Venstrebremsing:)
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Venstrebremsing:)
Til alle som fremdeles måtte synes dette er en god idè å gjøre utenfor lukket bane så husk nå at om en nødsituasjon oppstår og dere sitter med venstrefoten på bremsen så er sjangsen enormt stor for at dere reagerer feil. En ting er å mestre det under kontrollerte omstendigheter, en annen ting er å klare å reagere riktig når hjernen kobler inn krisegiret og man handler på rutine. Da ender man fort opp med å gjøre helt feil ting om føttene ikke befinner seg på de pedalene der de pleier å være...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Venstrebremsing:)
Ja, man kan spørre seg hva det skal brukes til, i sammenheng med ansvarlig kjøring på offentlig vei..
Men saken er jo også at om en har to bein, kan man bruke dem. Lære seg å bruke venstrefoten aktivt i kjøringa, enten det er på bane eller på vei..
Det er plenty med veier her i landet som har tett på tett med kryss og ut/innkjørsler, småveier hvor selv 30-sone blir for fort. Om man kan hvile en venstrefot over bremsen ved de skumleste kryssene har du spart deg mangfoldige meter bremselengde, samtidig som ved eventuell for-fort-kjøring gir deg et mye tryggere 'point of no return'
Korreksjon.. Venstrebremsing brukes til følgende fire ting:
-Raskere transaksjoner fra gass til brems og brems til gass, på bane så vel som vei
-Forhjulstrekkere med MYE effekt kan, på bane, bedre stabilitet og grep for aks ut av sving, dersom man vil ofre MYE bremsebelegg på VELDIG kort tid..
-Bygge opp ladetrykk mot tidlig utgang av sving. Dette fungerer KUN på biler med fullstendig analog, pneumatisk trykkstyring. Men skulle dette være et problem har du feil motor for kjøringen
-Samt gamledagers veteranbiler, hvor hensikten blir å line opp bremseklosser og kalippere, ved å touche lett på pedalen etter endt oppbremsing.. Dette gjøres med fordel utpå et langstrekke med full gass, og gir deg et par ekstra runder på banen med et snev av bremsefølelse selv når bremsevæska forlengst er kokt til gass..
Pr. idag blir det unødig da det i en nyere (<25år) bil oftest er noe feil om slike tiltak kreves, og nyttegjør seg iallefall ikke på veien, over hodet ikke..
Venstrebremsing bør alle kjenne til!
Man skal ikke kunne all teknikken for punktene over, for da heter du Loeb, men man bør ha litt bremseføling i v.foten og, og gjerne venne seg til å bruke den som tiltak for defensiv kjøring, spesielt i trafikken!

Men saken er jo også at om en har to bein, kan man bruke dem. Lære seg å bruke venstrefoten aktivt i kjøringa, enten det er på bane eller på vei..
Det er plenty med veier her i landet som har tett på tett med kryss og ut/innkjørsler, småveier hvor selv 30-sone blir for fort. Om man kan hvile en venstrefot over bremsen ved de skumleste kryssene har du spart deg mangfoldige meter bremselengde, samtidig som ved eventuell for-fort-kjøring gir deg et mye tryggere 'point of no return'
Korreksjon.. Venstrebremsing brukes til følgende fire ting:
-Raskere transaksjoner fra gass til brems og brems til gass, på bane så vel som vei
-Forhjulstrekkere med MYE effekt kan, på bane, bedre stabilitet og grep for aks ut av sving, dersom man vil ofre MYE bremsebelegg på VELDIG kort tid..
-Bygge opp ladetrykk mot tidlig utgang av sving. Dette fungerer KUN på biler med fullstendig analog, pneumatisk trykkstyring. Men skulle dette være et problem har du feil motor for kjøringen
-Samt gamledagers veteranbiler, hvor hensikten blir å line opp bremseklosser og kalippere, ved å touche lett på pedalen etter endt oppbremsing.. Dette gjøres med fordel utpå et langstrekke med full gass, og gir deg et par ekstra runder på banen med et snev av bremsefølelse selv når bremsevæska forlengst er kokt til gass..

Venstrebremsing bør alle kjenne til!
Man skal ikke kunne all teknikken for punktene over, for da heter du Loeb, men man bør ha litt bremseføling i v.foten og, og gjerne venne seg til å bruke den som tiltak for defensiv kjøring, spesielt i trafikken!

- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
Nja, delvis uenig i at det kan være kjekt i trafikken..
Se for deg at du kommer mot et kryss, midt-vinters. Du hviler venstrefoten på bremsen, og plutselig spretter det en unge ut i veien. Du får halvveis panikk og tramper inn bremsen med venstrebeinet. Men motoren står jo fortsatt i gir, noe som resulterer i at du kveler motoren og går med låste hjul mot ungen. Da er gode råd dyre, altså
Flytter du venstrebeinet over på kløtsj, må du slutte å bremse i et brøkdelssekund.
