Singsaker skrev:
Om dekkene ikker er ubrukelige så skyldes dette garantert førerfeil, tom en Baleno er bedre én alle forhjulstrekekkere.....
Kjøp deg en Baleno du
Jeg sier da fortsatt ikke at en Saab er verdens beste vinterbil!! Men man skal faktisk ikke undervurdere dem

Har selv hatt Audi S6 2.2TQ M96 med 300 hester (bilen var 6 mnd når jeg fikk den) i 2.5 år og en familie som på den ene siden har hatt Subaru siden 1976/77 så jeg har da sett/kjørt og opplevd litt av begge verdener.
Finnes mange eksempler på at en rett oppsatt fwd kan knuse en 4x4, det kommer jo an på hva man sammenligner

Er ikke et sekund i tvil om at jeg kan kjøre mye raskere på svingete vei med den 9000'en jeg har nå (med diffen) enn det jeg kunne med DKW'n! MEN, DKW'n veide for det første 2 tonn (1700 kg i vognkortet men som i realiteten var 1850 med fører+ at jeg hadde endel bilstereo) og det var en automat. På den annen side så var DKW'n EKSTREMT flott på langkjøring!! Beste bilen jeg har hatt sånn sett.. passerte man 110 så satte den seg skikkelig og nedover europa så var den like behagelig å kjøre med i 170 som Saab'en er i 110. Og når Saab'en stopper på ca 250 så fortsatte Audien til rundt 270 (selvfølgelig KUN testet på autobahn)
Husker på 90-tallet, mener han het Bruno Arntsen? Kjørte i allefall Kadett GSI og senere Astra GSI. Han var et råskinn med fwd!! På vinterføre så endte han ofte på 2, 3 og fjerdeplass totalt i norske rallyløp

Han var totalt dominerende og hadde mange 4x4 bak seg på resultatlistene.. til slutt så ble han sånn passe lei og tok steget opp i den store klassen med 4x4, husker ikke nå men mener han holdte seg til Opel og da kjørte Calibra 4x4.. i allefall så gikk ikke det på langt nær så bra så om jeg ikke husker feil så mener jeg han gikk tilbake til fwd igjen.
Mange her ser ut til å glemme at 4x4 veier endel, og vekt er jo negativt både ved akselrasjon, oppbremsing og ikke minst ved grep i sving. Og ikke minst at det er STOR forskjell på de forskjellige 4x4-systemene, det er jo faktisk ikke rent få av dem som ikke trekker på flere hjul enn det min gjør nå nemlig to
Men når dette er sagt så savner jeg DKW'n min titt og ofte jeg!! Den hadde nemlig sine virkelig sterke sider den også!!
MÅ jo bare nevne motoren, selv om jeg liker Saab's turbomotorer så var det jo for det første en vannvittig mye finere lyd i DKW'n og ikke minst, når Saab'en stopper på 5500 (kansje i realiteten 5000) så fortsatte rekkefemmeren lett til 7000
Tut og kjør

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor