teoretisk toppfart ogCab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

teoretisk toppfart ogCab

Legg inn av Kristian N70 » 20 okt 2004, 08:27

Noen som veit hva teoretisk toppfart er på og900 med 7.primær og eksakt hvor turtallsperra ligger med lucas?
Og hva som er oppgitt toppfart fra fabrikk på ogCabben?

Har en formening om at 1000rpm på 5. = 37,5kmt men er litt usikker...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 20 okt 2004, 11:16

I vognkortet mitt står det at den er godkjent med H-dekk som tilsier max 210km/h.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 20 okt 2004, 11:31

har ikke regnet på det teoretisk, men i praksis har jeg dessverre aldri fått min til å runde 200, verken med taket oppe eller nede..... :-x men 198-199 gjør den lett...... (litt lett, eller kanskje ikke lett i det hele tatt..... :? )
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 20 okt 2004, 12:52

Grunnen til at jeg spør er at jeg tangerte 220 i går, og da lå jeg vel på max av hva motoren godtar før turtallsperra slo i.
Turtellern lå stygt nærme 6000rpm.... 8)

Ladetrykket holdt seg forholdsvis greit, ca 1mm inn på rødt fra 180 og opp til 220. Opp til 180 lå det litt ustabilt mellom 3/4 og 2/4 rødt.
Greit nok det egentlig med tanke på at det kun er SPchip og modifisert APC som er gjordt med bilen.
Ellers lå den fryktelig stabilt på vegen, Lesjøfors og bilstein understell.

Men det tok jo litt tid, og det suste greit fra førervinduet...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 21 okt 2004, 09:41

... da vet jeg hva som må til :D ..... et besøk på speedparts for å skifte ut rød boksen før neste tysklandstur

ellers har min opplevelse med cab og fart vært at det har vært relativt ustabilt, men nå har nå jeg også skiftet fra original til Lesjøfors og bilstein så regner med at det har gjort godt.

hvilke dekk bruker du?
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 21 okt 2004, 10:46

Kjører på Toyo Proxes T1S.
Litt vrient å få varme i dem ved banekjøring, men ellers er det helt ok dekk. 205/50/16.

Jeg opplevde også bilen som ustabil før jeg bytta om til bilstein og lesjøfors, spesiellt bak var den slingrete. Var skikkelig hengekøye når man kjørte på veg med telehiv o.l.

Jeg har lodda om en svartboks, og chip fra SP. Lucaschipet fungerer greit det, men tror det er en fordel med litt større eksos en originalt....er nok en propp der.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

900i

Legg inn av 900i » 21 okt 2004, 11:15

900i en min gjorde 190km/t Synes dette er bra for en sugemotor :P

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 21 okt 2004, 12:48

teoretisk toppfart er jo kun avhengig av utveksling, har ikkeno med effekt å gjøre!

http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_hastigheter.htm

Ta en titt nederst i høyre hjørne! hvem vil kjøre 99/900 i 305 km/t? 8)

EDIT: eller for den slags skyld 140 på 1.gir @ 8000 o/min..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

fart

Legg inn av Petter 900 T » 21 okt 2004, 12:54

900 i over 300 km...

Tøft!!


Hvis noen skaffer bilen, så tester jeg 8)
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2004, 12:56

Rune N35 skrev:teoretisk toppfart er jo kun avhengig av utveksling, har ikkeno med effekt å gjøre!

http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_hastigheter.htm

Ta en titt nederst i høyre hjørne! hvem vil kjøre 99/900 i 305 km/t? 8)

EDIT: eller for den slags skyld 140 på 1.gir @ 8000 o/min..
Men veien dit avhenger av effekta... ;)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 21 okt 2004, 15:19

Selvfølgelig, men ikke i teorien..kjør bilen på rulla så den slipper luftmotstand!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar