At jeg forsvarte Møller eller andre som tar overpris på reparasjonsarbeide nei. Overhode ikke..
Problemet med dieselmotorene til VW og Audi motorenes registerreim er at den som nevnt mange ganger nå, ikke er lett å bytte for en hobbymekaniker. Dette vet selskaper som Møller og andre med dem å utnytte, og tar derfor overpris på en slik jobb.
Registerkjedebytte på Saab er til sammenligning en forholdsvis enkel affære (og behøves sjelden og gjøres). Skal ha usagt på kortmotoren, for den har jeg ikke skrudd noe på enda. Men har hatt fra hverandre B202 motoren og byttet hver eneste pakning på vann og oljesiden, bortsett fra toppakningen. Det har jeg derimot gjort på både gamle B og H motorene. Kjedebytte på disse motorene som jeg har sett ut fra å ha skrudd på disse, ser ut til å bare være piece of cake å bytte i forhold til Audi/VW.
Klart at man møter på ting der og som kan skape problemer selvsagt som med alt annet, men problemer er til for å løses.
Har sittet å bladd i kviteringer og verkstedsrapporter fra bilen min. Er vel ting der og som er helt høl i hode prismessig. Men det er det med denne databasen som er bestemt at det tar så og så mange perioder å bytte en gitt del. Pris pr periode er fastbestemt. Så kommer prisen på selve delen i tillegg. Det er prisen pr periode som skiller mest i hovedsak fra merkeverkstedene og småverkstedene. Derfor får du gjerne gjort jobben til halve prisen hos de små.
Som du nevner ½ t for et oljeskift: Jeg gjør den jobben på maks 10 min med varm bil inkl filterbytte. Det som tar lengst tid, er å la all oljen renne ut. Så mye olje er det ikke i motoren at den må renne i 15 min for at motoren skal bli tom. Skifte av filteret gjøres samtidig som oljen renner ut. Bare sette inn tappeskruen og fylle på ny olje. For det tar f eks Møller 1900 kr for ut fra et Audiforum… Er helt sykt. Som nevnt i en annen tråd, hadde jeg bil på verksted for reparasjon for aller første gang rett før nyttår(forutenom EU-kontroll, co2 måling og hjulinnstilling). Har altså kjørt i 26 år, og ikke hatt behov for verksted før nå. Grunnen denne gangen var at jeg hadde bruktbilsgaranti og ikke lyst til å stå i 20 kalde og skru, ellers hadde jeg byttet bensinpumpen selv.
Vi er jevnstore med andre ord altså. Ligger vektmessig på ca 0,11 k selv. Dama mi er bare litt høyere enn di og

Hun klager hun og på kalde skinnseter de to tre første minuttene før varmetrådene i setene kjennes.
Var for øvrig hun som fant bilen vår på finn da… Så jeg klager i allefall ikke
Hadde sett meg ut et par andre interessante som lå ca 30k mindre i pris, Standard 2,3T. Den ene var dessuten i sølv, og jeg ville helst ha mørk bil, takluke, automat osv. Fikk alt på ønskelisten hva det gjaldt 9-5 og litt til i den hun fant. Joda vist er bilen snart 10 år, men det er ikke noe så lenge den holdes ved like… Komfort og kvalitet hele veien, + fraspark så det kjennes godt i ryggmargen