Stemmer man RødGrønt...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Stemmer man RødGrønt...

Legg inn av Andreas N1194 » 17 nov 2009, 16:37

Singsaker skrev:
Andreas N1174 skrev:
Du misforstår, jeg ønsker jo mer USA-retning på helsevesenet, og tro meg, det kommer. Ellers får man ta den "trengende-debatten" ved en annen korsvei, selv er jeg for ultralyd under svangerskap, så man får valget om man vil fortsette et svangerskap ved eventuelle problemer...
Empati er en dyd.......

Husk at i land hvor kynismen dyrkes så vil ingen snu seg etter deg om du trenger hjelp.

Jeg synes det ok med privatisering av sykehus og skoler så lenge brukerne ikke forsyner seg av skattekassen, privat skoler hvor hver elev må betale 200.000-300.000,- pr år, sykehus hvor en hjerteoperasjon koster 2millioner, evt du betaler 100.000 i forsikring for familien pr år samt egenandeler på 20-30 tusen for operasjoner, samt at de som har skavanker får reservasjoner.
For ikke å glemme private veier som man betaler bomavgift på forever.......
Godt å se at vi er enige da! Jeg kunne ikke sagt det bedre selv :D Problemet er at vi i norge beskattes dyrt og hellig for å få et helsevesen som i realiteten skulle fungert, veier som i realiteten skulle vært bra og skole som skulle vært mer enn middelmådig. Desverre ender vi opp med å gå på Volvat for å få gjort det man skal gjøre (privat), sende barna til de bedre skolene (privat), og håpe på mer veifinansiering (da får vi hvertfall veier)...

Enhver er sin egen lykkes smed! Derfor blir jeg lei meg av at i Norge så er enhver utstyrt med et sugerør inn i statskassa istedet..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 17 nov 2009, 16:40

Andreas N1194 skrev:
Singsaker skrev:
Andreas N1194 skrev: USA har også 250 mill folk da. Vi kunne gjort tankeeksperimentet om at vi hadde brukt norsk offentlig byrokrati på det nevnte amerikaske scenariet ditt, da tror jeg ikke at det hadde blitt så mye bedre. Vi har jo som sagt en altfor stor offentlig sektor, og når NAV søler bort 1/3 av statsbudsjettet hvert år så ser jeg med redsel mot den dagen vi ikke har mer olje...Stakkars folk da, da må de jo faktisk begynne å jobbe! ;)
USA har godt over 300 millioner innbyggere idag.

Du misser poenget, kanskje Norge og andre sosialistiske land med plan-økonomi slipper de problemene som USA har pga sine offentlige tjenster og velferd, totalprisen er også mye rimiligere.

Dere lærer ikke dette på Ingeniørstudiet vel............ :rofl:
Du misforstår, jeg ønsker jo mer USA-retning på helsevesenet, og tro meg, det kommer. Ellers får man ta den "trengende-debatten" ved en annen korsvei, selv er jeg for ultralyd under svangerskap, så man får valget om man vil fortsette et svangerskap ved eventuelle problemer...

Når jeg sier at du missforstår så er det at "snilismen" i Norge er billigere én jernhånden i USA. USA har mye mer sosiale problemer én Norge nettopp pga de tingene du lovpriser, det at vanlige folk ikke kan dra på sykehus eller til legen vil skape tilstander hvor du plutselig blir offer for en alvorlig kriminell handlig, hvor en person raner deg, eller som værre er, det kan hende i Norge idag, men oddsen er på din side idag. Skaper vi et samfunn hvor folk ramler utfor så er du mye nærmere den neste som blir utsatt for det utenkelige.

Alt er ikke perfekt i Norge men de alternativene du ser ut til å like vil ikke gi deg noen særlige fordeler på lang sikt, men man lærer ofte ikke før man er brent.

