Garantier?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Garantier?

Legg inn av Frode N220 » 17 okt 2004, 09:54

Regner med at noen av dere vet hvilke garantier det var på min M99 9-5 da den var ny. :)

Det er spesielt rustgarantien jeg lurer på.

Jeg har funnet rust (sikkert veldig vanlig) der hvor bakskjermen møter kanalskjørtet. Dvs rett bak bakdøra. :shock:
Rusta går en bit nedi skjørtet, så skjørtet må av for å få tatt det skikkelig. Begge sider - helt likt.

Hadde vært fint å tatt dette på en reklamasjon...

Noen som kjenner til andre lure ruststeder på 9-5'en?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 17 okt 2004, 12:08

på min M01 9-5 var det 2 års garanti da den var ny. så det er ikke mer enn det iallefall. men du kan jo godsnakke med din lokale saab forhandler så kanskje de fikser det for deg.
min far fikk ny DI kassett på sin M00 9-5 når den røk for et par måneder siden. selv om garantien var gått ut

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 18 okt 2004, 01:05

Dette er faktisk et tema jeg ogsaa gjerne skulle vite mer om. Gir SAAB noe lengre garantier mot rust? Et annet bilmerke m/stjerne i logoen gir jo hele 30 aars rustgaranti!
Har en lakkskade i hjoernet av bakluka som naa begynner aa ruste... :cry:
Vurderer aa lakkere opp hele luka, men skal selvfoelgelig ta kontakt med forhandler foerst.

Har forevrig faatt reperasjon dekket paa "goodwill" hos Din Bil etter 2-aarsgarantien var gaatt ut (de maatte foerst forsikre seg at SAAB Norge dekket dette da!).
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 okt 2004, 09:39

SAAB har vel 12 år på rust.
På andre ting er vel garantien 2 år for M01, men på seinare modellar (var det M03 tru?) er garantien 3 år om eg ikkje huskar feil.

Ang. rustskada di, er det lakkskade som du har skyld i er det nok ikkje noko å hente på rustgarantien. Men om rustakada skyldast dårlig lakkering frå fabrikk vil du nok ha ei sterkare sak sjølv om nybilsgarantien er ute. Då vert dette å rekne som ei reklamasjonssak. Om du kikar i instruksjonsboka du meinar eg på du vil finne informasjon om garantien, kva som vert dekt og kva du som kunde evt. må gjere for å opprettholde garantien.

Om du ser MB som du nemner, so har dei ein 30 års garanti mot rust som kjem innaifrå, so rust pga. salt og slikt vert nok ikkje dekt der heller. MB krev at du har ein service annakvart år (eller var det kvart år?) på MB-verksted for at garantien skal vere gyldig. Der vil dei då påpeike evt. ting som må gjerast med bilen for at MB skal kunne opprettholde garantien. Fks. om det er eit hol i understellsmassa vil MB kreve at det skal fiksast på kunde si rekning for at garantien skal gjelde.

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 20 okt 2004, 04:29

Hjelle, N6 skrev: Ang. rustskada di, er det lakkskade som du har skyld i er det nok ikkje noko å hente på rustgarantien. Men om rustakada skyldast dårlig lakkering frå fabrikk vil du nok ha ei sterkare sak sjølv om nybilsgarantien er ute. Då vert dette å rekne som ei reklamasjonssak. Om du kikar i instruksjonsboka du meinar eg på du vil finne informasjon om garantien, kva som vert dekt og kva du som kunde evt. må gjere for å opprettholde garantien.
Skaden min er helt ytterst i hjoernet paa bakluka virker som om den har tatt borti skjermen naar den lukkes? Naar luka er igjen vises nesten ingenting. Skaden var der da jeg kjoepte bilen, men er blitt vaerre med tiden. Maa nok faa sjekket dette saa snart som mulig ja.
mvh, Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Gjest

Legg inn av Gjest » 20 okt 2004, 07:54

Er det bare meg som mener at dette er for dårlig? Rust på en 3-4 år gammel bil? Greit nok at det saltes mye i norge, men er ikke bilene nå til dags skikkelig galvanisert?
Vurderer for tiden å kjøpe en 9-3, 9-5 eller en Audi S2.
9-3`en er mye billigere å forsikre, en mer moderne bil og en gjennomført bedre bil. MEN selv om Audien er 10-12 år gammel, har den ikke rustet!
Mens 9-3`en kan det godt hende jeg finner rust på. Og jeg HATER rust!
Hvorfor er 12 år gamle Audi`er bedre rustbeskyttet enn splitter nye Saab`er?

Gjest

Legg inn av Gjest » 20 okt 2004, 09:46

Ja, dette var jo et særdeles godt utvalg (altså en stk bil) å trekke konklusjoner på grunnlag av...

Saab er god på rustbeskyttelse. Bare sjekk NAFs siste bruktbilrapport. Saab 9-3 er BESTE europeiske bil, og scorer høyt på blant annet rustbeskyttelse.

Svar