Jeg finner ikke noe i linken om det?TurboLars N383 skrev:Det er desverre ikke noe vanlige mann i gata kan gjøre
Kun verksteder som er godkjent til å drive med oppbygging av vrak etc
Import av SAAB 900
Moderator: Moderatorer
Re: Import av SAAB 900
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Karosseribytte kan man gjøre som privatperson også men skadebilen må være en bil som det ikke har blitt utbetalt noen erstatning for.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Så da er det altså bare å finne en vraket 9-5 uten kasko!
Høres ut som en plan.
Høres ut som en plan.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Tor N12 skrev:Karosseribytte kan man gjøre som privatperson også men skadebilen må være en bil som det ikke har blitt utbetalt noen erstatning for.
neida, et karosseriverksted må stå ansvarlig for byttet og søknaden og slikt:) At man kanskje kan kjøre en avtale med verkstedet, om at de står ansvarlig men at man selv bygger om, er sikkert fullt mulig. Dessuten har det ingenting å si om det har blitt utbetalt erstatning for skadebilen. Men du får ikke skilter på den nye før den gamle er levert til opphogging (naturligvis etter at du har skrudd av alt du tror du kan få bruk for

Jeg kan det meste om slikt karosseribytte nå føler jeg, har tross alt vært igjennom papirmølla og gått i etpar feller selv:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Da må det være forandringer på de reglene nå i det siste. Den Aeroen Peter har kjenner jo jeg historien på. Det var jo i utgangspunktet en delebil som Morten N88 tok inn fra England. Den var nesten for bra til å hugges så det ble fjernet lite på den.. Så etter noen måneder så dukket det opp en taket 92-modell cs her på forumet, TGM(Nettellerannet) kjøpte denne og Mortens delebil og fikk godkjent karosseribytte på den. Det jeg vet fra den gangen er at han måtte vise vraket først for å få plombert de delene han skulle flytte over.. så måtte han bygge om og vise bilen igjen og når da vraket ble levert til hugging så fikk han registrert den nye. Ingen verksteder var inne i bildet den gangen i allefall.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
Vet at det har kommet endringer i reglene de siste årene ja, når du sier det nevnte han som foretok bytte på min bil noe om dette. Uansett var det ikke aktuelt for meg å gjøre jobben selv:)Tor N12 skrev:Da må det være forandringer på de reglene nå i det siste. Den Aeroen Peter har kjenner jo jeg historien på. Det var jo i utgangspunktet en delebil som Morten N88 tok inn fra England. Den var nesten for bra til å hugges så det ble fjernet lite på den.. Så etter noen måneder så dukket det opp en taket 92-modell cs her på forumet, TGM(Nettellerannet) kjøpte denne og Mortens delebil og fikk godkjent karosseribytte på den. Det jeg vet fra den gangen er at han måtte vise vraket først for å få plombert de delene han skulle flytte over.. så måtte han bygge om og vise bilen igjen og når da vraket ble levert til hugging så fikk han registrert den nye. Ingen verksteder var inne i bildet den gangen i allefall.
For å feie all tvil til side, slenger jeg ved en link http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... anguage=NO. Her fant jeg imildertid ingenting om at et karosseriverksted måtte stå for søknaden, men er ganske sikker på at det er tilfelle:)
mvh oddi
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
ein kamerat tok rammebytte på sin Chevy for et par år siden og måtte gjøre som Tor beskriver.Tor N12 skrev:Da må det være forandringer på de reglene nå i det siste. Den Aeroen Peter har kjenner jo jeg historien på. Det var jo i utgangspunktet en delebil som Morten N88 tok inn fra England. Den var nesten for bra til å hugges så det ble fjernet lite på den.. Så etter noen måneder så dukket det opp en taket 92-modell cs her på forumet, TGM(Nettellerannet) kjøpte denne og Mortens delebil og fikk godkjent karosseribytte på den. Det jeg vet fra den gangen er at han måtte vise vraket først for å få plombert de delene han skulle flytte over.. så måtte han bygge om og vise bilen igjen og når da vraket ble levert til hugging så fikk han registrert den nye. Ingen verksteder var inne i bildet den gangen i allefall.
Det han fekk beskjed om va at i utgangspunktet så måtte den "nye" bilen vær prikk lik den som var skadet inkl farge men at de ikke va så pirkete.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Ok, farge spiller ihvertfall ingen rolle. Ikke utstyr ellers heller:) jeg kunne lett ha tatt inn en bil med f.eks. as2 og stoffseter, men selve karosseriet måtte være likt. mao måtte det være en sedan. Tror faktisk det hadde funka med en facelift 9-5 også, men da blir ombyggingen dyrere og mer omfattende. Forresten så driver jo han som bygde bilen min å bygger om vrakede norske 9-5'er, henter inn aero og setter kjip motor over, og bytter tilbake når bilen er godkjent:)Frode N073 skrev:ein kamerat tok rammebytte på sin Chevy for et par år siden og måtte gjøre som Tor beskriver.Tor N12 skrev:Da må det være forandringer på de reglene nå i det siste. Den Aeroen Peter har kjenner jo jeg historien på. Det var jo i utgangspunktet en delebil som Morten N88 tok inn fra England. Den var nesten for bra til å hugges så det ble fjernet lite på den.. Så etter noen måneder så dukket det opp en taket 92-modell cs her på forumet, TGM(Nettellerannet) kjøpte denne og Mortens delebil og fikk godkjent karosseribytte på den. Det jeg vet fra den gangen er at han måtte vise vraket først for å få plombert de delene han skulle flytte over.. så måtte han bygge om og vise bilen igjen og når da vraket ble levert til hugging så fikk han registrert den nye. Ingen verksteder var inne i bildet den gangen i allefall.
Det han fekk beskjed om va at i utgangspunktet så måtte den "nye" bilen vær prikk lik den som var skadet inkl farge men at de ikke va så pirkete.
mvh oddi
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Går ledningsnettet om hverandre på de forskjellige 9-5motorene ? Eller er dette en så stor jobb som det høres ut som ?oddi N108 skrev: Forresten så driver jo han som bygde bilen min å bygger om vrakede norske 9-5'er, henter inn aero og setter kjip motor over, og bytter tilbake når bilen er godkjent:)
mvh oddi
Karosseribytte er jo en flott måte å få seg en forholdsvis billigere "ny"bil på og lønner seg vel bare på nyere biler som har en viss verdi skulle jeg tro . Ihvertfall hvis man gjør dette kun for å selge unna og tjene penger på dette . Er mange som lever av å bygge opp både vrak og foreta karosseribytter . Gjør man seg litt stor på dette er det MYE penger å hente .
Kunne godt tenke meg å tatt et karosseriskift selv , men Saab vrak vokser ikke på trær i motsetning til VAG , Merce og BMW

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Innenfor samme årsmodell; ja, så lenge rattet sitter på samme side i begge bilene.TurboLars N383 skrev:Går ledningsnettet om hverandre på de forskjellige 9-5motorene ?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg vet om en kar som har drevet mye med "karosseribytter" tidligere, men han tok stort sett bare for seg de tallene som er stanset inn i karosseriet et par steder...

Tja, gi meg 10 minutter så skal jeg klare å ordne et vrak...TurboLars N383 skrev:men Saab vrak vokser ikke på trær i motsetning til VAG , Merce og BMW