Jeg fikk en uzi i ansiktet av min nabo(det var ikke tilsiktet mot meg, men en annen norsk fjott som praplet i fyllla)
Samt at vi kom borti en situasjon utenfor en uteplass hvor noen AA(African American) hadde tatt frem gunnerne, de skjønte at vi var vennlige og begynte å flire med oss, vi var selfølgelig meget beruset!

Flere jeg ble kjent med, samt en sønn av en trener jeg hadde fikk idrettskarrieren ødelagt pga manglende forsikring, manglende dekning, reservasjon etc.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 17 nov 2009, 16:52

Andreas N1194 skrev:
Godt å se at vi er enige da! Jeg kunne ikke sagt det bedre selv :D Problemet er at vi i norge beskattes dyrt og hellig for å få et helsevesen som i realiteten skulle fungert, veier som i realiteten skulle vært bra og skole som skulle vært mer enn middelmådig. Desverre ender vi opp med å gå på Volvat for å få gjort det man skal gjøre (privat), sende barna til de bedre skolene (privat), og håpe på mer veifinansiering (da får vi hvertfall veier)...

Enhver er sin egen lykkes smed! Derfor blir jeg lei meg av at i Norge så er enhver utstyrt med et sugerør inn i statskassa istedet..
Du betaler ikke så mye mer i skatt i Norge kontra USA, bare at i USA må du kjøpe alt selv, du får knapt noe tilbake.

De private skolene gjør det ofte bedre på nasjonale prøver, men de slipper elever som er utfordrende, hva om ditt barn får ADHD med lærevansker, eller som ikke klarer å sitte i ro, skal han sparkes på gata?

Når det gjelder volvat så får de betalt av mine skattepenger for at du skal snike i køen, det liker ikke jeg som aldri har hatt helseproblemer. Du kan faktisk krangle med din lege for å få fart i sakene også!
Min sønn var på utredning hos pediatrikus, når han kom sa de at han var for syk til å bli vurdert, ny time ble satt opp og dobbel betaling of staten, skammelig, svindel(det koster ikke meg noe) Når de fikk betalt hvorfor kunne de ikke sjekke han for det som feilet han den dagen???

Det private systemet passer de som er fysisk godt bevart og de som er godt utrustet mellom ørene.

Iom at du har vært til volvat så er du kanskje ikke fysisk utrustet for selvbetaling av helsetjenster, for du aner ikke hva det koster, skatten vi betaler er en sammfunnsforsikring, hvor alle spleiser og enkeltmennesker slipper "the big bill"
Blir nesten det samme som når vi forsikrer hus, biler, barn, lønn mm :!:

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 17 nov 2009, 16:58

Singsaker skrev:
Når jeg sier at du missforstår så er det at "snilismen" i Norge er billigere én jernhånden i USA. USA har mye mer sosiale problemer én Norge nettopp pga de tingene du lovpriser, det at vanlige folk ikke kan dra på sykehus eller til legen vil skape tilstander hvor du plutselig blir offer for en alvorlig kriminell handlig, hvor en person raner deg, eller som værre er, det kan hende i Norge idag, men oddsen er på din side idag. Skaper vi et samfunn hvor folk ramler utfor så er du mye nærmere den neste som blir utsatt for det utenkelige.

Alt er ikke perfekt i Norge men de alternativene du ser ut til å like vil ikke gi deg noen særlige fordeler på lang sikt, men man lærer ofte ikke før man er brent.

Jeg fikk en uzi i ansiktet av min nabo(det var ikke tilsiktet mot meg, men en annen norsk fjott som praplet i fyllla)
Samt at vi kom borti en situasjon utenfor en uteplass hvor noen AA(African American) hadde tatt frem gunnerne, de skjønte at vi var vennlige og begynte å flire med oss, vi var selfølgelig meget beruset!

Flere jeg ble kjent med, samt en sønn av en trener jeg hadde fikk idrettskarrieren ødelagt pga manglende forsikring, manglende dekning, reservasjon etc.
Hehe, jeg forstår det godt, men prøver å få frem at den såkalte "velferdsstaten" om dagen kun er et stort sluk som svelger unna enorme summer penger, og at dette igjen ikke genererer noe revenue tilbake, der har vi det norske problemet. Vi er begge inneforstått med at den amerikanske drømmen er sabla fin for mange, men er man født fattig, så har man et problem! Likevel mener jeg som høyremann, at konkurranse gagner kunden/personen i gata, også på f.eks helseplanet.

Ellers må jeg flire litt når du trekker inn alle historiene dine, selv fikk jeg tipp topp behandling for 20.000 USD av et fysioteam da jeg rev av det siste leddbåndet i høyre ankel (de andre var tatt i norge). Jeg kunne ikke lovprise folka nok. Jeg betaler for min helse, og er veldig fornøyd med å bli møtt på den måten når jeg trenger noe, ikke den særnorske måten vi har det i det offentlige. Derfor har jeg fastlege hos et privat helseforetak i Trondheim også, av den enkle grunn at "ting er mer på stell" der.

Ellers hadde også vi drive-by-shooting i nabolaget, og det er ikke noe særlig uansett om du er rødgrønn eller gråblå..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 17 nov 2009, 17:11

Andreas N1194 skrev:
Singsaker skrev:

Hehe, jeg forstår det godt, men prøver å få frem at den såkalte "velferdsstaten" om dagen kun er et stort sluk som svelger unna enorme summer penger, og at dette igjen ikke genererer noe revenue tilbake, der har vi det norske problemet. Vi er begge inneforstått med at den amerikanske drømmen er sabla fin for mange, men er man født fattig, så har man et problem! Likevel mener jeg som høyremann, at konkurranse gagner kunden/personen i gata, også på f.eks helseplanet.

Ellers må jeg flire litt når du trekker inn alle historiene dine, selv fikk jeg tipp topp behandling for 20.000 USD av et fysioteam da jeg rev av det siste leddbåndet i høyre ankel (de andre var tatt i norge). Jeg kunne ikke lovprise folka nok. Jeg betaler for min helse, og er veldig fornøyd med å bli møtt på den måten når jeg trenger noe, ikke den særnorske måten vi har det i det offentlige. Derfor har jeg fastlege hos et privat helseforetak i Trondheim også, av den enkle grunn at "ting er mer på stell" der.

Ellers hadde også vi drive-by-shooting i nabolaget, og det er ikke noe særlig uansett om du er rødgrønn eller gråblå..
Jeg er ikke rød-grønn, jeg prøver å fremstille motpolen din. Jeg kan ikke fordra politikere som motsier andre samtidig som gliser og ler av motparten. men AP-H har vel de beste løsningene totalt sett, sp er viktig for distriktene, SV-frp, krf, rødt og v kan spille monopol for pengene......

Det er ikke sikkert det blir bedre med en løsning som høres forlokkende for deg idag.

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 17 nov 2009, 17:20

Vi to blir sjelden enige om så mye, så vi kan jo konkludere med at jeg liker private tjenester, mens du sverger til offentlige løsninger. Fair enough!

Hadde jeg enda kunnet fått slippe å betale for idiotiske ting jeg ikke har noe nytte av selv, så hadde jeg glatt betalt "alt" som du nevner over. Problemet er vi betaler dobbelt i norge, første gangen for å stå på venteliste i 10-20 mnd hos legen gjennom skatteseddelen, og andre gang for å ta det med en gang på Volvat...

Artig forresten hvordan du mener at vi som velger å ta ting privat en sjelden gang man er syk (gjennom en helseforsikring for eksempel) skal være noe dårligere enn resten...? AP er jo et foregangsparti når det kommer til "la andre sverge til det offentlige, mens vi (som bor i Frankerrike) tar det privat, for norske skattebetalerkroner" :mrgreen:

Men fra spøk til revolver. Høyre og AP er jo begge på sine måter tilhenger av en god velferdsstat. Det er jeg selv også, men hvordan utgiftene skal dekkes inn er vel der de er mest forskjellige. Det har mange ganger blitt ytet ønske om et samarbeid mellom AP og H, noe som helt platonisk sett kunne hatt mye for seg, samtidig som det nok aldri blir en realitet pga overnevnte avstand mellom partiene.

