Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av Morten-N146 » 31 jan 2010, 18:48

Har problemer med klimanlegget i min 2002 9-5 og får feilkode 14 når jeg kalibrerer. Leste litt på FAQ og fant ut at det var "Stepping motor- air distribution flap- Loose flap tech 2 kode 2405 som sier

B2405

Air Distribution Motor. Flap Loose. Note: May set if not calibrated.

Fault symptoms
Perceived temperature in cabin too high or too low compared to the set temperature.
The air distribution does not correspond with the illuminated symbol in the ACC window.

Conditions
The following conditions apply:

• When the control module runs the stepping motor towards an end position and the stepping motor continues more than 20% past the expected end position, the diagnostic trouble code for loose flap is set.
• The diagnostic trouble code can be set if the control module has not been calibrated.
• Continuous monitoring and when calibrating.

". Noen som vet hva som egentlig er feil eller har vært borti denne feilkoden? Jeg får ikke luft på frontruta lengre noe som er litt greit å ha. Må denne motoren byttes??
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av Børre N17 » 31 jan 2010, 19:42

WIS sier at B2405 er skifte av motor, løse deler i spjeldet eller styreenhet, så er du heldig er 'e bare motor.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av MortenW » 31 jan 2010, 19:58

Spjeldet har hoppet av/kommet ut av posisjon/knekt plastarm.
http://photo.platonoff.com/Auto/2008073 ... ion_Motor/
(Feilkode 13 jammed flap/14 loose flap).
Plastarmen som ryker er den som er gul på bildene.

Kan være motoren som Børre skriver. Da skulle du (i en ideeell verden) fått feilkode 12.
Jeg vedder på plastarmen.
Stensgård har sikkert en ny bit!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av Morten-N146 » 31 jan 2010, 20:07

Reiser vel innom Stensgård i morgen en tur, tenker jeg.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av Morten-N146 » 27 feb 2010, 14:35

Skifta motoren på bildet her men det ble ikke i orden. Tok det opp i dag og så på det og da var den gule plastarmen knekt. Vridde over så jeg har luft på ruta og skal innom og kjøpe en ny på mandag. Så får vi se om det ordner seg.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av MortenW » 06 mar 2010, 00:07

Der er bare det at om den nye også er i plast så vil den ryke igjen nokså kjapt. Når mekanismen er blitt litt slitt så behøves litt mere moment for å vri spjellet, og da ryker plastarmen lett. Den som Saab selger ble riktignok modifisert på et tidspunkt, men den ryker lell!
Du skulle ha hatt tak i den som er i metall.
Helt sikkert noen her som vet hvor du kan få tak i den? I metall. Tror Mekkonomen skal ha den..
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2010, 10:28

Partsforsaabs vet jeg har i metall, og det skal visst Speedparts ha også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Feikode 14 på ACC ved kalibrering

Legg inn av Morten-N146 » 15 mar 2010, 06:22

Ingvar N629 skrev:Partsforsaabs vet jeg har i metall, og det skal visst Speedparts ha også.
Denne delen tror jeg det ikke finnes repsett i metall for. Finnes for de andre som pleier å knekke: http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar