Jeg stusset litt da jeg monterte skivene fordi jeg trodde de skulle motsatt vei, så jeg dobbelsjekket merkingen på pakken og monterte så i henhold til det.
I etterttid har jeg stusset mer over dette og lurer på om jeg har blingsa. Så da jeg var innom BT idag ba jeg om å få se på pakken og sjekke om jeg hadde gjort det slik det stod merket på pakken. Og jada - det hadde jeg.
Men jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at merkingen må være feil.
http://media.photobucket.com/image/slis ... CN0142.jpg
Dette er jo ikke min bil som dere sikkert ser, men et bilde jeg fant på nettet. Prinsippet er det samme.
Hvis i antar at bilen på bildet har kjøreretning mot høyre (ser jo sånn ut mtp styrestaget og kalipper) vil hullene og slissene møte klossene innerst, altså nærmest senter. Da vil følgelig støv og dritt føres utover og vekk i slissene.
MEN, BT-merkingen er motsatt! Det vil si at bilens (på bildet) kjøreretning vil være mot venstre. Har kanskje ikke så mye å si for hullene sin del, men poenget med slissene er vel å føre vekk dritt og støv og vann o.l.? Og med denne monteringen vil jo driten føres inn mot senter (og før eller senere renne over friksjonsflaten). Altså, slissene møter klossen først ytterst og så glir innover mot senter.
Snakket med noen folk der og de mente det måtte være feilmerket for slissene skal føre vekk dritt. Mannen i bilavdeligen noterte dette og skulle si fra om feilen.
Noen som kan bekrefte noen av delene? Merkingen må jo være feil? Og jeg må gjøre jobben en gang til

Håper forklaringen var tydelig nok!