Men jeg ser jo også at det kan være nyttig i trafikken å kunne dette, da det vil spare deg for litt reaksjonstid i et eventuelt nødstilfelle.
Se for deg at du kommer mot et kryss, midt-vinters. Du hviler venstrefoten på bremsen, og plutselig spretter det en unge ut i veien. Du får halvveis panikk og tramper inn bremsen med venstrebeinet. Men motoren står jo fortsatt i gir, noe som resulterer i at du kveler motoren og går med låste hjul mot ungen. Da er gode råd dyre, altså

Flytter du venstrebeinet over på kløtsj, må du slutte å bremse i et brøkdelssekund.
Men jeg ser jo også at det kan være nyttig i trafikken å kunne dette, da det vil spare deg for litt reaksjonstid i et eventuelt nødstilfelle.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Venstrebremsing:)
Automat er ikke så dyrt.Aleks_ skrev:Nja, delvis uenig i at det kan være kjekt i trafikken..
Se for deg at du kommer mot et kryss, midt-vinters. Du hviler venstrefoten på bremsen, og plutselig spretter det en unge ut i veien. Du får halvveis panikk og tramper inn bremsen med venstrebeinet. Men motoren står jo fortsatt i gir, noe som resulterer i at du kveler motoren og går med låste hjul mot ungen. Da er gode råd dyre, altså![]()


06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
Såklart, det hjelper med autolat 

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Venstrebremsing:)
Hehe. Var egentlig ute etter hvordan man kan slædde litt på vinteren uten å bruke brekket:D Har prøvd og venstrebremse på snø, men endte bare med at forhjulene slappkristianur N1169 skrev:Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.
Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Venstrebremsing:)
Det kan løses enkelt; kjøp deg en volvo 240 og slutt å behandle Saaben din stygt!Daniel2.3t skrev:Hehe. Var egentlig ute etter hvordan man kan slædde litt på vinteren uten å bruke brekket:D Har prøvd og venstrebremse på snø, men endte bare med at forhjulene slapp

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Venstrebremsing:)
Støtter den fullt utEdHunter N815 skrev:Det kan løses enkelt; kjøp deg en volvo 240 og slutt å behandle Saaben din stygt!Daniel2.3t skrev:Hehe. Var egentlig ute etter hvordan man kan slædde litt på vinteren uten å bruke brekket:D Har prøvd og venstrebremse på snø, men endte bare med at forhjulene slapp


N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar
- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Venstrebremsing:)
Har brukt mye venstrebremsing i 9-5en, rett og slett fordi man kan bli trøtt i høyrefoten hvis man kjører langt og/eller i byen. Og har man automat er det ikke så mye annet å bruke den foten til..
Men kult at det kan brukes på bane da, det skal hvertfall testes til sommeren
Men kult at det kan brukes på bane da, det skal hvertfall testes til sommeren

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar
- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Venstrebremsing:)
Det hjelper jo noe på framkommelighet også, men da skal man være ganske lærd med venstrefoten - så man
ikke bremser bilen helt. Det er jo kun snakk om å bremse det hjulet som går fortere enn det andre, så man må jo finne
balansen mellom brems og gass.
Skal prøve det ut både med FWD og 4WD når snøen kommer, men den kommer ikke ! !
ikke bremser bilen helt. Det er jo kun snakk om å bremse det hjulet som går fortere enn det andre, så man må jo finne
balansen mellom brems og gass.
Skal prøve det ut både med FWD og 4WD når snøen kommer, men den kommer ikke ! !
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
Re: Venstrebremsing:)
Jeg har et par artikler som jeg kopierte fra http://www.rally.no for noen år tilbake. Godt er det, for nå finner jeg dem ikke igjen på nettet. 
Venstrebremsing med FWD
Teorien:
Når man kjører en bil med pådrag uten å bremse, vil den understyre når man vrir fremhjulene. For å unngå dette bruker man teknikken med venstrebrems for å flytte bremsebalansen til bakakselen. Ved å bruke en kombinasjon mellom gass og brems kan du bytte mellom overstyring, nøytral styring og understyring. Hvordan forklares under her:
Vektforflytning:
Tenk etter et lite øyeblikk. Når du står på gassen, hvilken vei beveger da kroppen din seg? Jo, bakover mot bakhjulene! Og hva skjer når du bremser? Jo kroppen forsøker å flytte seg fremover. Dette er enkelt fortalt vektforflytning. Når vi bruker disse basiskunnskapene om vektforflytning sammen med gassing og venstrebrems, er det mye enklere å oppnå kontroll i ett rally når det uventete skjer (hvilket alltid skjer…..)
Hvordan virker det?
Bremsebalanse i en vanlig bil er av sikkerhetsgrunner alltid med mest trykk på forhjulene. Hvis du noen gang på våt vei i sving har dradd opp håndbrekket, for så å snurre rundt, forstår du hvorfor biler opprinnelig bygges slik. Det du gjorde var å overstyre bremsebalansen og legge mest effekt på bakakselen, og resultatet av dette er IKKE det bestemor i sin Toyota ønsker å oppleve på sin vei til og fra supermarkedet. Men som rallysjåfører ønsker vi å bruke dette. Ett middel for å oppnå en annen bremsebalanse, er å montere en justeringsventil / pedalboks, noe som gir et bedre utgangspunkt og er meget bra til banekjøring, men ikke optimalt til rally, da det er litt vrient å vri på ett justeringshjul midt i en sving når grepet plutselig forandrer seg fra glatt til bra, eller motsatt.
Løsningen er Venstrebremsing:
Når du mestrer venstrebremsing, kan du når veigrepet forandrer seg enkelt forandre bremsebalansen (og dermed overstyre/understyre) ved å gi gass eller å bremse samtidig. Dette kalles også modulering. Eksempel: Når du er i en sving og hekken på bilen begynner å skli ut mer enn du ønsker, bør du lette litt på bremsetrykket og gi litt mer gass. Dette vil forandre overstyringen din til understyring, og du kontrollerer svingen bedre. Også det motsatte er riktig, hvis svingen plutselig nyper kan du skape overstyring ved å bremse litt mer mens du fortsatt holder gass. Med 100% treff oppnår du også helt nøytral styring, og bilen går dit du vil.
Hvorfor virker det ?
Ett dekk har 100% av det mulig oppnåelige grep når det ruller beint frem uten å akselerere eller retardere(bremse). Når du forandrer noen av disse faktorene vil dekkene som blir påvirket miste grep. Når man da bruker bremsing og gassing om hverandre på en fremhjulstrukket bil, vil to ting skje. 1: Forhjulene fortsetter å rotere. 2: Bakhjulene vil forsøke å låse. Hvis du da befinner deg i sving vil bakakselen da begynne å skli mot ytterkant av svingen. For å kontrollere denne sladden må du da slippe opp litt bremsetrykk og gi mer gass. (som tidligere forklart vil dette stoppe sladden og skape understyring).
Dette var teorien, hva nå med praksis?
Dette må du prøve. Den morsomme delen er nemlig å kjøre bilen. Finn ett trygt sted å øve, f.eks en gruslagt parkeringsplass (uten trær!) eller hvis du bor i innlandet, ett frossent vann. Det siste er ideelt fordi det er såpass glatt at ting skjer i lav hastighet (mindre konsekvenser hvis noe går galt…). Sett opp noen kjegler eller noe og lag et T-kryss. Sett deg så inn i bilen og kjør igjennom krysset med din vanlige kjørestil, men øv deg på å bruke venstre fot på bremsen, altså ikke begynn med teknikken umiddelbart, men øv deg på å bremse med venstre fot. Du kan nemlig ikke lære kunsten å venstrebremse før du venner din venstre fot til å bruke bremsen. Siden du sannsynligvis aldri har bremset med venstre fot før, kan vi sammenligne det å bruke venstre fot på bremsen med å forsøke å skrive med høyre hånd når man er venstrehendt. Derfor må du lære venstrefoten å bruke bremsen før du kan lære skikkelig venstrebremsingsteknikk. Når du føler du har lært venstrebremsing, er det på tide å hoppe i det. Tenk igjennom på forhånd hva du ønsker å oppnå, og sett fart. Kjør inn i svingen og balanser bilen med venstrebrems og pådrag samtidig. Hvis du gjør det riktig, vil du føle at bakparten på bilen begynner å drifte ut mot ytterkant av svingen. Når da bilens front peker i den retningen du ønsker, slipp opp bremsen og gi ekstra gass. Har du gjort ting riktig er du nå rimelig overrasket over hvordan bilen nærmest ble slynget ut av svingen med godt grep og driv. Men tørk det fårete fliret av fjeset ditt og prøv igjen. Og igjen. Og igjen, inntil du føler at du kan stoppe og starte sladden mot ytterkant som du ønsker. Voila, du mester Venstrebremsing !
Øvelse gjør mester:
De første gangene du forsøker øvelsen over, vil du trolig oppleve at bilen bremser, og ikke mye mer. Forsøk da å bruke mindre bremsetrykk. Du vil bli overrasket over hvor lite bremsetrykk du egentlig trenger. Og husk at du må svinge inn i svingen før du bremser. Selvsagt skal du ikke bare slenge bilen inn i svingen, du må ha redusert farten før du kommer til den, men etter at du har bremset for svingen og valgt riktig gir må du slippe opp litt for å styre bilen inn. Låste hjul styrer som kjent ikke. Og etter en stund, når du er lei av å bare svinge venstre eller høyre i T-krysset vårt, bygg så om til en S-sving, med kombinasjonen venstre-høyre eller motsatt, og forsøk å bringe med deg mest mulig fart igjennom begge svingene. Husk at hver sving må behandles separat, og at du må gå av bremsen for å få svingt inn i svingene. Når du trener på dette, og etter en stund mestrer det, vil du oppdage at du har oppnådd en bilkontroll som du ikke trodde var mulig! Teknikken gjør det mulig å kjøre både raskere og ikke minst tryggere gjennom sving. Så forsøk, og gi ikke opp hvis du synes det er vanskelig, forsett å prøve og du vi snart oppleve at teknikken sitter og blir enkel å bruke.
Lykke til !
(Oversatt fra artikkel av Ed Brennan 1995, http://www.rallyracingnews.com, Copyright)

Venstrebremsing med FWD
Teorien:
Når man kjører en bil med pådrag uten å bremse, vil den understyre når man vrir fremhjulene. For å unngå dette bruker man teknikken med venstrebrems for å flytte bremsebalansen til bakakselen. Ved å bruke en kombinasjon mellom gass og brems kan du bytte mellom overstyring, nøytral styring og understyring. Hvordan forklares under her:
Vektforflytning:
Tenk etter et lite øyeblikk. Når du står på gassen, hvilken vei beveger da kroppen din seg? Jo, bakover mot bakhjulene! Og hva skjer når du bremser? Jo kroppen forsøker å flytte seg fremover. Dette er enkelt fortalt vektforflytning. Når vi bruker disse basiskunnskapene om vektforflytning sammen med gassing og venstrebrems, er det mye enklere å oppnå kontroll i ett rally når det uventete skjer (hvilket alltid skjer…..)
Hvordan virker det?
Bremsebalanse i en vanlig bil er av sikkerhetsgrunner alltid med mest trykk på forhjulene. Hvis du noen gang på våt vei i sving har dradd opp håndbrekket, for så å snurre rundt, forstår du hvorfor biler opprinnelig bygges slik. Det du gjorde var å overstyre bremsebalansen og legge mest effekt på bakakselen, og resultatet av dette er IKKE det bestemor i sin Toyota ønsker å oppleve på sin vei til og fra supermarkedet. Men som rallysjåfører ønsker vi å bruke dette. Ett middel for å oppnå en annen bremsebalanse, er å montere en justeringsventil / pedalboks, noe som gir et bedre utgangspunkt og er meget bra til banekjøring, men ikke optimalt til rally, da det er litt vrient å vri på ett justeringshjul midt i en sving når grepet plutselig forandrer seg fra glatt til bra, eller motsatt.
Løsningen er Venstrebremsing:
Når du mestrer venstrebremsing, kan du når veigrepet forandrer seg enkelt forandre bremsebalansen (og dermed overstyre/understyre) ved å gi gass eller å bremse samtidig. Dette kalles også modulering. Eksempel: Når du er i en sving og hekken på bilen begynner å skli ut mer enn du ønsker, bør du lette litt på bremsetrykket og gi litt mer gass. Dette vil forandre overstyringen din til understyring, og du kontrollerer svingen bedre. Også det motsatte er riktig, hvis svingen plutselig nyper kan du skape overstyring ved å bremse litt mer mens du fortsatt holder gass. Med 100% treff oppnår du også helt nøytral styring, og bilen går dit du vil.
Hvorfor virker det ?
Ett dekk har 100% av det mulig oppnåelige grep når det ruller beint frem uten å akselerere eller retardere(bremse). Når du forandrer noen av disse faktorene vil dekkene som blir påvirket miste grep. Når man da bruker bremsing og gassing om hverandre på en fremhjulstrukket bil, vil to ting skje. 1: Forhjulene fortsetter å rotere. 2: Bakhjulene vil forsøke å låse. Hvis du da befinner deg i sving vil bakakselen da begynne å skli mot ytterkant av svingen. For å kontrollere denne sladden må du da slippe opp litt bremsetrykk og gi mer gass. (som tidligere forklart vil dette stoppe sladden og skape understyring).
Dette var teorien, hva nå med praksis?
Dette må du prøve. Den morsomme delen er nemlig å kjøre bilen. Finn ett trygt sted å øve, f.eks en gruslagt parkeringsplass (uten trær!) eller hvis du bor i innlandet, ett frossent vann. Det siste er ideelt fordi det er såpass glatt at ting skjer i lav hastighet (mindre konsekvenser hvis noe går galt…). Sett opp noen kjegler eller noe og lag et T-kryss. Sett deg så inn i bilen og kjør igjennom krysset med din vanlige kjørestil, men øv deg på å bruke venstre fot på bremsen, altså ikke begynn med teknikken umiddelbart, men øv deg på å bremse med venstre fot. Du kan nemlig ikke lære kunsten å venstrebremse før du venner din venstre fot til å bruke bremsen. Siden du sannsynligvis aldri har bremset med venstre fot før, kan vi sammenligne det å bruke venstre fot på bremsen med å forsøke å skrive med høyre hånd når man er venstrehendt. Derfor må du lære venstrefoten å bruke bremsen før du kan lære skikkelig venstrebremsingsteknikk. Når du føler du har lært venstrebremsing, er det på tide å hoppe i det. Tenk igjennom på forhånd hva du ønsker å oppnå, og sett fart. Kjør inn i svingen og balanser bilen med venstrebrems og pådrag samtidig. Hvis du gjør det riktig, vil du føle at bakparten på bilen begynner å drifte ut mot ytterkant av svingen. Når da bilens front peker i den retningen du ønsker, slipp opp bremsen og gi ekstra gass. Har du gjort ting riktig er du nå rimelig overrasket over hvordan bilen nærmest ble slynget ut av svingen med godt grep og driv. Men tørk det fårete fliret av fjeset ditt og prøv igjen. Og igjen. Og igjen, inntil du føler at du kan stoppe og starte sladden mot ytterkant som du ønsker. Voila, du mester Venstrebremsing !
Øvelse gjør mester:
De første gangene du forsøker øvelsen over, vil du trolig oppleve at bilen bremser, og ikke mye mer. Forsøk da å bruke mindre bremsetrykk. Du vil bli overrasket over hvor lite bremsetrykk du egentlig trenger. Og husk at du må svinge inn i svingen før du bremser. Selvsagt skal du ikke bare slenge bilen inn i svingen, du må ha redusert farten før du kommer til den, men etter at du har bremset for svingen og valgt riktig gir må du slippe opp litt for å styre bilen inn. Låste hjul styrer som kjent ikke. Og etter en stund, når du er lei av å bare svinge venstre eller høyre i T-krysset vårt, bygg så om til en S-sving, med kombinasjonen venstre-høyre eller motsatt, og forsøk å bringe med deg mest mulig fart igjennom begge svingene. Husk at hver sving må behandles separat, og at du må gå av bremsen for å få svingt inn i svingene. Når du trener på dette, og etter en stund mestrer det, vil du oppdage at du har oppnådd en bilkontroll som du ikke trodde var mulig! Teknikken gjør det mulig å kjøre både raskere og ikke minst tryggere gjennom sving. Så forsøk, og gi ikke opp hvis du synes det er vanskelig, forsett å prøve og du vi snart oppleve at teknikken sitter og blir enkel å bruke.
Lykke til !
(Oversatt fra artikkel av Ed Brennan 1995, http://www.rallyracingnews.com, Copyright)
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
Re: Venstrebremsing:)
Så den andre artikkelen, også fra www.rally.no :
Mer informasjon om venstrebremsing, denne gang også for bakhjulstrekk:
Venstrebremsing med FWD og RWD
Rauno Altonen, Europamester I rally 1965, intervjues om den høyst spesielle teknikken han benytter i rallysporet, i begge typer biler:
Spørsmål: Hver gang rallyentusiaster kommer sammen for tiden, synes det som om temaet dreier seg rundt fenomenet Venstrebremsing. Denne teknikken assosieres ofte med skandinaviske og spesielt finske sjåfører, og det antas at disse sjåførenes bruk av denne teknikk er en av grunnene til at de for tiden synes uslåelige i internasjonale rally. Hvordan hørte du om det første gang?
Svar: Jeg hørte ett rykte om att de store gutta med Erik "Karlsson på taket" brukte venstrebremsing, men ingen forstod seg på det eller ville fortelle om det. Erik sjøl påstod han ikke brukte det, så enden på visa ble at jeg måtte lære meg det selv. I begynnelsen gjorde det meg mye tregere, fordi at selv om teknikken ikke er enkel, er den veldig praktisk, nesten for god å bruke. Hvis du i panikk finner ut at du har kommet for fort inn i en sving (ja, du får litt panikk rett før hver sving du ikke har en mestringsfølese på), er det veldig enkelt for deg å bruke denne teknikken unødvendig. Det blir rett og slett en "uvane", som du taper tid på. Men med mye øvelse har jeg nå mestret venstrebremsing.
Spørsmål: Fungerer ikke teknikken best på FWD? Det påstås at det er lite vits for RWD?
Svar: Nei da, begge biltyper har bruk for teknikken, men fordelene er noe forskjellige.
