Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 03 jan 2010, 17:00
Heisann
Lurte litt på ka slags merke det er på saab turbo oljen som blir brukt på merkeverksted i forbindelse med servicer?
mvh
Vegard Tonheim
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 03 jan 2010, 17:31
VegardTonheim N1444 skrev:Heisann
Lurte litt på ka slags merke det er på saab turbo oljen som blir brukt på merkeverksted i forbindelse med servicer?
mvh
Vegard Tonheim
(I følge Elkparts) For alle Turboladet 9-3 og 9-5 bensinbiler og dieselbiler brukes det en fullsytetisk helårsolje med viskositet SAE5W/30
GM's godkjenningsnr: GM-LL-A025
Kvalitet: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4

-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 03 jan 2010, 17:48
Jim S. N1578 skrev:VegardTonheim N1444 skrev:Heisann
Lurte litt på ka slags merke det er på saab turbo oljen som blir brukt på merkeverksted i forbindelse med servicer?
mvh
Vegard Tonheim
(I følge Elkparts) For alle Turboladet 9-3 og 9-5 bensinbiler og dieselbiler brukes det en fullsytetisk helårsolje med viskositet SAE5W/30
GM's godkjenningsnr: GM-LL-A025
Kvalitet: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4

Aha

Veit du om denne oljen også gjelder for turboladede ng900 og 9000 motorer?

o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 03 jan 2010, 18:00
VegardTonheim N1444 skrev:Aha

Veit du om denne oljen også gjelder for turboladede ng900 og 9000 motorer?

Gjelder Saab 9000 i hvertfall, så den gjelder vel for NG900 også:
Kvalitet: GM/Saab Turbo Motorolje eller en annen type som holder API SG og CCMC G4 eller G5 standard.
Viskositet: 10W/30, 10W/40, 5W/30 eller 5W/40
15W/40 kan brukes, men
ikke på vinteren.
5W kvalitet må være syntetisk eller halv-syntetisk.
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 05 jan 2010, 20:08
Så vidt eg veit så har no saab gått god for mobil1 si olje. Det står gm's godkjenning på den fullsyntetiske 0-40 olja. Har ikkje sjekka om det står på 5-40 olja frå mobil1 som eg kjører på, men vil no tru det gjer det

Mange her på forumet som anbefalar å bruka mobil1 olja, det er vel kanskje den som er klistra gm merke på og? nåken som veit det?
'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 05 jan 2010, 20:30
Øyvind N1563 skrev:Så vidt eg veit så har no saab gått god for mobil1 si olje. Det står gm's godkjenning på den fullsyntetiske 0-40 olja. Har ikkje sjekka om det står på 5-40 olja frå mobil1 som eg kjører på, men vil no tru det gjer det

Mange her på forumet som anbefalar å bruka mobil1 olja, det er vel kanskje den som er klistra gm merke på og? nåken som veit det?
Stemmer det med Mobil1 oljen, så lenge den holder kravene som nevnt overnevnte. Men tråden var hvilke orginal Saab olje som blir brukt. All olje som holder overnevnte krav kan brukes. Enten den heter Penzoil, Biltema, Mobil1 eller -saab/GM

Sist redigert av
Jim S. N1578 den 05 jan 2010, 20:34, redigert 2 ganger totalt.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 05 jan 2010, 20:32
kjører ikke noe annet en mobil1 og er megafornøyd.. grunnen til at jeg ikke kjører gm er pga dere fantastiske filtre.
svarer kanskje ikke til topic

-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 05 jan 2010, 20:38
Datapaal N526 skrev:kjører ikke noe annet en mobil1 og er megafornøyd.. grunnen til at jeg ikke kjører gm er pga dere fantastiske filtre.
svarer kanskje ikke til topic

Of topic, men Mobil1 er en kanonbra olje. Skårer høyt i de aller fleste oljetester jeg har lest om...
Stensgaard & Co på Fåberg benytter Castrol (Gjorde før i allefall)
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 05 jan 2010, 22:08
Eg bruker sjølv Mobil1 olje 5w/50 og er meget godt fornøgd.

