Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 18 nov 2009, 14:11
Jeg ser at Elkparts har eget sett Powerflex Polyuretan foringer til 17 mm stabilistatorstag bak til 9-5 Aero.
Powerflex - Elkparts
Speedparts derimot har bare et sett felles for alle 17 mm stabilistatorstag til 9-5...
Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen, og hvorfor Speedparts evt. ikke har disse i sitt sortiment

Sist redigert av
Jim S. N1578 den 23 nov 2009, 16:44, redigert 1 gang totalt.
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 18 nov 2009, 16:24
Hva med å sende elkparts en mail og spørre dem hva som er forskjellen på de to? Må da være både enklere og en sikrere kilde enn et forum.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 18 nov 2009, 16:31
Jeg gikk utfra at det var noen fler enn meg her på forumet med 9-5 Aero som har vurdert å skifte til Powerflex Polyuretanforinger, og som kanskje hadde oppdaget det samme

Sist redigert av
Jim S. N1578 den 18 nov 2009, 21:32, redigert 1 gang totalt.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 18 nov 2009, 16:52
letteste er no å bøye seg under bilen med ett skyvelære og måle stab staget.. da er man helt sikker på hvilken dim man han

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 18 nov 2009, 21:31
EdHunter N815 skrev:Hva med å sende elkparts en mail og spørre dem hva som er forskjellen på de to? Må da være både enklere og en sikrere kilde enn et forum.

Sendte mai til Speedparts. Det ga i allefall ikke noe svar på annet enn at jeg tydeligvis må få dem fra england
doo-kie skrev:letteste er no å bøye seg under bilen med ett skyvelære og måle stab staget.. da er man helt sikker på hvilken dim man han

Jeg vet da hvilke diameter stabstaget på min Aero har.

Er bare det at Speedparts tydeligvis ikke har de jeg skal ha
Så for å få de
riktige Powerflex Polyuretan foringene til stabilistatorstaget bak, blir det å bestille de fra Elkparts tydeligvis...
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 nov 2009, 14:31
Kjøp heller SAS krengehemmere, da følger det med polyurethan-foringer som passer til dem!

Endrer bilen fullstendig.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3849
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 nov 2009, 15:43
Jeg kjøpte også mine der, men det er ett år siden. Trodde de ikke leverte lenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 19 nov 2009, 15:48
Har kikket på de stabilisatorstagene tidligere, og vurderer dem ja...
Det er jo en ganske drastisk økning på diameteren til stabilisatorstagene med 4 mm foran og 5 bak da. Det blir ikke "for stivt", når en fortsatt ønsker å bevare den gode kjørekomforten til Aero'en

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 nov 2009, 15:57
Nei bilen ble ikke spesielt mye stivere, så lenge begge hjul på samme aksling fjærer like mye så endres ikke stivheten i det hele tatt, men det merkes om det er en hump på kun den ene siden av veien. Bytte til stivere fjærer og dempere vil gjøre at bilen virker mye stivere enn bytte til grovere krengehemmere gjør. Jeg har kjørt med mine stag en god stund og er iallfall fornøyd, jeg bruker dem sammen med powerflex "rund baut", Bilstein sport dempere som er rimelig stive og originale Aero fjærer. 19" om sommeren og 17" om vinteren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 19 nov 2009, 16:07
Jeg vurderte engang kun powerflexforinger i stabstagene. Gutta på speedparts mente at det ikke var noen vits i å bytte disse, da de er litt kronglete å komme til, samt at gevinsten blir liten..
Blir nok SAS på meg etterhvert:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 19 nov 2009, 17:01
oddi N108 skrev:Jeg vurderte engang kun powerflexforinger i stabstagene. Gutta på speedparts mente at det ikke var noen vits i å bytte disse, da de er litt kronglete å komme til, samt at gevinsten blir liten..
Blir nok SAS på meg etterhvert:)
mvh oddi
Om du har ei hjelpende hånd og en løftebukk er de helt kurante å bytte, men om du ligger hjemme i garasjen alene ser jeg for meg mye bannskap.. 2 store vannpumpetenger brukte jeg+Paul her inne

fort gjort.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 19 nov 2009, 17:26
doo-kie skrev:oddi N108 skrev:Jeg vurderte engang kun powerflexforinger i stabstagene. Gutta på speedparts mente at det ikke var noen vits i å bytte disse, da de er litt kronglete å komme til, samt at gevinsten blir liten..
Blir nok SAS på meg etterhvert:)
mvh oddi
Om du har ei hjelpende hånd og en løftebukk er de helt kurante å bytte, men om du ligger hjemme i garasjen alene ser jeg for meg mye bannskap.. 2 store vannpumpetenger brukte jeg+Paul her inne

fort gjort.
Jepp, skal love deg at det ble myyye banning! Brukte tvinger jeg..

-
Exposure
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 60
- Registrert: 03 des 2006, 04:56
- Bil: SAAB 9-5
- Sted: Oslo
Legg inn
av Exposure » 19 nov 2009, 21:00
Ingvar N629 skrev:
Jeg kjøpte også mine der, men det er ett år siden. Trodde de ikke leverte lenger.
Ja, mener jeg leste et sted at
www.sasab.com ikke lenger sendte til Norge, men bestillingen gikk uten problemer.
Utdrag fra mailkorrespondanse:
Thank you for your order. We shipped your sway bar kit and end links Wednesday. The total amount billed to your credit card, including shipping charges of $116.00, is $561.00.
Thank you again and please let us know if you have any questions.
Suzanne
SWEDISH AUTO SPECIALTIES
Ex.
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 20 nov 2009, 08:27
Det enkleste er å bestille de fra Elkparts etter hvert da, de leverer i allefall
Front and Rear Anti Roll Bar (ARB) Kit - Saab 9-5 M99-06
Aleks_ skrev:doo-kie skrev:oddi N108 skrev:Jeg vurderte engang kun powerflexforinger i stabstagene. Gutta på speedparts mente at det ikke var noen vits i å bytte disse, da de er litt kronglete å komme til, samt at gevinsten blir liten..
Blir nok SAS på meg etterhvert:)
mvh oddi
Om du har ei hjelpende hånd og en løftebukk er de helt kurante å bytte, men om du ligger hjemme i garasjen alene ser jeg for meg mye bannskap.. 2 store vannpumpetenger brukte jeg+Paul her inne

fort gjort.
Jepp, skal love deg at det ble myyye banning! Brukte tvinger jeg..

I første omgang får jeg vel belage meg på å banne litt jeg også
Har forresten fått svar fra Elkpart om forskjellen på de to 17 mm Powerflex Polyuretan foringssettene nevnt tidligere. Kort enkelt og greit. Det ene passer Aero'en, det andre ikke

Kanskje jeg slipper å banne like mye som Aleks og doo-kie...