Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 16 sep 2009, 20:52
Hvis bilen, dvs sannsynligvis et av forhjula vibrerer veldig under kjøring, hva er mest sannsynlig årsaken? Bremseskiver? Hjulstilling?
Hvis vi ser bort fra hjulbolter mener jeg
Er forresten ikke en SAAB men en
Suzuki Baleno 
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 16 sep 2009, 21:01
Om du merker mer risting i rattet når du bremser, er det bremsene som har fått kast.
Om ristinga øker med farten, og ikke øker ved bremsing, kan det vel være så mangt..
Så kommer vel standard-spørsmålet: Er hjulet avbalansert?

-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 19 sep 2009, 05:25
kan være slakk i bærekulene, feil med bremsekaliptrene og da blir det kast i skivene, og da rister det under bremsing. men med slakk i bærekulene rister det konstant.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Ola Pituetten N703
- 2.0 bar

- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
-
Kontakt:
Legg inn
av Ola Pituetten N703 » 19 sep 2009, 09:01
Fra spøk til revolver :risen har kokt .-)

SAAB ER BEST
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 19 sep 2009, 15:46
Tenker jeg prøvebytter med vinterdekka først, og om ikke det hjelper så får jeg jekke den opp og røske litt i forstillinga og kjenne etter slakk.
Takker for svar

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 19 sep 2009, 17:32
Kan jo være at en felg har fått en trøkk også så den har blitt litt skjev. Men sjekk også at det ikke ligger noe dritt inni felgene, det har mye og si. På audien min lå det igjen litt jord etter en hyggelig lørdagskveld på et jorde, var ikke mye, men nok til at hele bilen rista.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 19 sep 2009, 18:33
om dekkene er gamle kan de være ujevne. dette kan visstnok også bidra til vibrering
Saab NG 9-3
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 19 sep 2009, 21:28
Toremann skrev:om dekkene er gamle kan de være ujevne. dette kan visstnok også bidra til vibrering
Urunde dekk er et H****** å kjøre med. Det skal jeg love deg.
Har de stått litt blir de ofte det, men noen dekk går tilbake til normalt igjen når de har fått litt varme i seg.
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 19 sep 2009, 21:56
Det er snakk om en bil som har stått litt pga en skade. Så kan jo være derfor. Hadde vært genialt å slippe å bytte deler i forstillinga
Men det rister ganske mye. Sånn at hvis man kjører i 50-60 så vil man av..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Legg inn
av JoBruheim N1726 » 19 sep 2009, 22:03
Er det risting kun ved visse hastigheter? F.eks. 55-65 også er det borte igjen?
I Saaben min var det irriterende rundt 85-95 og 115-125, balanserte dekkene til 200kr og har ikke merket
noe mer til det

Ubalanserte dekk sliter på oppheng i lengden!
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
-
ScaabN451
- 0.7 bar

- Innlegg: 100
- Registrert: 07 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av ScaabN451 » 23 sep 2009, 22:47
Kanskje lager i kassa til drivakslene,jeg har slakk i lageret for høyre drivaksel og det rister fra 90km/t i hele bilen,har avbalansert hjul,nye dekk,sjekket bærekuler og endeledd,byttet alt av foringer til powerflex foran og bak men det rister fortsatt,regner med det er lageret da

-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
-
Speedee
- Innlegg: 2
- Registrert: 23 nov 2009, 09:42
- Navn: Øystein Stakvik
- Bil: Saab 9-5 2.0 turbo 2001.mod
- Sted: Jessheim
Legg inn
av Speedee » 23 nov 2009, 10:00
hei hei, viss det rister under vanlig kjøring så ta den tur innom ett greit dekk verksted og få hjulene avbalansert, viss det fortsatt rister etter det kan det være kast i felgen eller noe annet bak hjulet, men trur dette bare er en jobb for avbalanserings maskinen

-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 23 nov 2009, 13:49
Hadde egentlig glemt denne tråden litt, men det som har skjedd; bilen hadde stått litt som sagt og hele bilen ristet VELDIG. Sånn at man ikke kunne kjøre mer enn 50 kmt kanskje. Måtte flytte bilen litt likevel, og den ble litt bedre. Gikk over til kun å riste ved bremsing. Etter litt mer kjøring så forsvant det mer og mer og etter en uke er det nesten borte. Blir nok ikke helt borte, men må kjenne godt etter for å merke noe ved bremsing nå.
Er en billig vinterbil bare, så har levert tilbake skivene..
Det er nok litt kast i en skive, men åssn den kan bli SÅ ille bare av å stå et par måneder skjønner ikke jeg.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Byrtemann
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 11 feb 2009, 20:43
- Bil: Saab 9.3 2.0t 01
Legg inn
av Byrtemann » 23 nov 2009, 16:39
Er forresten ikke en SAAB men en Suzuki Baleno

There`s your problem
