Fabrikken i Trollhettan best?r mest sannsynligvis

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Lierskogen

Fabrikken i Trollhettan består mest sannsynligvis

Legg inn av Tore N10 » 12 okt 2004, 10:50

Ifølge artikkelen i Nettavisen så ser det ut til at SAAB fabrikken i Trollhettan består

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article289434.ece
Tore N10

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 okt 2004, 11:07

Selvføølgelig, det er jo dyrere å produsere i tyskland enn sverige..
Styrer med DAB og AUX

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 12 okt 2004, 11:32

Selvgølgelig er alt billigre i sverige nå om dagen. Særlig arbeidskraft og børst :absolute: ! Den svenske staten hadde jo eventuellt tenkt å gå inn for å beholde fabrikken. Det var et lysglimt i en ellers grå hverdag får håpe at det går samme veien med nye 9-5 som med fabrikken :thumbsup:

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 okt 2004, 12:34

Dette er uansett gledelige nyheter. Dette må jo styrke SAAB :D Det viktigste er i alle fall for meg at SAAB fabrikken i Trollhättan består, med eller uten 9-5... De må jo ta til furnuft og begynne å lage biler i stedet for å legge ned fabrikker, salget daler jo som *******.

SAAB900T16V

Legg inn av SAAB900T16V » 12 okt 2004, 17:19

SAAB som er skrudd sammen TORX skruer er SAAB det 8)

Hørte en historie... Det eneste GM/Opel ingeniørene var intressert i hos SAAB var hvordan SAAB konstruerte/designet gearkassene sine ...... :?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 okt 2004, 20:54

Vel, vi har nok ikkje høyrt siste utspel i denne historia, so eg ventar med å feire til det er 110% bestemmt.
Ellers er det då SAAB som lagar mykje av girkassene til Opel/GM...

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 12 okt 2004, 21:16

SAAB900T16V skrev:SAAB som er skrudd sammen TORX skruer er SAAB det 8)

Hørte en historie... Det eneste GM/Opel ingeniørene var intressert i hos SAAB var hvordan SAAB konstruerte/designet gearkassene sine ...... :?
Den historien tror i allefall ikke jeg på. Saab er et prestisjemerke i Amerika, derfor tror jeg GM kjøpte Saab.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 okt 2004, 22:19

SAAB900T16V skrev: Hørte en historie... Det eneste GM/Opel ingeniørene var intressert i hos SAAB var hvordan SAAB konstruerte/designet gearkassene sine ...... :?
For ikke å gjøre samme tabben da eller? :lol: :D
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 14 okt 2004, 10:12

Sakset fra http://www.expressen.se:

Klart i dag: Ingen GM-fabrik stängs
Saabs ägare General Motors ska minska kostnaderna i Europa med 500 miljoner euro med början nästa år.
- Antalet anställda ska minska med 12 000 de kommande två åren, säger Rüdiger Assion, GM:s presschef till TT.


Enligt GM kommer ingen av fabrikerna i Europa att stängas.
Förhandlingar inleds omgående med facken, och GM hoppas ha en plan klar i november för hur nedskärningarna ska gå till.
90 procent av dem ska genomföras nästa år.

Tyskland drabbas hårdast. Det framgår inte av pressmeddelandet exakt hur många jobb som ska bort på Saab i Trollhättan.

http://www.aftonbladet.se skriver følgende:
Det har tidigare sagts att bara en fabrik i Europa ska tillverka GM:s medelstora bilar i framtiden. Det handlar om de bilar som ersätter Saab 9-3 och Opel Vectra.
Striden bedömdes stå mellan Saabs anläggning i Trollhättan och GM:s fabrik i Russelheim.
– När det gäller frågan om val av produktionsort så kommer besked första kvartalet nästa år, säger Christer Nilsson.

Så alt blir kanskje ikke avgjort før til neste år...
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 23 aug 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av HappyCamper » 14 okt 2004, 12:28

500 ansatte må gå i Trollhettan



onkelalkohole Bilde
96 ng900 SE Turbo

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 okt 2004, 12:57

flesteparten av de 12000 er jo hos Opel da...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 18 okt 2004, 20:51

Er ikke sikkert det er billigere å produsere i Sverige, er vel snarere tvert om. Og de har bedre stillingsvern i Tyskland (det er ihvertfall vanskeligere å sparke folk), så logikken her er jeg ikke helt med på..

hvis man skal produsere biler for salg i Europa, hva er billigst? Å sende en båt til Sverige med de bilene de skal selge der eller å sende ti båter til kontinentet med biler som er laget i Sverige?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 18 okt 2004, 21:54

Rune N35 skrev: Er ikke sikkert det er billigere å produsere i Sverige, er vel snarere tvert om. Og de har bedre stillingsvern i Tyskland (det er ihvertfall vanskeligere å sparke folk), så logikken her er jeg ikke helt med på..
Om en bedrift går dårlig så kan vel ikke fagforeningen nekte bedriften si opp folk. Bedriften eller konsernet i dette tilfellet må jo kunne velge dette selv. Vis de mener at fabrikken i Tyskland er den fabrikken som er dårligst/minst produktiv så er det jo helt naturlig å si opp folk her. Fagforeningen kan sikkert gjøre det vanskeligere, men tror ikke de kan stoppe det hele vis det er det beste for konsernet.
Rune N35 skrev: hvis man skal produsere biler for salg i Europa, hva er billigst? Å sende en båt til Sverige med de bilene de skal selge der eller å sende ti båter til kontinentet med biler som er laget i Sverige?
Vel, det endrer vel ikke på om bilene skal bli produsert i Tyskland eller Sverige vis bilene skal til USA.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 okt 2004, 07:54

Nei, de kan ikke nekte dem det, men de har avtaler om sluttpakker og etterutdanning og slikt for å hindre arbeidsløshet, så det kan fort bli dyrt å si opp folk...
Skal de til USA så må det jo være billigst å lage dem i USA, se på 9-7..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 okt 2004, 08:22

Arbeidsdagen er lengre i sverige, kortere ferier, lavere lønn++ Blir faktisk billigere å produsere, over sikt, i sverige... Men mer sannsynmlig er det at alt blir produsert i polen..
Styrer med DAB og AUX

Svar