EDIT: Da er det 2 ting vi er enige om (politikere som nevnt til slutt ;))

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 17 nov 2009, 18:02

Andreas N1194 skrev:Vi to blir sjelden enige om så mye, så vi kan jo konkludere med at jeg liker private tjenester, mens du sverger til offentlige løsninger. Fair enough!

Hadde jeg enda kunnet fått slippe å betale for idiotiske ting jeg ikke har noe nytte av selv, så hadde jeg glatt betalt "alt" som du nevner over. Problemet er vi betaler dobbelt i norge, første gangen for å stå på venteliste i 10-20 mnd hos legen gjennom skatteseddelen, og andre gang for å ta det med en gang på Volvat...

Artig forresten hvordan du mener at vi som velger å ta ting privat en sjelden gang man er syk (gjennom en helseforsikring for eksempel) skal være noe dårligere enn resten...? AP er jo et foregangsparti når det kommer til "la andre sverge til det offentlige, mens vi (som bor i Frankerrike) tar det privat, for norske skattebetalerkroner" :mrgreen:

Men fra spøk til revolver. Høyre og AP er jo begge på sine måter tilhenger av en god velferdsstat. Det er jeg selv også, men hvordan utgiftene skal dekkes inn er vel der de er mest forskjellige. Det har mange ganger blitt ytet ønske om et samarbeid mellom AP og H, noe som helt platonisk sett kunne hatt mye for seg, samtidig som det nok aldri blir en realitet pga overnevnte avstand mellom partiene.

EDIT: Da er det 2 ting vi er enige om (politikere som nevnt til slutt ;))

Helseforsikring er basert på hvordan helsen din er når avtalen trer ikraft, derfor vil riper i lakken tåle mot deg, private helseforetak driver ikke velferd, men business. Du har nå innrømmet 2 riper, med svake leddbånd.

De som er for private løsninger er som regel flinke til å forsyne seg av den offentlige tjenesten samtidig som de kaller det sløseri...

There are two general categories:
The public sector, which accounts for 65% of hospital beds. Public hospitals are responsible for supplying ongoing care, teaching and training.

Det franske sykehuss-ytemet
Private hospitals are profit oriented. They concentrate on surgical procedures and depend on their fee-for-service for funding. There is no significant difference in the quality of care between public and private hospitals.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/9994.php

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 17 nov 2009, 20:56

Singsaker skrev:
Helseforsikring er basert på hvordan helsen din er når avtalen trer ikraft, derfor vil riper i lakken tåle mot deg, private helseforetak driver ikke velferd, men business. Du har nå innrømmet 2 riper, med svake leddbånd.

De som er for private løsninger er som regel flinke til å forsyne seg av den offentlige tjenesten samtidig som de kaller det sløseri...

There are two general categories:
The public sector, which accounts for 65% of hospital beds. Public hospitals are responsible for supplying ongoing care, teaching and training.

Det franske sykehuss-ytemet
Private hospitals are profit oriented. They concentrate on surgical procedures and depend on their fee-for-service for funding. There is no significant difference in the quality of care between public and private hospitals.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/9994.php
Helseforsikring er som alle andre forsikringer der for den "store dagen", og fine når joben betaler, selv om jeg skatter godt for nevnte gode, så jeg tar ikke 5 øre for å bruke den når jeg en dag evt måtte trenge den ;) Men jeg er enig med deg i at det ikke er lurt å bruke alt når det kun er en ripe i lakken. Jeg hadde obligatorisk helseforsikring da jeg bodde i USA, og da så jeg absolutt ikke noen grunn til å la muligheten gå forbi. I motsetning til Landsmoderen vår som snek seg til nye hofter på en svipptur til Norge ;)

Svar