Spesialbygget 900 !

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Andreas N1194 » 20 nov 2009, 08:20

Hei og hå!

Her var det mange skeptiske uttrykk og samtidig morsom lesing. Jeg må si med en gang at jeg henger i "skeptiker-avdelingen" selv, etter å ha byttet ut det meste som går an å byttes på min og900, men det betyr ikke at du ikke klarer noe jeg ikke har klart sålangt når det kommer til antall gamp i bilen ;) Fine bilder du la opp, alltid gøy med en hvit og900!

Grunnen til at det (som Edhunter forklarte så fint) er noen skeptikere her er jo hovedsakelig av den grunn at de har hatt den type bil du har, og har presset rimelig mange hk ut av sine motore, men som Johan sier så er det vanskelig (og dyrt) å runde 300 hk.

Dette er et kanonbra sted for oss med Saab- (og ikke minst og900)-interesse, og samtidig så får man veldig mange gode svar fra andre når man selv har satt seg i en situasjon hvor man ikke forstår hva som er feil med Saaben sin, både erfaringsbaserte svar og matematiske/fysiske svar på problemet.

Konklusjonen er: Meld deg inn, lag prosjekttråd, ha det gøy, pump ut masse bilder og kom på treff så vi kan få se bilen din! :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 20 nov 2009, 09:27

Alle snakker om over 300 hester i og900 nå.
Dyrt. tja, vanskelig nei er det det a?

Stor nok turbo/intercooler. Annen motorstyring ,så du får bra nok blanding til at ikke motorren din ikke blir et smelteverft.
3" eksos.
Dette oppsettet på orginal motor med orginal topp klarer fint å bikke godt over 300hk. Bare å la turboen flytte litt luft det. Om det holder så lenge. Nei det har jeg ikke påstått:) Men det er ikke vanskelig verken i teori eller i praksis!
Har flere eksempler på dette da flere av slektningene mine har hatt dette oppsettet.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Andreas N1194 » 20 nov 2009, 09:30

alex_ander3@hotmail.com skrev:Alle snakker om over 300 hester i og900 nå.
Dyrt. tja, vanskelig nei er det det a?

Stor nok turbo/intercooler. Annen motorstyring ,så du får bra nok blanding til at ikke motorren din ikke blir et smelteverft.
3" eksos.
Dette oppsettet på orginal motor med orginal topp klarer fint å bikke godt over 300hk. Bare å la turboen flytte litt luft det. Om det holder så lenge. Nei det har jeg ikke påstått:) Men det er ikke vanskelig verken i teori eller i praksis!
Har flere eksempler på dette da flere av slektningene mine har hatt dette oppsettet.
Ja selvfølgelig! Glemte helt å føye til at det er vanskelig å dyrt å få et oppsett på over 300 hk til å vare leeenge :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av oddi N108 » 20 nov 2009, 15:53

her er forøvrig linken til garaget.org:) Klart, det er en veldig fin bil, men mer info/bilder/beviser hadde som sagt vært veeeeldig kjekt for oss i skeptikerklubben;)
http://www.garaget.org/?car=155596&image=1460178

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 21 nov 2009, 00:56

Er ikke sikker på ic, men tror den er original.Kan legge ut bilde av den en dag jeg får tatt :D

Men skal nok få ut noe specs, og så skal eg lage en prosjekt tråd når jeg har blitt medlem, og ta mye bilder når jeg skal sette det sammen igjen :D
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Paradigm N558 » 21 nov 2009, 01:08

saab-900-turbo skrev:Er ikke sikker på ic, men tror den er original
Det håper jeg da inderlig ikke.. :p

ex:
Orginal IC
Bilde
Holder 220 hest ca.

Bilde
OppgraderingsIC, holder 4-500ish hester...

Så du ser.. :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av EdHunter N815 » 21 nov 2009, 12:20

Para har nok rett ja, hadde du hatt orginal IC og TD05-snurre så hadde trykket blåst ICen i fillebiter, bokstavlig talt, ved første pådrag.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 21 nov 2009, 17:36

Bilde

Bilde

Da bilen var hel, ladet den 1,5 bar. Men kunne stilles opp til 2 bar. Snakket med forige eiger og han sa at var nok da du stillte den opp til 2 bar den gikk for noe med 300 gamp. Men var ikke så lang under å såfall. Før Chip ble satt inn hadde den 260 hk. Og chippen ga mellom 20-30 hester. Så blir nok litt i underkant av 300, men uansett klarer jo ikke kassene det trykket, så får jo aldri brukt den fult, men skal få tak i forsterket girkasse :D

Og sorry alle sammen, jeg som hadde missforstått han litt, og sa da litt feil :xd:

Men det stemte det med at den har 510 nm med chippen og store turboen :)

Mvh kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 21 nov 2009, 17:39

Men hvor fant du den orange saaben ? den har jeg sett før, men husker ikke hvor. husker du hvilken siden du fant den på ?

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Frode N073 » 21 nov 2009, 18:42

hvis du kjøre med original Bosch eller Lucas sprut så gir chip'en ganske nøyaktig 0 ekstra hk. det den gjør e å gi mer bensin te høgare ladetrykk.

sette du i trimchip og kjøre med originalt ladetrykk (0,75 bar) så får du 0 ekstra effekt.
den orange saab'en e vel avbilda på Speedparts sine sider.

den ic som du har avbilda e den gamle av 2 varianta av original ic. den ska tåla litt mer ladetrykk enn den nye med plastgavler. men 2 bar klar'an nok ikkje. ikkje øve tid iallefall.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av na_X » 21 nov 2009, 19:03

de til og900 skal klare mer ladetrykk enn de på 9000 mener jeg det sto noe om på et forum i utlandet, men de klarer ikke å fjerne varmen like godt så det varer i kanskje et lite pådrag når man får på litt gamp..
så du kjører med apc utkoblet og orginal sprut med chip og større turbo? jeg ville vært bekymra for tenningsbank med den ICn ihvertfall..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 21 nov 2009, 19:18

Nei, tror ikke jeg har original sprut, for motoren har blitt trimmet på verksted. dette var da før jeg fikk bilen. Men den ic'en som har sittet i skal jeg ikke bruke mere. Bilen er jo nesten helt i deler nå, og når den skal bygges opp igjen, så skal jeg ha ny ic :)

Mvh kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 21 nov 2009, 19:19

Men dette med spruten og info om motor/trim skal bli sjekket opp i før bilen skal bygges sammen igjen :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Kristian N70 » 22 nov 2009, 00:10

2 bar original IC, 300 hk....... geit nok en original aluIC tåler masse trykk men resten henger ikke helt på greip. Bør være ganke synlige tinge som er byttet ut hvis 310 hk og 510 nm skal stemme.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 22 nov 2009, 00:32

det med å stille den opp til 2 bar var ikke å annbefale sa han, for de delene som burde være forsterket hvis jeg skulle gjøre det,de er ikke forsterket. Men nei den var ikke skrudd opp til 2 bar, har gått på 1,5 og ble da målt til 510 nm. Og da ver det i underkant av 300 hester, noe med 280-290 .
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Svar