Spørsmål: Da bør vi behandle dem separat, spesielt siden bilens reaksjon er så forskjellig i sving. Generelt sett kan man si at fremhjulstrekk vil understyre mens bakhjulstrekk vil overstyre og det er bakenden som vil slippe når man kommer inn i svingen for fort. La oss starte med FWD, siden du har hatt så gode erfaringer med Mini Cooper S (FWD). Og la oss understreke at vi i hele denne artikkelen snakker om å kjøre inn i svinger alt for fort, og i hastigheter som enhver normal landeveissjåfør ikke er i nærheten av. Når du er ute på SS, hvordan angriper du da svingene:
Svar: Noen deltakere setter alltid bilen opp sideveis foran en sving, ref Roger Clark. Dette er effektivt for å redusere hastigheten raskt i det siste mulige øyeblikk, og så ser det tøfft ut hvis man er tilskuer. Men når man kjører fort i på ukjente veier ser 9 av 10 svinger krappere ut enn de er i virkeligheten. Så min teknikk er ganske enkelt å kjøre inn i hver sving litt raskere enn det som synes maksimalt for svingen. Dette betyr i praksis at 9 av 10 svinger går helt fint, mens i den 10. kjører jeg for fort. I det øyeblikket jeg oppdager at jeg kjører for fort er det alt for sent å sette opp bilen. Jeg kommer til å kjøre av. Bilen understyrer og jeg er på vei til skogs, men jeg beholder gasspedalen inntrykt og forandrer ikke styreretning med rattet. Meget raskt trykker jeg venstre fot hardt på bremsen, og slipper opp. Bare ett raskt tramp. Dette sørger for at bakhjulene låses mens fremhjulene driver fortsatt. Låste hjul har lite grep, så bakenden på bilen begynner da å drifte ut mot yttersving, slik at bilen vrir seg rundt sin egen akse. Dermed kan du fortsette på veien gjennom svingen i stedet for å havne i grøfta. Jeg kunne selvsagt også gjort dette med håndbrekket, men det er sjelden tid til å ta hånda av rattet og ned på brekket. Håndbrekket er også sjelden like effektivt.
Spørsmål: Så alt dette skjer utrolig fort, hele greia tar brøkdelen av ett sekund?
Svar: Helt klart. Dette betyr at du konstant må ha venstre fot i beredskap, og dermed blir det en fristelse å konstant bruke denne teknikken. Jeg pleier å si at hvis du har en rival som du kjemper om sekunder med i rallyløypa, så bør du lære ham å venstrebremse. Han vil neppe plage deg mer den sesongen! Når det blir så enkelt å redusere hastigheten din til ett hvert tidspunkt, begynner mange å legge seg til teknikken også på rakene, og de bremser for hardt og taper tid, i hver sving! I tillegg har jeg hørt om tilfeller der bremsene var oppbrukt etter 33 km fordi teknikken ble misbrukt. Når nybegynnere skal lære seg venstrebrems glemmer mange sjåfører å slippe opp gassen på rakstrekkene mens de bremser seg inn til svingen. Dette er helt sprøtt, og gir deg i tillegg feil bremsebalanse samtidig som bilens vekt kastes forover. Så jeg anbefaler nybegynnere å bremse med høyre fot inn til svingen for så å flytte venstre fot over fra clutch til brems når man begynner å akselerere igjennom sving. Slik er man klar hvis man plutselig får behov for å sette ut rompa. Etter hvert som man blir sin teknikk bevisst kan man så gå over til også å bruke venstre fot under innbremsning til sving, slik jeg gjør.
Spørsmål: Ok, da vil jeg gjerne vite hvordan man kan bruke venstrebremsing på en bakhjulstrekker? Igjen kommer du alt for fort inn i svingen, og hva gjør du?
Svar: Vanligvis vil man få bilen til å slippe litt før man går inn i en sving. Jeg er imot å overstyre biler fullstendig ved å gå alt for sterkt ut med hekken. La oss si at bilen er perfekt, den verken understyrer eller overstyrer, men er helt nøytral. Når du går fullt på gassen rett før svingen har du en lett overstyring/sladd. Så finner du ut at du har feilbedømt svingen, det går for fort og hekken kommer mer og mer ut. Du korrigerer ved å ratte motsatt vei, og snart vil rattet befinne seg ved fullt utslag. Du har ikke mer å gå på. Så vil bilen begynne å snurre. Akkurat her er det venstrebremsing kommer inn. Rett før du oppnår fullt rattutslag, fortsatt med full gass, tramper du venstrefoten på bremsepedalen nokså hardt. Fremhjulene låser seg og sklir, og fronten på bilen går ut i svingen og stiller seg i riktig retning for utgangen.
Spørsmål: Faktisk nøyaktig motsatt av hva man gjør med en fremhjulstrekker ?
Svar: Ja, men det er også flere fordeler. Når man sladder/sklir kontrollert med likt grep på alle 4 hjul, vil ofte innerhjulet løfte seg. Hvis man da ikke har en differensialsperre vil innerhjulet umiddelbart begynne å spinne, og all drivkraft på det andre hjulet vil forsvinne. Bruker man da venstre fot på bremsen vil det indre hjulet stoppe å spinne og sende mer krefter til det ytre hjulet. Det høres kanskje rart ut men det er sant. Og enda en fordel, som gjelder alle typer biler, er at når man venstrebremser vil det oppstå en vridning i hjluopphenget som gjør at alle ledd låses og blir stivere. Dermed blir bilen mer stabil, og man får mindre sprett/rotasjon. Det er en meget viktig forskjell!
Spørsmål: Har du noen råd til den vanlige billist som gjerne vil lære seg å utnytte venstrebremsingsteknikk?
Svar: Som jeg har forsøkt å forklare, er dette en teknikk som er relativt vanskelig å mestre. En venn av meg fra Finland skulle forsøke det i en sving en gang, han landet i ett tre. En annen Engelsk kar eksperimentere mens han kjørte i vanlig trafikk, og kjørte rett i hekken på en veldig stor og rød buss. Jeg anbefaler derfor alle som ønsker å prøve venstrebremsing å oppsøke ikke trafikkerte steder langt fra folk og andre biler, ellers kan dere risikere å få noen stygge overraskelser!
(oversatt fra Goblins Gazette Vol. II, No.4, Des68/Jan 69)
http://www.rally.no
http://www.andreasmikkelsen.com
Mer informasjon om venstrebremsing, denne gang også for bakhjulstrekk:
Venstrebremsing med FWD og RWD
Rauno Altonen, Europamester I rally 1965, intervjues om den høyst spesielle teknikken han benytter i rallysporet, i begge typer biler:
Spørsmål: Hver gang rallyentusiaster kommer sammen for tiden, synes det som om temaet dreier seg rundt fenomenet Venstrebremsing. Denne teknikken assosieres ofte med skandinaviske og spesielt finske sjåfører, og det antas at disse sjåførenes bruk av denne teknikk er en av grunnene til at de for tiden synes uslåelige i internasjonale rally. Hvordan hørte du om det første gang?
Svar: Jeg hørte ett rykte om att de store gutta med Erik "Karlsson på taket" brukte venstrebremsing, men ingen forstod seg på det eller ville fortelle om det. Erik sjøl påstod han ikke brukte det, så enden på visa ble at jeg måtte lære meg det selv. I begynnelsen gjorde det meg mye tregere, fordi at selv om teknikken ikke er enkel, er den veldig praktisk, nesten for god å bruke. Hvis du i panikk finner ut at du har kommet for fort inn i en sving (ja, du får litt panikk rett før hver sving du ikke har en mestringsfølese på), er det veldig enkelt for deg å bruke denne teknikken unødvendig. Det blir rett og slett en "uvane", som du taper tid på. Men med mye øvelse har jeg nå mestret venstrebremsing.
Spørsmål: Fungerer ikke teknikken best på FWD? Det påstås at det er lite vits for RWD?
Svar: Nei da, begge biltyper har bruk for teknikken, men fordelene er noe forskjellige.
Spørsmål: Da bør vi behandle dem separat, spesielt siden bilens reaksjon er så forskjellig i sving. Generelt sett kan man si at fremhjulstrekk vil understyre mens bakhjulstrekk vil overstyre og det er bakenden som vil slippe når man kommer inn i svingen for fort. La oss starte med FWD, siden du har hatt så gode erfaringer med Mini Cooper S (FWD). Og la oss understreke at vi i hele denne artikkelen snakker om å kjøre inn i svinger alt for fort, og i hastigheter som enhver normal landeveissjåfør ikke er i nærheten av. Når du er ute på SS, hvordan angriper du da svingene:
Svar: Noen deltakere setter alltid bilen opp sideveis foran en sving, ref Roger Clark. Dette er effektivt for å redusere hastigheten raskt i det siste mulige øyeblikk, og så ser det tøfft ut hvis man er tilskuer. Men når man kjører fort i på ukjente veier ser 9 av 10 svinger krappere ut enn de er i virkeligheten. Så min teknikk er ganske enkelt å kjøre inn i hver sving litt raskere enn det som synes maksimalt for svingen. Dette betyr i praksis at 9 av 10 svinger går helt fint, mens i den 10. kjører jeg for fort. I det øyeblikket jeg oppdager at jeg kjører for fort er det alt for sent å sette opp bilen. Jeg kommer til å kjøre av. Bilen understyrer og jeg er på vei til skogs, men jeg beholder gasspedalen inntrykt og forandrer ikke styreretning med rattet. Meget raskt trykker jeg venstre fot hardt på bremsen, og slipper opp. Bare ett raskt tramp. Dette sørger for at bakhjulene låses mens fremhjulene driver fortsatt. Låste hjul har lite grep, så bakenden på bilen begynner da å drifte ut mot yttersving, slik at bilen vrir seg rundt sin egen akse. Dermed kan du fortsette på veien gjennom svingen i stedet for å havne i grøfta. Jeg kunne selvsagt også gjort dette med håndbrekket, men det er sjelden tid til å ta hånda av rattet og ned på brekket. Håndbrekket er også sjelden like effektivt.
