Og du kjører fortsatt med åpent filter?K_Duck N1093 skrev:Jeg har kjørt en god stund med åpent filter på Celise nå, og har til dags dato kun opplevd komplett motorhavari én gang.
Åpent luftfilter på 9-5
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Aye. Havariet kom dog ikke utelukkende som følge av filteret (mange bekker små osv), og nødvendige tiltak har blitt iverksatt for å forhindre noen form for ønskereprise.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Tar det ikke som et personangrep nei.Paradigm N558 skrev:Ennå....Johan N828 skrev:Jeg har selv hatt åpent luft filter på min 9-5 siden våren 09 og jeg har ikke hatt noen problemer.
Siden det er så mange dokumenterte bevis på at Open Air er skadelig for motoren så vil jeg fortsatt gå så langt at det *nesten* er personangrep, og svaret er som følger.
Johan her tar feil, alle vi andre som sier nei, har rett.

Men jeg tror trådstarter har fått svar på spørsmålene sine nå?
//J
- RonnyKay
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 67
- Registrert: 15 sep 2009, 12:01
- Medlemsnummer: N1855
- Sted: Sogn og Fjordane
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Konklusjonen er at Open Air er skadelig for motoren, men hvordan er det med uorginalt luftfilter i org.boksen? Skadelig det også?
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Ser ikke hvorfor bilen skulle gå på magrere blanding på grunn av åpent filter. forklaring ønskes! Eneste faren er vel at hvis en bruker "våte" filtere så har du en sjangs for at det setter seg olje i luftmengdemåleren. Men det finnes også "tørre" sportluftfilter å få kjøpt. Bruker selv kn filter...dog ikke åpent, men som erstatning for papp filteret. Etter snart 3 års bruk har jeg ikke hatt noen motorprblemer, bortsett fra ting som har vært veivhusventilasjon og sludge relatert, ingen ting på luftmengde og slikt i hvertfall.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Er vel ikke så vanskelig å lese den forklaringen som ligger i FaqDopus skrev:Ser ikke hvorfor bilen skulle gå på magrere blanding på grunn av åpent filter. forklaring ønskes!.

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Åpent luftfilter på 9-5
hehe slikt må man ha tilgang til for å komme inn på. Er desverre ikke fullverdig medlemm enda.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Kort og enkelt fortalt så handler det om at luftmengdemåleren er kalibrert for den orginale luftfilterboksen og rørene som sitter der orginalt, fjerner du da dette så får motoren mere luft enn det den tror og dermed så går bilen magrere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Åpent luftfilter på 9-5
ok. Med på den der. Men betyr det at diselsnorkel også blir feil siden den er større . eller er det snakk om rørene som går fra filter til lmm? Slik mitt oppsett er. Så er det Kn filter i orginal luftboks med disel snorkel. Da endrer man jo på rørtykkelse men det er jo før selve filteret.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Åpent luftfilter på 9-5
The never ending story
Ta en titt inni en LMM, hva måler den faktisk:
den måler luftmassen i en liten del av arealet som luften passerer igjennom. Den lille runde vinduet i midten er der målesensorene sitter (varmetråder / motstander av en spesiell type). Det resterende arealet rundt målevinduet blir ikke målt, men er estimert av styreprogrammet i bilen. Forandrer man på forholdene rundt luftmassemåleren, blir de estimerte parametre feil. i det lambdakorrigerte området har man jo feedback på bensinblandingen, men etter at motoren går i open loop, er man avhengig av korrekte data i programmet.
En vanlig måte å trimme gamle Volvoer på var jo å montere hele målevinduet i et større rør + bytte til tilsvarende større dyser.
Mindre trykkfall over LMM påvirker jo ikke målevinduets funksjon eller måling, men den estimerte verdien blir feil, pga det mindre trykkfallet; mer luftmasse enn estimert passerer arealet som ikke måles.
Så, hadde ALL luftmasse faktisk blitt målt opp, kunne man jo hengt på bestemors nettingstrømper som filter.
Løsningen på en annen filtertype foran LMM kunne jo være målinger bredbåndslambda og endret bensinmappe f.eks.