I instruksjonsboka står det blant anna at eg kan bruke olje med viskositet 5w/30 eller 5w/40. Har det nokke å sei om eg bruka den 5w/50 oljen?
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 05 jan 2010, 22:35
VegardTonheim N1444 skrev:Eg bruker sjølv Mobil1 olje 5w/50 og er meget godt fornøgd.

I instruksjonsboka står det blant anna at eg kan bruke olje med viskositet 5w/30 eller 5w/40. Har det nokke å sei om eg bruka den 5w/50 oljen?
Forskjellen mellom 5w/40 og 5w/50 er SAE-50 er den tykkeste når oljen er varm. (Testtemp er 100 grader)
Sist redigert av
Jim S. N1578 den 05 jan 2010, 23:32, redigert 2 ganger totalt.
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 05 jan 2010, 23:16
Jim S. N1578 skrev:VegardTonheim N1444 skrev:Eg bruker sjølv Mobil1 olje 5w/50 og er meget godt fornøgd.

I instruksjonsboka står det blant anna at eg kan bruke olje med viskositet 5w/30 eller 5w/40. Har det nokke å sei om eg bruka den 5w/50 oljen?
Forskjellen mellom 5w/40 og 5w/50 er SAE-50 er den tykkeste når oljen er varm. (Testtemp er 100 grader)
Akkurat ja

Vil det ha nokke å sei for motoren min? Er signaturbilen det gjelder.
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 05 jan 2010, 23:34
VegardTonheim N1444 skrev:Jim S. N1578 skrev:VegardTonheim N1444 skrev:Eg bruker sjølv Mobil1 olje 5w/50 og er meget godt fornøgd.

I instruksjonsboka står det blant anna at eg kan bruke olje med viskositet 5w/30 eller 5w/40. Har det nokke å sei om eg bruka den 5w/50 oljen?
Forskjellen mellom 5w/40 og 5w/50 er SAE-50 er den tykkeste når oljen er varm. (Testtemp er 100 grader)
Akkurat ja

Vil det ha nokke å sei for motoren min? Er signaturbilen det gjelder.
De aller fleste biler kan kjøre på syntetisk eller halvsyntetisk 5w/50. Om motoren begynner å bli slitt er det bare en fordel å bruke den viskositeten. Oljen "tetter" bedre på en måte. (Blir ikke så tyntflytende ved arbeidstemperatur) Så du kan trygt kjøre på den oljen ja

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 06 jan 2010, 09:39
Jeg ville ikke ha brukt tykkere olje enn foreskrevet på en ng900 M97, sene B204 i ng900 har samme oljepumpe som 9-5, dvs lavfriksjonstypen.
På B2X5-motorer er også oljesila ekstra finmasket, det er enda en grunn til å tenke seg om før man velger en tykkere olje enn foreskrevet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 06 jan 2010, 09:54
Ingvar N629 skrev:Jeg ville ikke ha brukt tykkere olje enn foreskrevet på en ng900 M97, sene B204 i ng900 har samme oljepumpe som 9-5, dvs lavfriksjonstypen.
På B2X5-motorer er også oljesila ekstra finmasket, det er enda en grunn til å tenke seg om før man velger en tykkere olje enn foreskrevet.
Hmm, men er det stor forskjell på tjukkelsen på 5w/40 og 5w/50 olje?
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 06 jan 2010, 17:16
Ingvar N629 skrev:Jeg ville ikke ha brukt tykkere olje enn foreskrevet på en ng900 M97, sene B204 i ng900 har samme oljepumpe som 9-5, dvs lavfriksjonstypen.
På B2X5-motorer er også oljesila ekstra finmasket, det er enda en grunn til å tenke seg om før man velger en tykkere olje enn foreskrevet.
Du har nok rett og jeg feil der ja med tanke på oljepumpeproblemer mm opp gjennom. Tenkte ikke på det i farten (Trodde det gjaldt bare 9-5 1998-2001)