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Ja, det er det mange har sagt til meg også. Og ja det er mulig. For er bare hvis du skal ha norske skilter på den du trenger å betale engangsavgift. Hvis det er som en delebil betaler du bare 25% av det du kjøpte bilen for, hvis du skal gjøre det lovligt. Men kjenner mange som bare har reist over og hentet seg et vrak til en billig penge og bare tatt det over uten å betale de 25 %.
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
Tja, var forskjeller fra min gamle 98 til 99 ihvertfall, men dette vet vel ingvar mer om enn meg:) Nå tok jo dette karosseribyttet ca et halvt år med alt av papirer fra toll og biltilsyn, også var vel ikke mekanikern så kjapp heller (selvom selve jobben kun tok etpar dager), dessuten tok det ganske lang tid før jeg ble ordentlig fornøyd, hadde fått bytta de slitedelene jeg ville osv. Ble gjort ganske grundig dette her, så det kostet nok endel, men så fikk jeg bilen slik jeg ville ha den også:) Om det lønte seg i kroner og øre er jeg imidlertid usikker på. Hvis man skal få dette til å lønne seg skikkelig bør nok bilen ha vært etpar hakk nyere enn min, + at man da bør hente en aero fra sverige, og bruke en knust linear f.eks.. Når man har fått godkjent byttet med aero-karosseri og 2.0t motor, bytter man jo bare hele sulamitten tilbake:) Da har man riktignok en kjip linear i vognkortet, mens man har en aero-bil. Så får hver enkelt avgjøre om det er verdt det å ha en bil med 100 hk mer enn det man skal ha ihht vognkort:)TurboLars N383 skrev:Går ledningsnettet om hverandre på de forskjellige 9-5motorene ? Eller er dette en så stor jobb som det høres ut som ?oddi N108 skrev: Forresten så driver jo han som bygde bilen min å bygger om vrakede norske 9-5'er, henter inn aero og setter kjip motor over, og bytter tilbake når bilen er godkjent:)
mvh oddi
Karosseribytte er jo en flott måte å få seg en forholdsvis billigere "ny"bil på og lønner seg vel bare på nyere biler som har en viss verdi skulle jeg tro . Ihvertfall hvis man gjør dette kun for å selge unna og tjene penger på dette . Er mange som lever av å bygge opp både vrak og foreta karosseribytter . Gjør man seg litt stor på dette er det MYE penger å hente .
Kunne godt tenke meg å tatt et karosseriskift selv , men Saab vrak vokser ikke på trær i motsetning til VAG , Merce og BMW
mvh oddi
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
Da får du ikke brukt den som karosseribyttebil:) trafikkstasjonen forlanger å se tollpapirene på bilen du har hentet fra utlandet. Tar jeg ikke feil er det disse papirene som kreves for å få bilen godkjent:saab-900-turbo skrev:Ja, det er det mange har sagt til meg også. Og ja det er mulig. For er bare hvis du skal ha norske skilter på den du trenger å betale engangsavgift. Hvis det er som en delebil betaler du bare 25% av det du kjøpte bilen for, hvis du skal gjøre det lovligt. Men kjenner mange som bare har reist over og hentet seg et vrak til en billig penge og bare tatt det over uten å betale de 25 %.
tollpapirer
vrakmelding fra norsk bil
søknad
bekreftelse fra politiet/forsikringsselskap/takstmann om at bilen faktisk har vært med i en ulykke
gammelt utenlandsk vognkort (noe usikker på dette)
Kan være mer også. Jeg glemte vrakmelding fra den norske bilen, og i utgangspunktet ville ikke bilsakyndige kikke på bilen engang, men jeg satte frem dådyrøyne og lovet å fakse vrakmeldinga dagen etter:)
moralen er ihvertfall: Ta gjerne med et papir for mye enn et for lite!
mvh oddi
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Det hørtes interessant utEdHunter N815 skrev:Tja, gi meg 10 minutter så skal jeg klare å ordne et vrak...TurboLars N383 skrev:men Saab vrak vokser ikke på trær i motsetning til VAG , Merce og BMW

Jeg sa ikke at det ikke finnes , men det er langt mellom de som er noe å ha . Man gjør jo ikke de store pengene på en ng900 eller en tidlig og9-3 eller en gammel 9-5 for den saks skyld

Bare ikveld vet jeg om 3-4Saabvrak til salgs , mens det er 60-70tyske feks , nye kommer til hver dag .
STCN #383