Ta en titt inni en LMM, hva måler den faktisk:
En vanlig måte å trimme gamle Volvoer på var jo å montere hele målevinduet i et større rør + bytte til tilsvarende større dyser.
Mindre trykkfall over LMM påvirker jo ikke målevinduets funksjon eller måling, men den estimerte verdien blir feil, pga det mindre trykkfallet; mer luftmasse enn estimert passerer arealet som ikke måles.
Så, hadde ALL luftmasse faktisk blitt målt opp, kunne man jo hengt på bestemors nettingstrømper som filter.
Løsningen på en annen filtertype foran LMM kunne jo være målinger bredbåndslambda og endret bensinmappe f.eks.
Sist redigert av Ronny_N169 den 08 feb 2010, 14:34, redigert 1 gang totalt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Når det er sagt, så er vel Bosch som lager LMMene, og hvorfor ikke sende inn et OA til de, og be de kalkulere luftmengde, og programmere en LMM etter de specsene, så hadde man jo kunne solgt LMMer tilpasset OA til T7 og T8 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Man vil ha mest mulig laminær luftstrøm gjennom rørene, og ikke virvler eller ujevn luftstrøm.
LMM er produsert og kalibrert etter utformingen på rørene i motoren og etter den flowen disse rørene gir gjennom LMM.
Når du fjerner orginal luftfilterboks og orginale rør og setter på et OpenAir filter rett før LMM, så vil dette forandre luftstrømmen i forhold til hva LMM er kalibrert for, og du vil få feilmålinger fra LMM og motoren får feil blanding.
Dette er den korte og enkle versjonen..
EDIT:
LMM er produsert og kalibrert etter utformingen på rørene i motoren og etter den flowen disse rørene gir gjennom LMM.
Når du fjerner orginal luftfilterboks og orginale rør og setter på et OpenAir filter rett før LMM, så vil dette forandre luftstrømmen i forhold til hva LMM er kalibrert for, og du vil få feilmålinger fra LMM og motoren får feil blanding.
Dette er den korte og enkle versjonen..
EDIT:
Art.Nr på dieselsnorkel hos Saab-forhandler er: 53 27 424.Aleks_ skrev:Husker desverre ikke art.nr, men søker du litt så finner du det.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Åpent luftfilter på 9-5
"dieselsnok" er blitt standard vare hos saab, du får bare den store når du skal kjøpe nytt !
tar du av grillen på 9-5'an så ser du hvor "snoken" starter, og da ser du at det er intet problem med underspyling
noe trangt når du skal bytte, og det kan lønne seg å ha en plass hvor du får løftet opp bilen.
ikke bor hull i boksen om du ikke trenger myyye luft pga mye effekt om du ikke vet hva du skal gjøre for at vann ikke skal komme inn i boksen...
kjørte btw med innsatsfilter i min 9-5, og endte opp med ødelagt LMM! 5000,-+ i dass!!
som johan sier, bruk LITE olje på filter om du skal ha et slikt, men i forhold til org pappfilter så er det nesten like billig å kaste JR filteret for hver gang
hehe noe å tenke på når du skal olje og tørke filter
(elkparts pris)
tar du av grillen på 9-5'an så ser du hvor "snoken" starter, og da ser du at det er intet problem med underspyling

noe trangt når du skal bytte, og det kan lønne seg å ha en plass hvor du får løftet opp bilen.
ikke bor hull i boksen om du ikke trenger myyye luft pga mye effekt om du ikke vet hva du skal gjøre for at vann ikke skal komme inn i boksen...
kjørte btw med innsatsfilter i min 9-5, og endte opp med ødelagt LMM! 5000,-+ i dass!!
som johan sier, bruk LITE olje på filter om du skal ha et slikt, men i forhold til org pappfilter så er det nesten like billig å kaste JR filteret for hver gang


“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Da har vi lært noe nytt i dag også.. Er ikke tykkelse på rørene før lmm som kan forårsake feilmålinger, men heller endring i luftstrømmen.
Og for dem som har brukt for mye olje på luftfilteret , og sølt til lmm, så tror jeg det er crc som har et eget rensemiddel for akkurat den jobben. Er ikke sikkert man trenger ny lmm.
Og for dem som har brukt for mye olje på luftfilteret , og sølt til lmm, så tror jeg det er crc som har et eget rensemiddel for akkurat den jobben. Er ikke sikkert man trenger ny lmm.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Innlegg: 287
- Registrert: 30 jun 2007, 11:10
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Rensing av LMM er sjeldent noe effektivt, viss man får feil på dem.
Personlig syns jeg innsugslyden på 9-5'en med åpent luftfilter er fæl!!
Hås fresing, lite turbo...
Spar de kronene til tyggis, ingen har vel til nå kunnet dokumentere noe effektøkning med åpent luftfilter vs standard innsug på vanlige standard biler. I tillegg filtrerer de originale filterne mye bedre enn mange andre åpne filter gjør.
Personlig syns jeg innsugslyden på 9-5'en med åpent luftfilter er fæl!!

Spar de kronene til tyggis, ingen har vel til nå kunnet dokumentere noe effektøkning med åpent luftfilter vs standard innsug på vanlige standard biler. I tillegg filtrerer de originale filterne mye bedre enn mange andre åpne filter gjør.