Spørsmål: Så alt dette skjer utrolig fort, hele greia tar brøkdelen av ett sekund?
Svar: Helt klart. Dette betyr at du konstant må ha venstre fot i beredskap, og dermed blir det en fristelse å konstant bruke denne teknikken. Jeg pleier å si at hvis du har en rival som du kjemper om sekunder med i rallyløypa, så bør du lære ham å venstrebremse. Han vil neppe plage deg mer den sesongen! Når det blir så enkelt å redusere hastigheten din til ett hvert tidspunkt, begynner mange å legge seg til teknikken også på rakene, og de bremser for hardt og taper tid, i hver sving! I tillegg har jeg hørt om tilfeller der bremsene var oppbrukt etter 33 km fordi teknikken ble misbrukt. Når nybegynnere skal lære seg venstrebrems glemmer mange sjåfører å slippe opp gassen på rakstrekkene mens de bremser seg inn til svingen. Dette er helt sprøtt, og gir deg i tillegg feil bremsebalanse samtidig som bilens vekt kastes forover. Så jeg anbefaler nybegynnere å bremse med høyre fot inn til svingen for så å flytte venstre fot over fra clutch til brems når man begynner å akselerere igjennom sving. Slik er man klar hvis man plutselig får behov for å sette ut rompa. Etter hvert som man blir sin teknikk bevisst kan man så gå over til også å bruke venstre fot under innbremsning til sving, slik jeg gjør.
Spørsmål: Ok, da vil jeg gjerne vite hvordan man kan bruke venstrebremsing på en bakhjulstrekker? Igjen kommer du alt for fort inn i svingen, og hva gjør du?
Svar: Vanligvis vil man få bilen til å slippe litt før man går inn i en sving. Jeg er imot å overstyre biler fullstendig ved å gå alt for sterkt ut med hekken. La oss si at bilen er perfekt, den verken understyrer eller overstyrer, men er helt nøytral. Når du går fullt på gassen rett før svingen har du en lett overstyring/sladd. Så finner du ut at du har feilbedømt svingen, det går for fort og hekken kommer mer og mer ut. Du korrigerer ved å ratte motsatt vei, og snart vil rattet befinne seg ved fullt utslag. Du har ikke mer å gå på. Så vil bilen begynne å snurre. Akkurat her er det venstrebremsing kommer inn. Rett før du oppnår fullt rattutslag, fortsatt med full gass, tramper du venstrefoten på bremsepedalen nokså hardt. Fremhjulene låser seg og sklir, og fronten på bilen går ut i svingen og stiller seg i riktig retning for utgangen.
Spørsmål: Faktisk nøyaktig motsatt av hva man gjør med en fremhjulstrekker ?
Svar: Ja, men det er også flere fordeler. Når man sladder/sklir kontrollert med likt grep på alle 4 hjul, vil ofte innerhjulet løfte seg. Hvis man da ikke har en differensialsperre vil innerhjulet umiddelbart begynne å spinne, og all drivkraft på det andre hjulet vil forsvinne. Bruker man da venstre fot på bremsen vil det indre hjulet stoppe å spinne og sende mer krefter til det ytre hjulet. Det høres kanskje rart ut men det er sant. Og enda en fordel, som gjelder alle typer biler, er at når man venstrebremser vil det oppstå en vridning i hjluopphenget som gjør at alle ledd låses og blir stivere. Dermed blir bilen mer stabil, og man får mindre sprett/rotasjon. Det er en meget viktig forskjell!
Spørsmål: Har du noen råd til den vanlige billist som gjerne vil lære seg å utnytte venstrebremsingsteknikk?
Svar: Som jeg har forsøkt å forklare, er dette en teknikk som er relativt vanskelig å mestre. En venn av meg fra Finland skulle forsøke det i en sving en gang, han landet i ett tre. En annen Engelsk kar eksperimentere mens han kjørte i vanlig trafikk, og kjørte rett i hekken på en veldig stor og rød buss. Jeg anbefaler derfor alle som ønsker å prøve venstrebremsing å oppsøke ikke trafikkerte steder langt fra folk og andre biler, ellers kan dere risikere å få noen stygge overraskelser!
(oversatt fra Goblins Gazette Vol. II, No.4, Des68/Jan 69)
http://www.rally.no
http://www.andreasmikkelsen.com
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"