Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 02 des 2009, 10:26
ref:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=577820
Hvordan vil dette løse seg om man har manuell girkasse?
Teknologien gjør at bilen automatisk unngår kollisjon ved en hastighet under 25 km/t hvis føreren ikke reagerer i tide. Systemet bremser helt ned.
Dette vil jo si å kvele motoren, da mister den bremsekraftforsterkeren og hele hopprennet....
Har kun sett dette systemet på XC60 med autolat...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 02 des 2009, 11:36
Automatisk clutch.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 02 des 2009, 15:55
klarer bilen å bremse for deg, så skulle det ikke forundre meg om den klarer å clutche heller nei

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 02 des 2009, 16:26
Nei, men har aldri hørt om noe automatisk clutch før, står aldri nevnt :S
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 des 2009, 16:48
Paradigm N558 skrev:
Dette vil jo si å kvele motoren, da mister den bremsekraftforsterkeren og hele hopprennet....
Det er da vel ikke noe problem, gå ut og prøv selv, så skal du se

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 02 des 2009, 18:22
Paradigm N558 skrev:Nei, men har aldri hørt om noe automatisk clutch før, står aldri nevnt :S
Mange nye biler har tilogmed 2 automatiske clutcher.
Den nye Porsche Panamera f.eks.
Paradigm N558 skrev:
Dette vil jo si å kvele motoren, da mister den bremsekraftforsterkeren og hele hopprennet....
Så lenge motoren går rundt vil bremsekraftforsterkeren virke.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Skavold
- 2.0 bar

- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Skavold » 03 des 2009, 01:43
Helge skrev:Paradigm N558 skrev:Nei, men har aldri hørt om noe automatisk clutch før, står aldri nevnt :S
Mange nye biler har tilogmed 2 automatiske clutcher.
Den nye Porsche Panamera f.eks.
... eller ikke fullt så nye Passat, Golf, Polo, diverse Skoda +++
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
-
rolfi
- 2.0 bar

- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Legg inn
av rolfi » 03 des 2009, 01:56
har halvautomatisk manuellkasse i lastebilen
bruker kun clutch til og dra i gang med, og i saktegående kø, ellers har jeg en knapp på girstanga som funker som clutcher som bare det og finner rett turtall i giret den skal inn i å greier... kalles Comfort shift. funker glimrende.
dog. skal ikke ha girstang i neste lastebil, da blir det D N og R og foten oppetter ruta til og med i kø

Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 03 des 2009, 21:52
Paradigm N558 skrev:ref:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=577820
Hvordan vil dette løse seg om man har manuell girkasse?
Teknologien gjør at bilen automatisk unngår kollisjon ved en hastighet under 25 km/t hvis føreren ikke reagerer i tide. Systemet bremser helt ned.
Dette vil jo si å kvele motoren, da mister den bremsekraftforsterkeren og hele hopprennet....
Har kun sett dette systemet på XC60 med autolat...
XC60 blir ikke levert uten City Safety (nødbremsassistanse)
men jeg spurte på jobben i dag, og etter å ha sjekket at xc60 faktisk blir levert med manuell kom vi fram til at den kvelder motorn, nødbrems systemet har jo ikke behov for bremsekraftforsterker uansett

-
JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Legg inn
av JoBruheim N1726 » 03 des 2009, 22:34
Men da må den jo låse hjula? ABS trenger jo bremsekraftforsterker - og den drives av motoren?
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 03 des 2009, 22:51
Så lenge motoren går rundt, vil motoren fortsatt suge luft (vakum) for å drive bremsekraftforsterkeren. selv om den er kvelt, men om den ikke har den funksjonen at man må vri feks nøkkelen til null fos så å vri den på on for å starte, så vil jo motoren rulle i gang med engang hjulene går rundt.. Ser ikke det helt store problemet med å få til denne funksjonen. Bremsene på en bil er da mere nok kraftige til å stoppe en bil selv om motoren går og man ikke har trykket inn clutshen, men vet ikke hvordan denne funksjonen funker på volvo, tipper de har en løst det

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 03 des 2009, 23:50
Helge skrev:Så lenge motoren går rundt vil bremsekraftforsterkeren virke.
Siterer meg selv.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Legg inn
av JoBruheim N1726 » 04 des 2009, 11:28
Hvis hjula skal låses - trille - låses (ABS) så må jo hjula være koplet løs fra drivverket. Blir jo dårligere effekt
hvis bilen skal trillstartes hver gang ABSn "slipper" opp.
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 04 des 2009, 11:53
Prøv på din bil

Bremsene klarer det helt fint.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 04 des 2009, 16:40
JoBruheim N1726 skrev:Men da må den jo låse hjula? ABS trenger jo bremsekraftforsterker - og den drives av motoren?
Kan du vennligst forklare hvorfor ABSn trenger bremsekraftforsterker?
