tomgangsfusk og bensinforbruk
Moderator: Moderatorer
tomgangsfusk og bensinforbruk
Hei,
min 88 t16 med 77k miles har begynt å tulle med tomgangen. Den kan starte og gå fint en stund, så plutselig faller tomgangen til rundt 400 og APC/turbomåleren drar den opp igjen til vel 1500rpm så faller den igjen og så har men det gående... Har skiftet plugger, fordeler og rotor. Olje er nettopp skiftet. Mortimer hjalp meg med slakk kamkjede i fjor, men bråket er tilbake igjen spesielt når jeg slipper gassen...ødelagt kjedestrammer? feil motorolje? (10w-60?)
Eksosen blir svart og lukter bensin når turtallet er nede på 4-500 og vanlig når den øker. Bilden kan også virke litt svakere ved igangsetting. Dersom jeg legger litt trykk på gassen stabiliseres tomgangen på rundt 1000rpm. Forbruket svinger mellom 1,2 og 2ltr/mil. Jeg er ingen kløpper med mekking og skulle gjerne satt bilen bort for en stund til den ble friskmeldt...svart 3dørs med beige skinninteriør i oslo. Vurderer også evt. å selge. Den er rustfri, nye dører og noe nytt i forstell...Rustfri garanti fra SLITU Karrosseriverksted...
Litt lei, men utrolig fin bil om den bare hadde fungert hele tiden...den trenger nok litt bedre dempere for den svinger litt tregt.../virker litt tung.
ring 92628668 eller mail andre@carls-cars.com om du vet hva dette kan være...
takk!
Carl*s Cars #9 er i butikken....
min 88 t16 med 77k miles har begynt å tulle med tomgangen. Den kan starte og gå fint en stund, så plutselig faller tomgangen til rundt 400 og APC/turbomåleren drar den opp igjen til vel 1500rpm så faller den igjen og så har men det gående... Har skiftet plugger, fordeler og rotor. Olje er nettopp skiftet. Mortimer hjalp meg med slakk kamkjede i fjor, men bråket er tilbake igjen spesielt når jeg slipper gassen...ødelagt kjedestrammer? feil motorolje? (10w-60?)
Eksosen blir svart og lukter bensin når turtallet er nede på 4-500 og vanlig når den øker. Bilden kan også virke litt svakere ved igangsetting. Dersom jeg legger litt trykk på gassen stabiliseres tomgangen på rundt 1000rpm. Forbruket svinger mellom 1,2 og 2ltr/mil. Jeg er ingen kløpper med mekking og skulle gjerne satt bilen bort for en stund til den ble friskmeldt...svart 3dørs med beige skinninteriør i oslo. Vurderer også evt. å selge. Den er rustfri, nye dører og noe nytt i forstell...Rustfri garanti fra SLITU Karrosseriverksted...
Litt lei, men utrolig fin bil om den bare hadde fungert hele tiden...den trenger nok litt bedre dempere for den svinger litt tregt.../virker litt tung.
ring 92628668 eller mail andre@carls-cars.com om du vet hva dette kan være...
takk!
Carl*s Cars #9 er i butikken....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kan være luftmassemåleren (LMM, eng. AMM), se linken for videre info:
http://68.18.183.18/tuneup_folder/amm.htm
Mvh
TBiel, Hamar
http://68.18.183.18/tuneup_folder/amm.htm
Mvh
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er lett som ein plätt å skifte på 900 også.TBiel skrev:Dumt at mye av DIY stoffet for Saab på nettet er på engelsk.
Det er en sikker måte å teste LMMen på, og det er å prøve med en annen man vet er i orden. Den er lett å bytte, ihvertfall på en 9000.
Men når en driv med å byttar LMM so må en ha ein LMM der dei 3 siste siffera i delenummeret er like slik eg har forstått det.