ut i fra dette så kan jeg lese meg fram til at du kan ha bur i bil uten å ha FIA godkjente stoler og belter...
men jeg tar meg forbehold om dette da...
her er utrag av regelverket for lisensierte biler(altså biler som er godkjent av en teknisk kontrolant og har fått utstedt vognlisens...)
4. Forstilling
4. 1 Oppheng, styring, stag, støttdempere
Fritt. Innfestin5. Bakstilling
5. 1 Oppheng, aksel, stag, støttdempere
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteresger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres6.2 Felger
Fritt innenfor begrensingen av skjerm, hjulhus og hjuloppheng10. Sikkerhetsutstyr
10.1 Beskyttelsesbur
Beskyttelsesburet skal ha dørstrever på førerside, og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Minimum 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. Bur utstyrt med sertifikat får ikke endres, sveises, eller bearbeides. Buret kan brukes som en forsterkning/oppstiving av karosseriet.
10.2. Sikkerhetseler
Minimum 4 punkts sele med sentral lås i henhold til NSR § 304.8
10.3. Førerstol
Førerstol i henhold til NSR § 304.9
og her er reglementet for gateregistrerte biler:
Registrerte biler:
Klassen godtar gateregistrerte biler som ikke passer inn i regelverket for lisensierte biler men tilfredstiller kravene i regelverket for registrerte biler. Biler med cabriolet kan evt. delta etter vurdering av NBF. Utenlandsregistrerte biler (godkjent av respektive lands myndigheter) tillates å delta med fører fra samme land. Biler som deltar i klassen for registrerte biler skal ha gyldige oblater og EU-godkjenning for inneværende år.
1. Motor
Fri trimming.
1.1 Smøring
Fritt, men oljekjøler skal monteres på egnet sted innenfor bilens originale konstruksjon. Dog ikke i kupeen. Alle trykksatte oljeslanger skal ha koblinger av fast type.
1.2 Oljeoppsamler
Jfr. NSR § 307 J
1.3 Kjøling
Fritt, men skal monteres innenfor karosseriets begrensninger. Dog ikke inne i kupèen.
1.4 Eksos
Fritt. Støy maks. 100dB(A) målt i henhold til NSR § 303. NBF kan i visse tilfeller gi dispensasjon fra målemetoden.
2. Bensinsystem
2.1 Tank
Dersom original tank byttes til sikkerhetstank, skal denne plasseres på original plass. Drivstoff skal være i henhold til NSR § 307Q.
2.2 Pumper, slanger, filtre
Fritt.
3. Drivverk
3.1 Girkasse, differensial, clutch, drivaksler
Fritt.
4. Forstilling
4. 1 Oppheng, styring, stag, støttdempere
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres
5. Bakstilling
5. 1 Oppheng, aksel, stag, støttdempere
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres
6. Bremser og hjul
6. 1 Bremser
To-krets bremsesystem. Det er ikke tillatt å bearbeide felger/kalippere for å få plass til større bremser. Ellers fritt.
6.2 Felger
Fritt innenfor begrensingen av skjerm, hjulhus og hjuloppheng
6.3 Dekk
Minste mønsterdybde før start i trening og løp er 1,6 mm. Det henvises til liste over godkjente dekk.
7. Betjeningshendler
7.1 Pedaler
Fritt. Pedalboks er tillatt.
7.2 Håndbrems
Fritt i henhold til kjøretøyforskriftene.
7.3 Girspak
Fritt. Såkalt ”short shift” er tillatt.
7.4 Ratt
Fritt.
8. Karosseri
Bilens karosseri skal være rettet og pent lakkert før hvert løp.
8.1 Dører, panser, skjermer og bakluke
Materiale er fritt hvis den originale form er beholdt. Bredere skjermer er tillatt. På panser må orginal lås fjernes og erstattes med panserlåser som kan åpnes fra utsiden. Det er tillatt med stylingdetaljer og luftinntak/scoop.
8.2 Støtfanger
Fritt.
8.3 Spoilere
Fritt.
8.4 Ruter
Frontruten skal være av laminert glass eller polykarbonat plast min. 5 mm tykk. I de resterende ruter er materialet fritt, men rutene skal være gjennomsiktige og i original størrelse.
8.5 Tauekroker
Jfr. NSR § 307
8.6 Brannvegg
Jfr. NSR § pkt. 9.3
8.7 Speil
Obligatorisk i henhold til kjøretøyforskriftene.
9. Elektrisk
Det elektriske systemet er fritt, men bilen må ha fungerende lys i hendhold til kjøretøyforskriftene. Varmeapparat må være inntakt. Elektriske vinduer, speil, soltak, aircondition etc. får fjernes.
9.1 Batteri
Er batteriet plassert i kupéen, må det dekkes med et isolerende og lekkasjefritt materiale. Batteriet skal være godt festet. Batteripolene skal være isolert for å forhindre kortslutning.
10. Sikkerhetsutstyr
Beskyttelsesbur er ikke påbudt, men tillates montert etter NSR § 304.
10.1 Beskyttelsesbur
Beskyttelsesburet skal ha dørstrever på førerside, og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Minimum 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. Bur utstyrt med sertifikat får ikke endres, sveises, eller bearbeides. Buret kan brukes som en forsterkning/oppstiving av karosseriet.
10.2. Sikkerhetseler
Minimum 3 punkt sele. Fia godkjent 4 punkt eller mer er tillatt.
10.3. Førerstol
Orginal eller i henhold til NSR § 304.9
10.4 Brannslukker
Brannslukker anbefales. Dersom brannslukker monteres skal dette gjøres i henhold til NSR § 304.10
11. Dekor
11.1 Startnummer
Startnummer skal plasseres i bakre siderute og i frontrutens ene øvre hjørne slik at det er godt synlig. Føreren beholder samme startnummer gjennom hele sesongen.
11.2 Navn
Førerens navn skal stå sammen med startnummer i bakre siderute.
11.3 Reklame
Reklame kan plasseres hvor som helst på karosseriet og skal være fagmessig utført. Reklame på rutene er kun tillatt på bakre sideruter, samt streamer på frontrute/bakrute.
her gis et en mulighet til å montere bur i en registrert bil..... NBF skal ha avklart regelverket med Biltilsynet for godkjenning av dette.... og du har dermed lov til å utføre modifikasjoner som er beskrivet i dette reglemanget...